Den danske producent af militærteknologi Terma har store vækstplaner, derfor var det en bet for virksomheden, da den forleden præsenterede et underskud på 25 millioner kroner før skat.
Underskuddet skyldes ifølge Termas administrerende direktør Jens Maaløe, at virksomheden har afskrevet cirka 80 millioner kroner som følge af en fejlslagen software-leverance til beredskabsnettet SINE.
Der kan dog meget vel vente nye store våben-milliarder forude, men meget kommer til at afhænge af,
hvilket kampfly de danske politikere vælger som afløseren for den snart pensions-modne F16-jager.
Vigtig beslutning
Det skyldes, at Terma har indgået en ramme-aftale på 7-8 milliarder danske kroner med den amerikanske flyproducent Lockheed Martin, der barsler med jagerflyet Joint Strike Fighter.
Men aftalen risikerer at glide den danske virksomhed af hænde, hvis Folketinget vælge et andet fly end Joint Strike Fighter.
Folketinget skulle have truffet beslutninger om den nye flytype i 2010, men på grund af finanskrisen besluttede forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) for nylig at udskyde beslutningen om milliard-købet i to år.
Selvom Terma leverer teknologi til de to andre flytyper (Saabs Grippen og Boeings F18 Super Hornet), der er med i opløbet om at blive afløseren for F16-flyet, så lægger Jens Maaløe ikke skjul på, at han gerne ser at Folketinget vælger jageren fra Lockheed Martin.
"Men det er klart, at vejen fremad vil være lettere, hvis Danmark vælger Joint Strike Fighter," siger han til Computerworld.
Jens Maaløe forklarer, at Terma allerede har ordrer i hus for cirka en halv milliard af rammeaftalens syv-otte milliarder.
Desuden vurderer han, at der er andre dele af ordren, hvor Terma har så specialiseret viden, og er så langt fremme i udviklingsprocessen, at det ikke vil være muligt for Lockheed Martin at trække ordren tilbage.
Maskinkanoner og 3D-radar
Blandt de dele som Terma leverer til Joint Strike Fighter-jageren, er et særligt haleror, der gør det muligt for flyet at lande og lette lodret; et såkaldt gun-pod, der er holderen til flyets maskinkanon; en såkaldt pylon, hvor missilerne under vingerne monteres på og så strømforsyningen til en avanceret 3D-radar, der monteres i spidsen af jetjageren.
Ifølge Jens Maaløe betyder ordren, at det vil blive muligt at udvikle Termas fabrik i Grenaa til 'en topmoderne komposit-fabrik.
Komposit er det materiale, som moderne jagerfly bliver bygget af.
"Vi har fået en masse viden fra de store amerikanske fabrikker. Sidste år steg antallet af medarbejdere fra 200 til 300, og vi forvetner, at antallet af medarbejder vil stige til 500 - 700 i takt med, at fabrikken udvikler sig i de kommende år," siger han.
Men hvad vil det betyde for Terma, hvis ordren falder til jorden?
"Måden, vi sikrer os på, er, at den produktionskapacitet, som vi bygger op, ikke er designet, så den kun kan bruges til at producere Joint Strike Fighter-fly. Det betyder, at det også vil være muligt at producere Saabs Grippen og civile fly fra Boeing," siger Jens Maaløe.