Det er i orden, at nyhedssøgetjenesten Newsbooster fungerer som en søgemaskine som Google og Jubii med dybe links til artikler, publiseret på dagbladenes netavisudgaver, på nyhedstjenestens webside.
Det anerkendte Danske Dagblades Forening (DDF) for nylig, men truede samtidig med at bede om et fogedforbud mod Newsboosters e-mailnyhedsbreve, såfremt de ikke blev stoppet.
De udgør fortsat en krænkelse, mener DDF og henviser til markedsføringslovens bestemmelser om ?god markedsføringsskik?.
Newsbooster har imidlertid ikke stoppet nyhedsbrevene.
Derfor sender DDF i morgen en begæring om et fogedforbud afsted. Tålmodigheden hos DDF er sluppet op ifølge foreningens jurist Holger Rosendal.
Ifølge Newsboosters chefredaktør Nicolai Lassen, forstår man ikke, at der er forskel på de dybe links på websiden og så i nyhedsbrevene. Han kalder begæringen om fogedforbud latterlig og peger på, at DDF?s eget nyhedsbrev bruger dybe links.
Det er imidlertid helt misforstået, mener Holger Rosendal.
- I Newsboosters nyhedsbreve er der tale om gentagen og systematiske udnyttelse af dagbladsartiklerne i kommercielt øjemed. Det er det, som vi påpeger og vender os mod, forklarer han til Computerworld Online og tilføjer:
- Vi har ikke noget mod enkeltstående brug af dybe links ? for eksempel når webjournalister vil underbygge deres historie med yderligere dokumentation, siger Holger Rosendal.
Med samme argument afviser han også Nicolai Lassens kritik af DDF?s egen brug af dybe links.
Newsboosters nyhedsbreve samler links ind til nyheder fra over 3.000 nyhedskilder ud fra en række nøgleord ? bestemt af kunden. Tjenesten koster 1.500 kroner om året i abonnement.