Artikel top billede

Ditte Deenfeldt er i dag spildesigner hos spilfirmaet Massive i Sverige.

Mød en dansk spildesigner i Sverige

Der er forholdsvis få ledige stillinger i den danske computerspilbranche. Det har fået nogle til at søge til udlandet. Computerworld har talt med en af dem.

Portræt: Ditte Deenfeldt var ambitiøs som nyuddannet akademiker fra IT-Universitetet. Hun ville ud og have erfaring med at producere store spiltitler, som dem hun selv nød at spille. Men hjemme i Danmark var der kun IO Interactive og Deadline Games. Så da hun fik tilbudt en stilling i det store udland, tog hun den prompte.

"Når man kommer ud som nyuddanet, er man super ambitiøs. Man tror, at man kan alt, og da jeg kom ud var der ingen finanskrise, og derfor stillede jeg nogle kvalitetskrav til de spiludgivelser, som jeg skulle være med til at designe," fortæller Ditte Deenfeldt.

I dag arbejder Ditte Deenfeldt som spildesigner i Malmø for det svenske spilfirma Massive, der mest er kendt for det anmelderroste strategispil World in Conflict.

Hvad laver en spildesigner?

Hendes daglige arbejde består i at skabe rammerne for de spil, som et spilfirma producerer.

"Hvis jeg som designer skulle lave spillet skak, er jeg den person, som beslutter, hvordan brikkerne må flyttes for at få et spil, der fungerer bedst muligt," forklarer Ditte Deenfeldt.

Det er en daglig proces, hvor en typisk arbejdsdag går med at koordinere og planlægge mellem de forskellige enheder, der arbejder på et spil eller en udvidelse til et spil.

En typisk dag kan blandt andet starte med, at spildesigneren får en liste af balanceringsudfordringer i et spil. Det kan være, at der er en funktion i spillet, der ikke fungerer optimalt.

For at kunne løse udfordringen skal spildesigneren i kontakt med programmeringsafdelingen, den grafiske afdeling og testafdelingen. Enhver ændring i spillet skal spildesigneren så koordinere og dokumentere.

Umiddelbart en kompliceret proces, men Ditte Deenfeldt kunne ikke drømme om at bytte det til noget andet mere simpelt.

"Den stilling, som jeg har nu, er en drømmepositionen. Da jeg var færdiguddannet og fik jobbet, var det for mig fuldstændigt underordnet, om jeg skulle flytte til Malmø, Helsinki eller Montreal. Når man har brugt fem år på at tage en uddannelse, vil man også gerne kunne bruge den til noget," fortæller Ditte Deenfeldt.

Et firma til en hel branche

Ditte Deenfeldt oplever også, at nogle af hendes tidligere studiekammerater fra IT-Universitetet ikke nødvendigvis har kunnet bruge deres kandidatgrader til noget.

"Der er desværre kun et større spilfirma i Danmark, og det er IO Interactive. Det giver desværre ikke så mange muligheder for en nyuddannet kandidat i spildesign i Danmark," siger Ditte Deenfeldt.

Nogle af de kandidatstuderende fra IT-Universitetet har forsøgt sig med de små danske udviklere, herunder Press Play og Limbo, men generelt er det en relativ ustabil lønsituation, der går de nyuddannede kandidater i møde, når de vælger at arbejde for små nystartede iværksætterfirmaer.

Sverige har nogle store spilfirmaer

I Sverige er der flere større spilfirmaer, herunder DICE, Starbreeze, Avalanche og Massive. Tidligere var der også Grin, der dog gik konkurs i august 2009. Alle disse spilfirmaer har eller har haft mere end 100 medarbejdere. I Danmark er det kun IO Interactive, der har været oppe i den størrelsesorden.

"Der er simpelthen flere større spilfirmaer i Sverige, hvor en spiludvikler kan gøre sig erfaring. I Danmark havde vi to virksomheder, Deadline og IO Interactive, der udgav store titler, og nu er det kun IO Interactive, der er tilbage," siger Ditte Deenfeldt.

At det kun har været Deadline og IO Interactive, der har kunnet udgive store spilproduktioner i Danmark har betydet, at der har været et noget ensformig virksomhedskultur i Danmark.

Større international gennemslagskraft i Sverige

Samtidig påpeger hun, at den danske spilbranche er meget præget af, at produktionshierarkiet har været udformet efter, hvordan det har været i filmbranchen.

"Spilmediet er et fuldstændigt anderledes medie end filmmediet, og derfor er det ikke min opfattelse, at det har været til gavn for den danske spilindustri at have et så tæt forhold til filmproduktion," mener Ditte Deenfeldt.

Den svenske spilindustri har i kraft af dets større gennemslagskraft på den internationale scene også været i stand til at tiltrække højtuddannet international arbejdskraft. Ikke blot fra Danmark, men også fra Kina, England og Rusland.

I Massive er der 11 forskellige nationaliteter, og det er noget, der giver dynamik i branchen. At kunne tiltrække højtuddannet international arbejdskraft er da også noget, som umiddelbart kan give nogle ideer til et spil, så det kan have en international appel.

Ditte Deenfeldt mener, at det i høj grad handler om, at kunne tiltrække de mest kompetente mennesker globalt set.

"Som virksomhed er den altid en fordel at kunne vælge mellem de bedste kandidater, der er, og det er nok i høj grad det, der er afspejlet i mængden af udlændinge," mener Ditte Deenfeldt.

"Det er klart, at nogle af de succeser, som Sverige har haft i spilbranchen trækker international arbejdskraft. Men et andet punkt er også den svenske samfundsmodel, som mine kollegaer, der ikke er fra Sverige, fremhæver, når de skal forklare, hvorfor de tog til Sverige," siger Ditte Deenfeldt.

Skal være passioneret gamer

Og det er heller ikke fordi, at det just er lønnen, der er den afgørende faktor, hvis en person beslutter sig for at starte i spilbranchen, ifølge Ditte Deenfeldt.

"Jeg har rigtig mange kollegaer, der kunne tjene mere, hvis de sad og programmerede finansprogrammer for banksektoren, men for de fleste folk, der er i spilbranchen, er det passionen, der driver det. Man vælger at sidde her, fordi at det er fedt at gå på arbejde hver dag," erklærer Ditte Deenfeldt.

Passionen for spil hos Ditte Deenfeldt kommer blandt andet fra en barndom, hvor hun nød at spille spil som Lost Vikings, Heroes of Might and Magic og Diablo. Om hun en dag igen vil komme til at spille og designe spil i Danmark, vil hun ikke afvise, men indtil videre er der nok af udfordringer at tage fat på ovre hos svenske Massive.

Ditte Deenfeldt mener dog, at der på trods af den nuværende krise i den danske spilbranche stadig er håb forude.

"Der er utroligt mange med både ambition og talent, der gerne vil arbejde inden for spilbranchen i Danmark, men som er tvungne til at søge ud, fordi branchen desværre ser ud, som den gør. Et godt eksempel er, at Nordic Game Jam (en 48 timers spildesignkonkurrence, red.) har knap 300 deltagere," siger Ditte Deenfeldt og forsætter.

"For mig giver det gode forhåbninger for branchen på længere sigt, da viljen og gejsten tydeligvis er til stede. Hvis vi kan få ry som værende innovative, kreative og dygtige til de mindre kommercielle spilproduktioner, er det bestemt en måde den danske spilbranche med tiden kan vokse på," mener Ditte Deenfeldt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere