Af Arne R. Steinmark, Computerworld Online
Det begynder med drømmen. Men det slutter med navnet. Mens e-handelsforretninger lukker, omsætningen forsvinder, personalestaben opløses i andre virksomheder, lever navnet videre.
Den nu lukkede e-pladeforretning Boxman vil genopstå med nyt indhold. Og svenske verdensberømte Boo går også igen fra på mandag den 30. oktober med helt ny profil. Toycity må dog lide med stadig at skulle fungere som blikfang ? dog med nye ejere.
Hvis stjernerne i første bølge af Den ny Økonomi ikke opnåede andet, så lykkedes det dem at demonstrere at massive markedsføringskampagner har en værdi af blivende karakter. Men også at drømmens efterliv ikke skal forklejnes.
Lad mig derfor betro Dem en hemmelighed. Jeg har også haft drømmen. Og som så mange andre, fik jeg ikke gjort så meget ved den.
Navnet
Efter drømmen kommer navnet. Fuldstændig som når man som teenager realiserer eller flirter med tankerne om at starte en rockgruppe. Et godt potent navn, der virkelig på sin egen bumsede måde signalerer stil og følsomhed eller blot aggressivitet og sex.
Lad mig straks spare læserne for mine egne historiske forslag. Men mange af navnene ville få indholdet i den Unge Werthers Lidelser til at minde om en viril rustur på Fontex. Og selv om jeg opnåede at være kortvarigt at være medlem af en ? i hvert fald i et mindre lokalområde ? legendarisk rockgruppe, så kan mine fortjenester på denne front opsamles i ordet: fiasko (Jeg kan heller ikke synge).
Det er også den dækkende beskrivelse for mine drømme om anderledes e-handel. For jeg gjorde aldrig noget ved det. Og strømmen med talrige venture-penge og villig kapital til konsumentrettede e-butikker, synes mig som huden efter en gåtur ved Vesterhavet på en stormende efterårsdag: Udtørret.
Planen
Nu da jeg derfor har forpasset muligheden for at score et par hurtige millioner, så vælger jeg derfor at offentliggøre projektet. Måske andre mere vovelystne kan se en mulighed:
Det begynder med busser. Busser, der farer rundt i danske byer med reklamer på siden. Der står: Det er godt at Gugge ? eller - Gugger du? Lad os Gugge sammen! ? eller der står: Må du Gugge?
En måned senere kører busserne rundt med teksten: Gugge 1. december.
I december slås dørene op til www.gugge.com og forbrugere vælter i tusindtal nysgerrigt ind på siden.
Her præsenteres de for ti forslag til, hvad, hvordan og hvorfor Gugge-konceptet skal fungere: Stem her! Vinderne bestemmer.
Nå, De synes, det er langt ude? Jeg fik faktisk et par tilbud fra et par svenskere i januar, som opfordrede mig til at udarbejde en forretningsplan. Men så kom marts-krisen og i øvrigt var svenskerne fulde. Eller var de?.
- Det skal hedde Gugge Royal, sagde svensker nummer to og skrev navnet med en spritpen på armen og noget af sit hvide skjorteærme.
Det begynder med en drøm. Gugge kommer.