Det handler om at føle sig tryg

BLOG: Hacker, nedbrud, pædofili, tvangsdigitalisering og meget, meget mere er i spil, når trygheden i den digitale kommunikation med det offentlige er på dagsordenen. Digital tryghed handler ikke alene om teknologi - men om kommunikation, inddragelse og ledelse.

 
ANNONCE:
Digitaliseringsbølgerne der er rullet henover Danmark virker. Danmarks Statistik har offentliggjort, nogle af de tal som kommer med i udgivelsen "It-anvendelse i befolkningen 2015" senere på året. Digitaliseringsstyrelsen præsenterede forleden nogle af de centrale pointer:

89 pct. af danskerne er på internettet mindst én gang om ugen. 83 pct. er online hver dag eller næsten hver dag.

65 pct. af befolkningen har indsendt oplysninger til de offentlige myndigheder via digitale formularer (fx selvbetjeningsløsninger).

75 pct. af brugerne af de offentlige myndigheders hjemmesider og tjenester er primært tilfredse med at bruge tjenesterne på de offentlige hjemmesider.

47 pct. af danskerne har besøgt borger.dk inden for den seneste måned. 77 pct. har besøgt den fællesoffentlige portal inden for det seneste år.

Gode tal?
Det er gode tal. Jeg tyggede lidt på den sidste med de 47 procent. Er det nu godt? Så tænkte jeg på, hvor tit jeg selv besøger borger.dk. Det er ikke så tit.  Men jeg kom heller ikke på borgerservice særlig tit. Og den digitale service er der, når jeg har brug for den.

Et par dage efter de gode tal fra Danmarks Statistik, præsenterede Dansk IT og Rambøll så 2015-udgaven af IT i Praksis i en pressemeddelelse med overskriften: "Her tredje føler sig ikke tryg ved digital kommunikation med det offentlige."

35 procent utrygge
IT i Praksis består blandt andet af en opinionsundersøgelse, hvor 1002 borgere over 17 år svarer på spørgsmål om digitalisering og it-anvendelse. 96 procent siger, at det vigtigt for dem at føle sig trygge og sikre i kontakten med det offentlige; men 35 procent gør det altså ikke.

Dagligt bombarderes vi med det ene mere gruopvækkende eksempel på hackere, datamisbrugere og pædofile som huserer derude. Og alt er i spil, når trygheden skal vurderes, men Dansk ITs næstformand Mikael Munck har en afgørende pointe:

"Men tryghed skabes af meget mere, end at løsningerne rent teknisk er velfungerende. Tryghed skabes i høj grad også af, at borgerne oplever at blive hørt, siger Mikael Munck.

Risikovillighed
Borgerinvolvering både som bruger men også borger er afgørende for at skabe de rigtige løsninger og dermed den tryghed, som kan løfte offentlig digitalisering over dagligdagens internet-kriminalitet. Det kræver ledelse, hvor risikovillighed er afgørende.

"Informationsteknologien er en disruptiv teknologi, som udfordrer måden, hvorpå den offentlige sektor organiserer, sammensætter og leverer sine ydelser. Det indebærer forandringer, som igen kræver modet til at gå ny veje. Derfor er det bekymrende, at risikovilligheden falder til det laveste niveau i den tid, IT i Praksis har opgjort."

Sådan kommenterer direktør hos Rambøll, Ejvind Jørgensen, den del af IT i Praksis, som dokumenterer, at det kun er 15 procent af de offentlige organisationer, der er præget af risikovillighed. Sidste år var tallet 26 procent.

Statsforvaltningen er et af de steder, hvor jeg selv har set det modsatte - nemlig risikovillighed på den positive måde. I et par artikler har jeg skrevet om, hvordan smart digitalisering forandrer både arbejde, organisation og ledelse.

Jeg kan kun tilslutte mig ordene fra næstformanden i Dansk IT, Mikael Munck:

"Den offentlige sektor står over for en udvikling som vi ser i den private sektor, hvor mediebranchen, bankerne, hotelbranchen, transportsektoren etc. bliver udfordret kraftigt på grund af informationsteknologien. Kundeoplevelse, værdikæder, forretningsmodeller vil blive påvirket og forandret fordi teknologien muliggør det, og fordi det skaber værdi."

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...



Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Tidligere indkøbschef i DSB om dom i bestikkelsesag: "Hvis man ryger i fængsel for at have modtaget iPads, er der mange i det offentlige, der bør være bekymrede"
Selv om det er ulovligt at modtage 'smørelse', er der intet unormalt i det, siger tidligere indkøbschef iDSB. Her forklarer han, hvordan og hvorfor, der uddeles gaver til offentligt ansatte.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.