Af Jens Bertelsen, Computerworld Online
Computerfejlen Y2K, der tiltrak sig alle IT-folks opmærksomhed for nøjagtig et år siden, har pludselig ramt de norske statsbaner, NSB. Stribevis af helt nye ekspres- og lufthavnstog stod stille ved overgangen til datoen 31.12.2000.
Fejlen medførte forsinkelser på en del togafgange, men problemet blev midlertidigt løst ved at stille urene i togene tilbage til den 1. december 2000.
Direktør Ronny Solberg fra togfabrikanten Adtranz siger til norske Dagbladet.no, at togene blev grundigt testet for år 2000-fejl (Y2K).
- Men vi tænkte ikke på at prøve datoen 31.12.2000, indrømmer han.
I Danmark har DSB ikke haft problemer, selvom statsbanerne råder over mange togsæt leveret af Adtranz, blandt andet Øresundstog, IC- og IR-tog.
- Vi forventede, at den slags problemer skulle være opstået for et år siden, siger Ole Hansen, DSB Kommunikation, til Computerworld Online.
Y2K-fejlene opstod ved overgangen fra år 1999 til 2000, fordi gammelt IT-udstyr kun brugte de to sidste cifre i årstallet ? og år 2000 blev derfor tolket som år 1900. Massive investeringer i nyt udstyr forhindrede dengang større problemer i forbindelse med årsskiftet.