Dansk IT rækker ud efter strandede web-kunder

Luskede web-udbydere skal have sværere ved at hive uvidende kunder i land med indførelsen af et hosting-regelsæt, mener Dansk IT. ITB og ITEK peger modsat på, at markedet klarer sig selv.

Når din hjemmeside brager ned, som det senest har været tilfældet med kunderne hos Aspect Networks, eller servicen er helt hen i skoven, som Buydomains.dk-kunderne kan nikke genkendende til, er der ikke meget hjælpe at hente.

Bevares, det er altid muligt for at få hjælp fra ordensmagten og juridisk bistand, hvis kontrakten bliver brudt, eller der bliver begået ulovligheder.

Men man skal helst se sig rigtig godt for, inden man går over gaden for at indgå en aftale med en webhosting-udbyder.

For det er en kendt sag, at hostingbranchen stadig har et skær af det vilde vesten over sig med en del ustabile udbydere. Og sheriffen er ikke kommet til byen for at rydde ud i de brodne kar.

I hvert fald ikke endnu.

Kunden og branchen har begge ansvar
Dansk IT's direktør, Tony Franke, mener, at webkunden som udgangspunkt selv har et stort ansvar for at finde et troværdigt webhotel.

"Det svarer jo til, når man køber en brugt bil. Så er det godt at undersøge og møde sælgeren for at finde ud af, om vedkommende er troværdig," siger Tony Franke.

Han understreger dog samtidig, at der på brancheniveau bør være retningslinjer og/eller en form for kodeks, så kunderne bedre kan orientere sig, inden de vælger et webhotel, der står på en gyngende grund.

Blandt Danmarks omkring en million registrerede .dk-domæner findes rigtigt mange små erhvervsdrivende, der er dybt afhængige af deres mail, website eller andre hostede forretningsløsninger.

Kodeks i hostingbranchen
Samtidig har de små virksomheder hverken it-mæssige eller juridiske ressourcer til at sikre sig på alle mulige måder, når de indgår aftaler med billige og spættede webudbydere.

"Ved akutte problemer hjælper det jo ikke så meget at kunne gå til en dommer, for domstolen kan jo ikke løse webkundens problem på bare en dag," forklarer Tony Franke.

Samtidig skader de uambitiøse udbydere ifølge Tony Franke også størstedelen af webhotel-udbyderne, der rent faktisk er seriøse omkring arbejdet med at levere og beskytte kundernes data.

"De seriøse udbydere skal jo kun differentiere sig netop ved at være seriøse med eksempelvis back-up, generel sikkerhed og orden i faktureringsmaskineriet," siger Tony Franke og tilføjer, at Dansk IT gerne vil med i et samarbejde omkring et kodeks for hosting-branchen.

"Vi vil meget gerne bidrage til, at de seriøse hostingudbydere bliver fremhævet til glæde for både branchen og brugerne," siger Tony Franke, der dog på nuværende tidspunkt ikke vil komme med konkrete planer for, hvordan et eventuelt regelsæt og standarder skal skrues sammen.

Markedet klarer sig selv
Direktør Morten Bangsgaard fra brancheforeningen IT Branchen siger til Computerworld, at det ikke ligger i kortene for IT Branchen at stable en form for brugerbeskyttelse på hostingområdet på benene.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.