Artikel top billede

Fornufts-ægteskab endt i skilsmisse hos Navi Partner

Navi Partner Hjørring har trukket sine tre afdelinger ud af samarbejdet Navi Partner og starter op for sig selv under navnet Agidon. Læs her hvorfor.

Navi Partner Hjørring var med fra begyndelsen, da en række små Navision-forhandlere i 1999 gik sammen i et fornuftsægteskab for at leve op til Microsofts nye krav om, at Navision-forhandlerne havde en vis størrelse og bestemt antal medarbejdere for at blive certificeret.

Resultatet blev Navi Partner A/S, der i begyndelsen nærmest kun var en fælles indkøbsforening, men med tiden fik meget mere samarbejde, blandt andet med fælles uddannelse af medarbejderne.

Navi Partner ægteskabet har givet en række fordele for Hjørring-afdelingen. Men som det nogle gange går i parforhold, er parterne vokset fra hinanden.

Derfor har Navi Partner Hjørring, der har afdelinger i Hjørring, Odder og Odense, valgt at lade sig skille fra de andre, og starte op under navnet Agidon.

De andre Navi Partnere kører videre som før med.

Tidligere har man haft 140 medarbejdere, men må nu sige farvel til de 26, der hørte under Navi Partner Hjørring.

Navi Partner Hjørring vil noget mere

"Navi Partner-samarbejdet har fungeret godt, fordi vi var meget ens. Vi havde alle sammen kun fokus på Navision og kun softwaren. Derfor kunne vi en masse sammen. Vi kunne markedsføre os samlet og lave fælles projekter til kunderne," fortæller Jørgen Jensen, der er direktør i Agidon, det tidligere Navi Partner Hjørring.

"Men hen ad vejen har vi i Hjørring udviklet rigtig mange tillægsløsninger. Blandt andet lønmoduler og EDI-løsninger. Det har også betydet, at vi med årene er begyndt at få kunder, der ligger uden for Navi Partner kredsen," siger Jørgen Jensen.

Navi Partner Hjørring har også adskilt sig på andre måder.

Det var for eksempel ikke normalt, at de enkelte forhandlere i samarbejdet havde flere afdelinger. Derfor er bruddet også kommet som en naturlig udvikling.

"Vi har fået en anden profil med årene. Vi vil gerne noget mere, som ikke har kunnet lade sig gøre indenfor Navi Partner konceptet. Der har været nogle bindinger i konceptet, som vi gerne ville have været foruden," siger Jørgen Jensen.

Problemer med markedsføringen

I Navi Partners Hjørrings ønske om at gå andre veje, har den fælles markedsføring været et problem. Navi Partner Hjørring ville gerne markedsføre sig mere markant og selvstændigt. Det har også ført til, at Navi Partner Hjørring eget budget til markedsføring har været ligeså højt, som det fælles for Navi Partner A/S.

"Vi har haft en række sponsorater og har i det hele taget gerne ville profilere os mere. Et eksempel er, at vi er blevet kåret som Børsen Gazelle ni gange, og det budskab har vi ikke kunne komme med på vores fælles hjemmeside, da det jo kun er vores virksomhed, der er blev kåret," siger Jørgen Jensen.

Nu ligger der et stort arbejde i at skulle skabe et helt nyt brand.

Det bliver også dyrt, men ifølge Jørgen Jensen er det det værd, da det giver muligheden, for at Agidon kan markedsføre sig selv på en helt ny måde og starte nogle nye tiltag op.

"Vi har planer om at komme med en helt ny type markedsføring overfor gamle kunder. Mange virksomheder jagter hele tiden nye kunder, men vi vil gerne lave nogle loyalitetsprogrammer, der giver økonomiske fordele til kunder, der har været hos os længere tid. Det er en af de ting vi kan gøre bedre nu, hvor vi er en selvstændig enhed," siger Jørgen Jensen.

Konkurrenter eller kammerater?

Mens skilsmisser kan ende i store skænderier og uenigheder mellem parterne, har det ikke været tilfældet mellem Navi Partner Hjørring og de andre.

Processen har været længe undervejs, og man har talt om mulige konsekvenser af beslutningen lang tid inden den blev taget.

"At Navi Partner Hjørring ville trække sig ud, er ikke noget, der er kommet som en overraskelse. Det har været en lang proces med meget stor åbenhed, og over det sidste halve år har vi også haft fælles dialog med Microsoft omkring det," fortæller Knud Vilstrup, der er direktør for den overordnede virksomhed Navi Partner A/S.

Kunderne, der er tilknyttet Navi Partner Hjørring, følger med over i Agidon. At man nu bliver konkurrenter, er heller ikke noget, der bliver set som et problem.

"Det var vi i forvejen med de enkelte afdelinger af Navi Partner. Det bliver selvfølgelig mere markant på markedsføringen, men samtidig er det jo mere åbent nu i stedet for at vi markedsførte vores egen afdeling, samtidig med, at vi var med i samarbejdet," siger Jørgen Jensen.

Knud Vilstrup ser det heller ikke som noget problem, hvis nogle Navi Partner kunder skulle gå over til Agidon.

"Kunderne skal have lov til at vælge, hvem de har lyst til. Det har de jo også gjort indtil nu. Samtidig vil vi nok få mere forskelligartede kompetencer og dermed tiltrække nogle forskellige kunder," siger Knud Vilstrup.

På jagt efter nye partnere

Efter at ægteskabet er ophørt, er Navi Partner A/S også opmærksomme på "single"-markedet. De har allerede fået henvendelser fra små forhandlere, som gerne vil være en del af Navi Partner A/S, og det ser man positivt på.

"Der er en konsolidering i gang på markedet, og vi forhandler med nogle stykker om en udvidelse af samarbejdet. Vi vil gerne have flere ind, så længe de supplerer med de rigtige kompetencer, og det kan lade sig gøre geografisk," siger Knud Vilstrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere