Artikel top billede

Michael Seifert er tidligere uddannet programmør fra DIKU, og er i dag administrerende direktør og stifter af Sitecore. (Foto: Erik Refner)

Sitecore på vej mod 100 millioner i omsætning

Det danske CMS-hus Sitecore klarer sig godt ifølge årsregnskaber. Men der er tvivl, om firmaets nye OMS-system kan være med til at skabe yderligere vækst i virksomheden.

Nyt online marketing suite og et kontor i Japan. Det danske CMS-hus Sitecore udvider for tiden, og ifølge årsregnskabet er der også plads til nogle armbevægelser for Sitecore.

Forrige år fik Sitecore flere prominente kunder på sin  CMS-platform, herunder Folketinget og Lego.

Samtidig fastholdt firmaet sine aftaler med store kunder som Københavns Kommune og Siemens Enterprise.

"Vi har haft et godt år, og ifølge årsregnskabet er der, da noget som tyder på, at vi gør det rigtige. Vi har fokus på vores kerneprodukt, men samtidig er vi hele tiden i gang med en videreudvikling af fremtidens websites," siger Michael Seifert, administrerende direktør for Sitecore.

Men hvad er egentlig grunden til, at der er så mange store firmaer og organisationer, der vælger Sitecore som deres CMS-løsning?

Peter Sejersen fra det danske CMS-analysehus J. Boye moderer en erfa-gruppe om Sitecore og mener, at en af grundene er den umiddelbare brugervenlighed, der er på Sitecores platform. Derudover mener Peter Sejersen, at Sitecore har nogle dygtige partnere.

"Mange af Sitecores partnere er rigtig erfarne. De har gennemført store projekter, og de er gode til at byde på opgaver. Til sammenligning har mange open source-partnere typisk mindre erfaring med store projekter og færre ressourcer til at lave gode tilbud.," siger Peter Sejersen.

Rift om værdien af det nye OMS-system

Et andet tiltag, som Sitecore er kommet med det forløbne år, er deres Online Marketing Suite. Det er et business intelligence-værktøj, der er integreret ind i CMS-platformen. Men suiten har fået nogle hårde ord med på vejen af J. Boye.

"Sitecore har lige annonceret sin første kunde på det meget promoverede Online Marketing Suite. Til min overraskelse var det en offentlig kunder - Forbrugerstyrelsen - og jeg kan kun forestille mig, hvor lettede Sitecore er for endelig at have en rigtig OMS reference," skriver Janus Boye på firmaets blog

Tidligere har Peter Sejersen fra J. Boye været forholdsvis kritisk over for Sitecore OMS, som han ikke mener, er det gennembrud, som Sitecore selv mener, at værktøjet er.

Men det er dog ikke alle, der er enige med analysen fra J. Boye. På samme blog fra J.Boye er der flere kommentarer fra blandt andet firmaer, der implementerer CMS-systemer, der er af anden opfattelse end Peter Sejersen.

"Peter, jeg er overrasket over din blog specielt efter, at jeg gav dig et link til min egen blog, der udpensler, at Sitecore OMS er mere end blot et integreret web analyse-værktøj. [...] De meget positive reaktioner fra mine kunder fortæller mig, at de virkelig forstår potentialet i Sitecore OMS. [...]," skriver John Austin, der på det tidspunkt var vicedirektør i Falcon Software, et canadisk softwarehus, der implementer CMS-løsningerne Ektron, Sitecore, Kentico og Sitefinity. I dag er John Austin regionalchef for Sitecore i Canada.

Ledende inden for det offentlige Danmark

Et af de markeder, hvor Sitecore-platformen står stærkt er i det offentlige Danmark.

"Sitecore er markedsledende inden for CMS-systemer til det offentlige Danmark," fortæller Lars Pedersen, CMS-analytiker i det uafhængige konsulenthus BNP.

Som nævnt er Forbrugerstyrelsen en af de offentlige institutioner, der har købt Sitecores Online Marketing Suite. Men produktet er forholdsvist nyt for dem, så derfor kan de ikke endnu dele ud af deres erfaringer med produktet.

"Sitecore har fået Online Marketing Suite implementeret i deres portefølge, men virksomhederne prioriterer nøje deres ressourcer og i en travl hverdag er der ikke altid mulighed for at gå i dybden med analyser af brugeradfærd, men det er blot et spørgsmål om tid før at Google Analytics ikke er tilstrækkeligt længere," fortæller Lars Pedersen.

Sitecore vil skille sig ud

Peter Sejersen fra J. Boye mener, at grunden til, at Sitecore satser på sit OMS, er fordi, at selskabet gerne vil skille sig ud fra mængden af CMS'er.

"I dag er det marginalerne, der adskiller de forskellige content management systemer. Derfor er der behov for at kunne skille sig ud i en salgssituation. Men når det er sagt, er der ingen tvivl om, at Sitecore-platformen er et af de bedste på det danske marked i dag. Der er dog også mange gode alternativer, så derfor har Sitecore brug for at kunne differentiere sig," siger Peter Sejersen.

Hos Sitecores administrerende direktør, Michael Seifert, er der en lidt anderledes holdning omkring OMS.

"Sitecores fundament er bygget på de traditionelle dyder som skalerbarhed, sikkerhed og brugervenlighed, der som bekendt appellerer til større virksomheder. Med vores Online Marketing Suite har vi taget hul på næste generation af websites, hvor sigtet er, at websitet skal skabe målbar vækst som en integreret del af kundernes forretning," siger Michael Seifert.

"De kunder og partnere, vi nu ser tage Online Marketing Suite til sig, er dem, som Everett Rogers ville betegne som Early Adopters. Indenfor de næste år forventer jeg, at CMS-markedet bevæger sig i den retning, som vi har udstukket. Det er faktisk så småt gået igang."

Denne popularitet i systemet betyder, at der ikke er langt fra de 100 millioner kroner i omsætning i årsregnskabet. Helt specifikt var omsætningen i 2009 på 79,2 millioner kroner for koncernen.

Omsætningen i forrige regnskabsår var på 56,43 millioner kroner. Altså en stigning på over 40 procent i omsætning.

Samtidig er nettoprofitten steget med 24,6 procent fra 14,79 millioner kroner efter skat til 18,43 millioner kroner efter skat.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere