Dansk IT rækker ud efter strandede web-kunder

Luskede web-udbydere skal have sværere ved at hive uvidende kunder i land med indførelsen af et hosting-regelsæt, mener Dansk IT. ITB og ITEK peger modsat på, at markedet klarer sig selv.

Når din hjemmeside brager ned, som det senest har været tilfældet med kunderne hos Aspect Networks, eller servicen er helt hen i skoven, som Buydomains.dk-kunderne kan nikke genkendende til, er der ikke meget hjælpe at hente.

Bevares, det er altid muligt for at få hjælp fra ordensmagten og juridisk bistand, hvis kontrakten bliver brudt, eller der bliver begået ulovligheder.

Men man skal helst se sig rigtig godt for, inden man går over gaden for at indgå en aftale med en webhosting-udbyder.

For det er en kendt sag, at hostingbranchen stadig har et skær af det vilde vesten over sig med en del ustabile udbydere. Og sheriffen er ikke kommet til byen for at rydde ud i de brodne kar.

I hvert fald ikke endnu.

Kunden og branchen har begge ansvar
Dansk IT's direktør, Tony Franke, mener, at webkunden som udgangspunkt selv har et stort ansvar for at finde et troværdigt webhotel.

"Det svarer jo til, når man køber en brugt bil. Så er det godt at undersøge og møde sælgeren for at finde ud af, om vedkommende er troværdig," siger Tony Franke.

Han understreger dog samtidig, at der på brancheniveau bør være retningslinjer og/eller en form for kodeks, så kunderne bedre kan orientere sig, inden de vælger et webhotel, der står på en gyngende grund.

Blandt Danmarks omkring en million registrerede .dk-domæner findes rigtigt mange små erhvervsdrivende, der er dybt afhængige af deres mail, website eller andre hostede forretningsløsninger.

Kodeks i hostingbranchen
Samtidig har de små virksomheder hverken it-mæssige eller juridiske ressourcer til at sikre sig på alle mulige måder, når de indgår aftaler med billige og spættede webudbydere.

"Ved akutte problemer hjælper det jo ikke så meget at kunne gå til en dommer, for domstolen kan jo ikke løse webkundens problem på bare en dag," forklarer Tony Franke.

Samtidig skader de uambitiøse udbydere ifølge Tony Franke også størstedelen af webhotel-udbyderne, der rent faktisk er seriøse omkring arbejdet med at levere og beskytte kundernes data.

"De seriøse udbydere skal jo kun differentiere sig netop ved at være seriøse med eksempelvis back-up, generel sikkerhed og orden i faktureringsmaskineriet," siger Tony Franke og tilføjer, at Dansk IT gerne vil med i et samarbejde omkring et kodeks for hosting-branchen.

"Vi vil meget gerne bidrage til, at de seriøse hostingudbydere bliver fremhævet til glæde for både branchen og brugerne," siger Tony Franke, der dog på nuværende tidspunkt ikke vil komme med konkrete planer for, hvordan et eventuelt regelsæt og standarder skal skrues sammen.

Markedet klarer sig selv
Direktør Morten Bangsgaard fra brancheforeningen IT Branchen siger til Computerworld, at det ikke ligger i kortene for IT Branchen at stable en form for brugerbeskyttelse på hostingområdet på benene.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser
ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.
Comon
Google klar med verdens vildeste Android-telefoner om 14 dage
De nyeste Android-flagskibsmodeller er bekræftet til at være klar 4. oktober. Læs her, hvad du kan forvente af det allerbedste, som Android-verdenen endnu har budt på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.