Danske Dagblades Forening anerkender nu, at Newsbooster.com er en søgetjeneste på linje med blandt andre Jubii, Google, SOL og Yahoo.
Derfor kan interesse-organisationen nu godt alligevel på sine medlemmers vegne acceptere, at Newsbooster linker direkte til sine medlemmers nyheder.
Det fremgår af et brev, som Newsboosters advokatfirma, Tyndeskov & Ulrich, har ventet over en måned på at modtage fra Danske Dagblades Forenings advokatfirma, Kromann Reumert.
Allerede 8. februar gav Danske Dagblades Forening Newsbooster en frist på 10 dage til at ophøre med at linke dybt til sine medlemmers undersider for at undgå en fogedsag.
DDF har således taget sig usædvanlig lang betænkningstid, da Newsbooster ved fristens udløb 18. februar holdt op med at lave daglig nyhedsoversigt og vise et uddrag på de første 60 bogstaver af artiklerne.
Det skete efter et råd fra selskabets advokatfirma, fordi de 60 bogstaver kunne være en juridisk gråzone
Avisdreng
Newsbooster.com er med chefredaktør Nicolai Lassens egne ord en nettets avisdreng, som fortæller abonnenterne, at der er nyheder, og hvor de kan findes. Newsboosters robot afsøger i øjeblikket dagligt 3.500 nyhedskilder.
Danske Dagblades Forening skriver i sit brev til Newsbooster, at man efter fjernelsen af de 60 bogstaver i artiklerne ikke længere har noget at indvende mod selve søgetjeneste-delen hos Newsbooster.
Til gengæld ? fortsætter brevet ? kan DDF ikke acceptere, at Newsbooster ?foretager gentagen og systematisk kommerciel udnyttelse af dagbladsartikler, herunder ved hjælp af dybe links ved udsendelse af daglige e-mailnyhedsbreve?.
Det finder DDF er i strid med god markedsføringsskik.
Hvis Newsbooster derfor ikke øjeblikkelig stopper med at udsende e-mail-nyhedsbreve, vil DDF søge at få nedlagt fogedforbud mod nyhedsbrevene.
Står uforstående
Det forstår man ikke hos Newsbooster. Her siger direktør Anders L. Larsen:
? Vi tænker lige i øjeblikket så det knager. Vi har læst brevet mange gange, og hverken vi eller vores advokater kan se den juridiske forskel på dybe links i et nyhedsbrev og på vores hjemmeside.
? Men når det er sagt, så er vi og hele branchen meget glade for, at Danske Dagblades Forening har anerkendt dybe links for hvad det er. Så jeg regner med, at vi kan finde en løsning. I hvert fald føler jeg, at vi har nærmet os hinanden, siger direktør Anders L.-Larsen.
IDG Danmark har for en uge siden lanceret NewsScanner.dk, der ligesom Newsbooster er en nyheds-søgetjeneste, der dog kun fungerer gennem daglige nyhedsbreve med dybe links til ca. 150 online medier.
Den anden mest iøjnefaldende forskel er, at NewsScanner er designet til IT-branchen og dermed har en smallere målgruppe end Newsbooster.
Denne artikel stammer fra avisen Computerworld