Er din digitale forretning stormsikret?

BLOG: Når danske virksomheder går i krig med den helt store digitaliseringsstrategi, er det altafgørende at finde de helt rigtige kompetencer.
Skrevet i Fremtidens CIO

 
ANNONCE:
De fleste af os vil sent glemme den mandag for nogle uger siden, hvor den første efterårsstorm lagde Danmark ned. Vi slap nogenlunde heldigt fra uvejret, men i de følgende dage så vi ødelæggelserne: Afrevne tage, træer der spærrede for togtrafikken og nedfaldne stilladser, alt sammen noget det vil tage meget lang tid at genopbygge. Og det fik mig til at tænke på et udtryk, jeg engang havde hørt: Spørg ikke en tandlæge, om han vil bygge dit hus.

Jeg synes, det rummer nogle paralleller til den måde, virksomhederne rundt omkring digitaliserer deres forretning. Med digitalisering mener jeg den måde, flere og flere virksomheder revurderer hele deres forretning og tilpasser sig den nye 'digitale virkelighed', herunder produkter, services, kundekontakt - og ikke mindst de interne kompetencer, der skal vedligeholde og udvikle det digitale fundament.

Ikke alle kan løse opgaven Tandlæger er dygtige, endog meget dygtige. De studerer i fem år, hvor de lærer om rekonstruktion, hvordan man bruger cement (ja, det bruger tandlæger faktisk), hvordan man bruger en (meget lille) boremaskine og meget mere. Men bare fordi visse ord og evner er enslydende betyder det ikke, at man vil bede en tandlæge om at genopbygge sit hus - man ville formentlig ringe efter en bygningsarbejder. Men det er nøjagtig det, der er problemet, når virksomhederne rundt omkring skal træffe vigtige beslutninger om især at finde de helt rigtige folk, der skal lede de digitale strategiske initiativer.

Mange er ofte så ivrige efter at opbygge de digitale kompetencer og oprette digitale teams og 'work forces', at man overser, hvem der i virkeligheden har den dybe digitale forståelse. Det er ikke nok at tro, at bare fordi man har en dygtig medarbejder, så er han eller hun den rette til de mere specialiserede opgaver - heller ikke når det handler om at digitalisere forretningen. Man ville jo heller ikke gå på jagt efter end bedre tandlæge, hvis den, man havde fundet, ikke var i stand til at genopbygge ens hus, vel? Man ville overveje, om det i virkeligheden ikke var en, der forstod opgaven at genopbygge et hus, man skulle lede efter.

Vi ser desværre det samme rundt om i virksomhederne: Forretningen vil helst beholde de dygtigste medarbejdere til at klare driften. Og de, som måske er knap så gode og derfor ikke så hårdt belastede, ja de kan godt frigøres, når it-afdelingen går turen rundt med hatten i hånden og spørger om forretningsressourcer, der skal frigøres til at definere den fremtidige digitale virksomhed. Men det er en halvhjertet løsning, og det kommer til at koste på bundlinjen.

Har du de rette kompetencer på plads? Der er ikke nogen nem løsning på ovenstående. Men virksomhederne bliver nødt til at få en dybere forståelse for, hvad en digitaliseret forretning egentlig er for en størrelse og erkende, at det ikke er nok at sætte en entusiastisk it-medarbejder til at løse opgaven - uden at han/hun har den dybere forståelse for opgaven og de udfordringer, der følger med. Det kræver, at man har mod til og tid til at finde de helt rigtige kompetencer og talenter. Måske kræver det, at man søger uden for virksomheden eller ser nærmere på strategiske partnerskaber, hvis ikke talenterne allerede findes i virksomheden. Mange er sikkert glade for i kølvandet på efterårsstormen, at deres hustage er blevet lagt af uddannede håndværkere - på samme måde bør virksomhederne finde de medarbejdere, der vitterligt forstår, hvad digitalisering handler om, og som derfor kan sikre det fremtidige fundament for forretningen.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 




Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
Bliv mere produktiv med videomøder
Virtuelle arbejdspladser forener fleksibilitet med lettere samarbejde og vidensudveksling. Læs om fordelene ved moderne værktøjer til videomøder og collaboration. Research og journalistisk bearbejdning af Computerworld for Axcess