Fremtidens CIO

CIO'ens ansvarsområde udvides og mange oplever at være tættere forbundet med forretningen og de store beslutninger.

Men hvorfor er det så, at mange CIO's stadig 'blot' er chef for serviceenheden it? Hvorfor udnytter de ikke deres viden og indflydelse i endnu højere grad, når nu deres evner er efterspurgte og eftertragtede helt oppe i forretningens øverste lag?


Lugten af sur gymnastiksal. Lange køer. Blyanter (blyanter!). Meterlange stemmesedler. Jeg er sikker på, du ved, hvad jeg taler om, og at du også var inde og stemme til Europa-Parlamentet for nylig. Det fik mig i den grad til at tænke over, hvor frygteligt langt bagefter det ellers moderne samfund er, når det gælder et demokratisk valg.
17. juni 2014 kl. 11.02 | (1) | læs »



Shared services - hvor en virksomhed samle de administrative funktioner i én enhed og standardiserer og effektiviserer måden at arbejde på - bliver mere og mere udbredt - og det med rigtig god grund. Det gør det muligt at skabe et bedre support-fundament for forretningen og nedbringe omkostningerne. Og rigtig mange virksomheder har tårnhøje forventninger til shared services - men kun 50 procent oplever, at disse forventninger indfries.
10. april 2014 kl. 08.50 | læs »



På denne tid af året er der tradition for, at alverdens eksperter kigger dybt I krystalkuglen i forhold til, hvad det nye år bringer. Men for mig at se bør det ikke handle om forudsigelser (de holder ofte alligevel ikke stik), men i langt højere grad om at provokere hinanden til at udforske alt det, der lige nu virker så usikkert, og som måske - måske ikke - vil betyde noget for os i fremtiden. Lyder det lidt luftigt? Måske, men der er en mening med galskaben, og den kommer her.
13. februar 2014 kl. 12.45 | læs »



Når danske virksomheder går i krig med den helt store digitaliseringsstrategi, er det altafgørende at finde de helt rigtige kompetencer.
25. november 2013 kl. 09.30 | læs »



Er de ERP-systemer, vi bruger i dag, overhovedet up to date i forhold til de stadigt højere krav til fleksibilitet, som opstår i takt med de til stadighed voksende krav til eksempelvis virksomhedernes kundeorientering. Svaret er i grove træk nej.
22. oktober 2013 kl. 14.23 | læs »



Budgetsæsonen er over os, og det gælder også it-afdelingen. Og det kan give mangen en CIO grå hår i hovedet. Måske du kan nikke genkendende til "skær lige 10 procent af omkostningerne i dit budget, det kan du vel gøre i et snuptag"? Intentionen er selvfølgelig god nok og ganske forståelig; også it-afdelingen skal bidrage til at reducere forretningens omkostninger. Men det undrer mig alligevel, at det så mange steder tages for givet, at CIO'en bare kan skære ned og af, hvor det passer ham.
16. september 2013 kl. 16.03 | (1) | læs »



"Difficult to see. Always in motion is the future". Måske lidt af en kliche at citere Yoda fra Star Wars, men jeg synes, at dette er en af hans skarpeste iagttagelser: At fremtiden aldrig står stille og aldrig er til at forudsige. Og det gælder også den moderne virksomhed, som konstant skal forholde sig til omstilling og store forandringer. Og det gælder også CIO'en: Han skal - nøjagtig ligesom Yoda - være med til at sikre, at virksomheden står stærkt, og han skal påtage sig ansvaret at udfylde rollen som mentor og rådgiver i forhold til det grundlag, virksomheden hviler på.
4. juli 2013 kl. 14.15 | læs »



"If I can't picture it, I can't understand it". Citatet er Albert Einsteins, men mange, som har siddet i en situation, hvor de skal forklare en kompleks problemstilling i forhold til fx indkøb af et nyt it-system, vil formentlig kunne nikke genkendende til sætningen. Og det er her visuel kravspecifikation kommer ind i billedet.
19. marts 2013 kl. 15.19 | læs »



Stiller du de rigtige spørgsmål, når du skal realisere din sourcing-strategi?
17. december 2012 kl. 09.07 | læs »



I lang tid har BI i virksomhederne været fokuseret på rapportering og analyser af, hvem de solgte deres produkter til, hvor de solgte dem, og i hvilket omfang i form af omsætning per produkt. Denne form for tilbageskuende rapportering er standard i de fleste virksomheder i dag. I fremtiden vil BI handle om at forstå og reagere på data, i det øjeblik den bliver tilgængelig for os.
1. oktober 2012 kl. 11.37 | læs »






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.