Af Søren Lauridsen, Computerworld Online
Et salg til udlandet af de netop fusionerede danske softwarevirksomheder Navision og Damgaard er rykket nærmere, nu Microsoft har købt den amerikanske konkurrent Great Plains. Det vurderer Edward O?Hara, der er analytiker og direktør i analysevirksomheden Giga Informations Group.
Med Microsofts mange leverandører i både USA og Europa har Great Plains gode kort på hånden, når ERP-leverandørerne indleder kampen om de små og mellemstore virksomheder som kunder.
- NavisionDamgaard er nødt til at finde en stærk partner. Hvis de om halvandet år ikke har fundet en partner, så giver jeg dem ikke mange chancer for at overleve. De har 18 måneder og ikke en dag mere, siger Edward O?Hara.
O?Hara nævner de store softwarehuse som PeopleSoft og J.D. Edwards som de mest oplagte partnere for NavisionDamgaard. Men der skal etableres et partnerskab, for med Microsoft i ryggen vil Great Plains kunne leverere billige standardløsninger til markedet, mener han.
- Det har altid været Microsofts politik at standardisere alt og gøre det billigt. Hvis Great Plains kan udnytte Microsofts position i Europa, så får NavisionDamgaard problemer, siger Edward O?Hara.
Salgsdirektør i NavisionDamgaard, Rene Stockner, afviser ikke, at et salg til udlandet er rykket nærmere.
- Det her øger da opmærksomheden på os, ingen tvivl om det. Holdningen hos både Damgaard og Navision har hele tiden været, at kommer tilbuddet, så kigger vi på det, siger han.
Microsofts opkøb af Great Plains er oplyst til at have en værdi af ni milliarder kroner (1,1 millarder dollar) og betales i aktier.
Nyheden fik i går Great Plains aktier på Nasdaq til at stige med 31 procent. Microsofts aktier steg marginalt. Til gengæld var NavisionDamgaard klokken 11.30 faldet 20 point til kurs 165.
Relevant link:
Se udviklingen i Great Plans? og Microsofts aktier her.
NavisionDamgaard og Københavns Fondsbørs KVX-indeks kan ses her.