Er din digitale forretning stormsikret?

BLOG: Når danske virksomheder går i krig med den helt store digitaliseringsstrategi, er det altafgørende at finde de helt rigtige kompetencer.
Skrevet i Fremtidens CIO

 
ANNONCE:
De fleste af os vil sent glemme den mandag for nogle uger siden, hvor den første efterårsstorm lagde Danmark ned. Vi slap nogenlunde heldigt fra uvejret, men i de følgende dage så vi ødelæggelserne: Afrevne tage, træer der spærrede for togtrafikken og nedfaldne stilladser, alt sammen noget det vil tage meget lang tid at genopbygge. Og det fik mig til at tænke på et udtryk, jeg engang havde hørt: Spørg ikke en tandlæge, om han vil bygge dit hus.

Jeg synes, det rummer nogle paralleller til den måde, virksomhederne rundt omkring digitaliserer deres forretning. Med digitalisering mener jeg den måde, flere og flere virksomheder revurderer hele deres forretning og tilpasser sig den nye 'digitale virkelighed', herunder produkter, services, kundekontakt - og ikke mindst de interne kompetencer, der skal vedligeholde og udvikle det digitale fundament.

Ikke alle kan løse opgaven Tandlæger er dygtige, endog meget dygtige. De studerer i fem år, hvor de lærer om rekonstruktion, hvordan man bruger cement (ja, det bruger tandlæger faktisk), hvordan man bruger en (meget lille) boremaskine og meget mere. Men bare fordi visse ord og evner er enslydende betyder det ikke, at man vil bede en tandlæge om at genopbygge sit hus - man ville formentlig ringe efter en bygningsarbejder. Men det er nøjagtig det, der er problemet, når virksomhederne rundt omkring skal træffe vigtige beslutninger om især at finde de helt rigtige folk, der skal lede de digitale strategiske initiativer.

Mange er ofte så ivrige efter at opbygge de digitale kompetencer og oprette digitale teams og 'work forces', at man overser, hvem der i virkeligheden har den dybe digitale forståelse. Det er ikke nok at tro, at bare fordi man har en dygtig medarbejder, så er han eller hun den rette til de mere specialiserede opgaver - heller ikke når det handler om at digitalisere forretningen. Man ville jo heller ikke gå på jagt efter end bedre tandlæge, hvis den, man havde fundet, ikke var i stand til at genopbygge ens hus, vel? Man ville overveje, om det i virkeligheden ikke var en, der forstod opgaven at genopbygge et hus, man skulle lede efter.

Vi ser desværre det samme rundt om i virksomhederne: Forretningen vil helst beholde de dygtigste medarbejdere til at klare driften. Og de, som måske er knap så gode og derfor ikke så hårdt belastede, ja de kan godt frigøres, når it-afdelingen går turen rundt med hatten i hånden og spørger om forretningsressourcer, der skal frigøres til at definere den fremtidige digitale virksomhed. Men det er en halvhjertet løsning, og det kommer til at koste på bundlinjen.

Har du de rette kompetencer på plads? Der er ikke nogen nem løsning på ovenstående. Men virksomhederne bliver nødt til at få en dybere forståelse for, hvad en digitaliseret forretning egentlig er for en størrelse og erkende, at det ikke er nok at sætte en entusiastisk it-medarbejder til at løse opgaven - uden at han/hun har den dybere forståelse for opgaven og de udfordringer, der følger med. Det kræver, at man har mod til og tid til at finde de helt rigtige kompetencer og talenter. Måske kræver det, at man søger uden for virksomheden eller ser nærmere på strategiske partnerskaber, hvis ikke talenterne allerede findes i virksomheden. Mange er sikkert glade for i kølvandet på efterårsstormen, at deres hustage er blevet lagt af uddannede håndværkere - på samme måde bør virksomhederne finde de medarbejdere, der vitterligt forstår, hvad digitalisering handler om, og som derfor kan sikre det fremtidige fundament for forretningen.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...



Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.