Er din digitale forretning stormsikret?

BLOG: Når danske virksomheder går i krig med den helt store digitaliseringsstrategi, er det altafgørende at finde de helt rigtige kompetencer.
Skrevet i Fremtidens CIO

 
ANNONCE:
De fleste af os vil sent glemme den mandag for nogle uger siden, hvor den første efterårsstorm lagde Danmark ned. Vi slap nogenlunde heldigt fra uvejret, men i de følgende dage så vi ødelæggelserne: Afrevne tage, træer der spærrede for togtrafikken og nedfaldne stilladser, alt sammen noget det vil tage meget lang tid at genopbygge. Og det fik mig til at tænke på et udtryk, jeg engang havde hørt: Spørg ikke en tandlæge, om han vil bygge dit hus.

Jeg synes, det rummer nogle paralleller til den måde, virksomhederne rundt omkring digitaliserer deres forretning. Med digitalisering mener jeg den måde, flere og flere virksomheder revurderer hele deres forretning og tilpasser sig den nye 'digitale virkelighed', herunder produkter, services, kundekontakt - og ikke mindst de interne kompetencer, der skal vedligeholde og udvikle det digitale fundament.

Ikke alle kan løse opgaven Tandlæger er dygtige, endog meget dygtige. De studerer i fem år, hvor de lærer om rekonstruktion, hvordan man bruger cement (ja, det bruger tandlæger faktisk), hvordan man bruger en (meget lille) boremaskine og meget mere. Men bare fordi visse ord og evner er enslydende betyder det ikke, at man vil bede en tandlæge om at genopbygge sit hus - man ville formentlig ringe efter en bygningsarbejder. Men det er nøjagtig det, der er problemet, når virksomhederne rundt omkring skal træffe vigtige beslutninger om især at finde de helt rigtige folk, der skal lede de digitale strategiske initiativer.

Mange er ofte så ivrige efter at opbygge de digitale kompetencer og oprette digitale teams og 'work forces', at man overser, hvem der i virkeligheden har den dybe digitale forståelse. Det er ikke nok at tro, at bare fordi man har en dygtig medarbejder, så er han eller hun den rette til de mere specialiserede opgaver - heller ikke når det handler om at digitalisere forretningen. Man ville jo heller ikke gå på jagt efter end bedre tandlæge, hvis den, man havde fundet, ikke var i stand til at genopbygge ens hus, vel? Man ville overveje, om det i virkeligheden ikke var en, der forstod opgaven at genopbygge et hus, man skulle lede efter.

Vi ser desværre det samme rundt om i virksomhederne: Forretningen vil helst beholde de dygtigste medarbejdere til at klare driften. Og de, som måske er knap så gode og derfor ikke så hårdt belastede, ja de kan godt frigøres, når it-afdelingen går turen rundt med hatten i hånden og spørger om forretningsressourcer, der skal frigøres til at definere den fremtidige digitale virksomhed. Men det er en halvhjertet løsning, og det kommer til at koste på bundlinjen.

Har du de rette kompetencer på plads? Der er ikke nogen nem løsning på ovenstående. Men virksomhederne bliver nødt til at få en dybere forståelse for, hvad en digitaliseret forretning egentlig er for en størrelse og erkende, at det ikke er nok at sætte en entusiastisk it-medarbejder til at løse opgaven - uden at han/hun har den dybere forståelse for opgaven og de udfordringer, der følger med. Det kræver, at man har mod til og tid til at finde de helt rigtige kompetencer og talenter. Måske kræver det, at man søger uden for virksomheden eller ser nærmere på strategiske partnerskaber, hvis ikke talenterne allerede findes i virksomheden. Mange er sikkert glade for i kølvandet på efterårsstormen, at deres hustage er blevet lagt af uddannede håndværkere - på samme måde bør virksomhederne finde de medarbejdere, der vitterligt forstår, hvad digitalisering handler om, og som derfor kan sikre det fremtidige fundament for forretningen.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...



Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.