"Vi mener ikke, at search i det hele taget gør det godt nok i forhold til at udregne brugernes intentioner. Søgemaskinerne hjælper ikke brugerne med at forbedre deres søgninger," siger Bing-direktør Peter Maxmin til Computerworld. Foto: Microsoft

Giganternes søgemaskine-kamp på vej til dig

Interview: Microsofts Bing har endnu ikke rokket meget ved Googles dominans på søgemarkedet - og slet ikke i Europa. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Bing-direktør Peter Maxmin.

Da Microsoft i sommer præsenterede sin relancerede søgemaskine, Bing, var der mange interessante features - bare ikke i Danmark eller i Europa.

Mens amerikanerne fik en række spændende muligheder for at gøre søgning lettere og mere intuitiv, så fik resten af verden lov til at se med fra sidelinjen.

"Vi lancerede Bing i USA i maj, og på alle andre markeder var der tale om en betaversion og altså ikke den fulde version," fortæller Peter Maxmin, leder af Bing i Europa, Mellemøsten og Afrika, til Computerworld.

Om det var en god strategi eller ej, kan være svært at vurdere. Men kigger man må markedsstatistikkerne, så er Bings resultater på globalt plan endnu ikke imponerende.

Ifølge den seneste globale markedsstatistik fra Net Applications ligger Google fortsat på en suveræn førsteplads med en markedsandel på 85,78 procent. Yahoo kommer ind på andenpladsen med 6,16 procent, og Bing på tredjepladsen står for blot 3,17 procent af det globale søgemarked.

Går man et år tilbage til februar 2009 - altså inden Bing var lanceret - havde Microsofts daværende MSN og Live Search tilsammen en markedsandel på tre procent. Med andre ord - Bing har ikke hjulpet det store.

Microsoft: Nu starter kampen
Retfærdigvis skal det siges, at Bing står langt stærkere, når man ser isoleret på USA. Her har Microsoft-søgemaskinen ifølge comScore en markedsandel på 10,7 procent, mens Google står for 65,7 procent.

Det er denne situation, Microsoft nu ønsker at skabe i Europa også.

I det seneste år har selskabet oprettet tre søgeteknologi-centre i Europa - i London, Paris og München - hvorfra man forsøger at skræddersy søgemaskinen til de europæiske markeder.

"Vi har folk i Europa, der er helt fokuseret på at europæisk relevans og på at udrulningen marked for marked," forklarer Peter Maxmin.

"Vi ligger under to procent i Danmark, så vi skal fokusere marked for marked for at kunne konkurrere med Google."

Det første europæiske Bing-marked var England, og snart står også Frankrig og Tyskland for skud. I Danmark, derimod, kan udrulningen af den fulde Bing-søgemaskinen have lange udsigter.

"Jeg kan ikke give dig en præcis tidslinje, men blot sige, at vi er fast besluttet på at komme til Danmark."

Men taler vi måneder eller år?

"Jeg kan ikke give dig den præcise tidsplan."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
DS-Display A/S
Distributør af professionelt AV-udstyr, projektorer, digital signage, interaktive skærmløsninger, videokonference, storformatprint og -scan samt relateret tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Hvorfor investere i et output management værktøj?
Standard ERP-systemer er ikke bygget til at fremstille individuelt tilpassede forretningsdokumenter, som opfylder dine kunders behov. Læs med og bliv klædt på til den dag, hvor din virksomhed skal vælge en løsning.