Den efterhånden legendariske danske usability-guru Jakob Nielsen har sammen med kollegaen Raluca Budiu testet applikationer til Apples iPad på syv rutinerede iPhone-brugere.
Efter traditionelle tænke-højt-test, udtalelser omkring designpræferencer og simple opgaveløsninger har Jakob Nielsen og Raluca Budiu konkluderet, at brugervenligheden på applikationerne til æblefirmaets nyeste baby er ikke er synderligt imponerende.
"iPad apps er inkonsistente og har lav funktions-gennemskuelighed med mange brugerfejl på grund af (brugerens, red.) utilsigtede handlinger. En stærk printmetafor og underlige brugsmønstre giver yderligere usability-problemer," opsummerer de to brugervenlighedsfolk testen på hjemmesiden Useit.com.
Webdesign fra 1993
Applikationerne til den stærkt hypede Apple-tablet bliver blandt andet beskyldt for at ligne webdesign anno 1993 med alt for mange og unødvendige visuelle virkemidler.
Derudover er navigationen inkonsekvent (sker der eksempelvis noget, hvis man klikker på et billede eller ej?), og så har applikationerne generelt et alt for glat udsende, der ikke opfordrer brugerne til at klikke sig ned i funktionerne.
Samtidig giver iPad'ens design også brugerne mulighed for at komme til at aktivere menuer og funktioner ved en fejl, noterer Jakob Nielsen sig.
"… folk ved ikke, hvordan de skal komme tilbage til et tidligere set skærmbillede, for der er ingen konsekvente 'undo'-muligheder for at slippe væk, ligesom man ellers har det med netbrowsernes 'tilbage'-knap," forklarer de.
Den forvoksede iPhone
Applikationer - eller kort og godt apps - er blevet rasende populære på smartphones som eksempelvis Apples iPhone, fordi det trods store mobilskærme åbenbart er for vanskeligt at fedte rundt på hjemmesider med en mobiltelefon.
Brugervenlighedsfolkene fra Useit.com noterer sig, at den rigtige web-oplevelse er noget mere behagelig på, hvad testerne kalder, "den forvoksede iPhone".
Alligevel har de en række råd til iPad-udviklerne til, hvordan brugsoplevelsen kan forbedres på applikationerne.
Forslag til forbedringer
Jakob Nielsen og Raluca Budiu har følgende forslag til apps-udviklerne:
• Tilsæt flere visuelle lag og være bedre til at definere interaktive områder, så brugerne ved, hvad de kan trykke på hvorhenne.
• For at opnå bedre brugervenlighed skal det glas-æstetiske design løsnes op
• Opgiv håbet om at tilføje værdi ved at være skør. Så er det bedre at bruge konsekvent design.
• Understøt standard-navigation, hvilket inkluderer en tilbage-funktion, søgemulighed, klikbare overskrifter og en hjemmeside til applikationerne.
Du kan læse hele undersøgelsen her.