Det handler om at føle sig tryg

BLOG: Hacker, nedbrud, pædofili, tvangsdigitalisering og meget, meget mere er i spil, når trygheden i den digitale kommunikation med det offentlige er på dagsordenen. Digital tryghed handler ikke alene om teknologi - men om kommunikation, inddragelse og ledelse.

 
ANNONCE:
Digitaliseringsbølgerne der er rullet henover Danmark virker. Danmarks Statistik har offentliggjort, nogle af de tal som kommer med i udgivelsen "It-anvendelse i befolkningen 2015" senere på året. Digitaliseringsstyrelsen præsenterede forleden nogle af de centrale pointer:

89 pct. af danskerne er på internettet mindst én gang om ugen. 83 pct. er online hver dag eller næsten hver dag.

65 pct. af befolkningen har indsendt oplysninger til de offentlige myndigheder via digitale formularer (fx selvbetjeningsløsninger).

75 pct. af brugerne af de offentlige myndigheders hjemmesider og tjenester er primært tilfredse med at bruge tjenesterne på de offentlige hjemmesider.

47 pct. af danskerne har besøgt borger.dk inden for den seneste måned. 77 pct. har besøgt den fællesoffentlige portal inden for det seneste år.

Gode tal?
Det er gode tal. Jeg tyggede lidt på den sidste med de 47 procent. Er det nu godt? Så tænkte jeg på, hvor tit jeg selv besøger borger.dk. Det er ikke så tit.  Men jeg kom heller ikke på borgerservice særlig tit. Og den digitale service er der, når jeg har brug for den.

Et par dage efter de gode tal fra Danmarks Statistik, præsenterede Dansk IT og Rambøll så 2015-udgaven af IT i Praksis i en pressemeddelelse med overskriften: "Her tredje føler sig ikke tryg ved digital kommunikation med det offentlige."

35 procent utrygge
IT i Praksis består blandt andet af en opinionsundersøgelse, hvor 1002 borgere over 17 år svarer på spørgsmål om digitalisering og it-anvendelse. 96 procent siger, at det vigtigt for dem at føle sig trygge og sikre i kontakten med det offentlige; men 35 procent gør det altså ikke.

Dagligt bombarderes vi med det ene mere gruopvækkende eksempel på hackere, datamisbrugere og pædofile som huserer derude. Og alt er i spil, når trygheden skal vurderes, men Dansk ITs næstformand Mikael Munck har en afgørende pointe:

"Men tryghed skabes af meget mere, end at løsningerne rent teknisk er velfungerende. Tryghed skabes i høj grad også af, at borgerne oplever at blive hørt, siger Mikael Munck.

Risikovillighed
Borgerinvolvering både som bruger men også borger er afgørende for at skabe de rigtige løsninger og dermed den tryghed, som kan løfte offentlig digitalisering over dagligdagens internet-kriminalitet. Det kræver ledelse, hvor risikovillighed er afgørende.

"Informationsteknologien er en disruptiv teknologi, som udfordrer måden, hvorpå den offentlige sektor organiserer, sammensætter og leverer sine ydelser. Det indebærer forandringer, som igen kræver modet til at gå ny veje. Derfor er det bekymrende, at risikovilligheden falder til det laveste niveau i den tid, IT i Praksis har opgjort."

Sådan kommenterer direktør hos Rambøll, Ejvind Jørgensen, den del af IT i Praksis, som dokumenterer, at det kun er 15 procent af de offentlige organisationer, der er præget af risikovillighed. Sidste år var tallet 26 procent.

Statsforvaltningen er et af de steder, hvor jeg selv har set det modsatte - nemlig risikovillighed på den positive måde. I et par artikler har jeg skrevet om, hvordan smart digitalisering forandrer både arbejde, organisation og ledelse.

Jeg kan kun tilslutte mig ordene fra næstformanden i Dansk IT, Mikael Munck:

"Den offentlige sektor står over for en udvikling som vi ser i den private sektor, hvor mediebranchen, bankerne, hotelbranchen, transportsektoren etc. bliver udfordret kraftigt på grund af informationsteknologien. Kundeoplevelse, værdikæder, forretningsmodeller vil blive påvirket og forandret fordi teknologien muliggør det, og fordi det skaber værdi."

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 




Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service