ERP Mobility

BLOG: Som det gamle ordsprog siger: "Godt begyndt er halvt fuldendt".
Skrevet i ERP-bloggen

 
ANNONCE:
Når vi snakker Mobility i forhold til ERP-systemer, er det sindssygt vigtigt at have grundlaget på plads, før man starter implementering af ERP Mobility.


Jeg har nu i fire-fem år arbejdet med Mobility ERP og udviklet forskellige mobile ERP-løsninger. Baseret på mine erfaringer, mener jeg, at den største udfordring ved mobile projekter som regel ligger i opstarten. Mange fokuserer på smarte apps, får en god idé, fordi de prøver noget på en konference, ser noget hos en konkurrent, en samarbejdspartner eller en kunde, eller måske fordi de ved, at mobile projekter er fremtiden, og at man derfor skal med på vognen.


Men det er dog oftest det forkerte sted at starte. Hvorfor vælge en løsning, der måske nok har givet andre værdi, men som ikke nødvendigvis giver en selv værdi?

Det er væsentligt først at identificere, hvor værdien er for ens egen virksomhed ved en mobil løsning. Nogen finder den nemt, men for de fleste kræver det en analyse af forretningsprocesserne, for at finde ud af hvor det giver værdi at mobilisere. Jeg anbefaler, at man kigger sine forretningsprocesser efter i sømmene og analyserer dem for følgende:

Kan du køre processen i dit eksisterende ERP system? Hvis nej - bør du overveje at starte her.

Kan du introducere omkostningsbesparelser? Hvis ja - under hvilke forudsætninger?
Kan du tilføje værdi til processen? Hvis ja - hvor og hvordan?

Baseret på ovenstående, bør man kunne finde kandidater til forretningsprocesser, som vil kunne give værdi til sin virksomhed. For hver af disse forretningsprocesser, er det vigtigt, at analysere både virksomhedens modenhed og infrastruktur.

I forhold til modenhed er det vigtigt at forholde sig til, om ledelsen overhovedet er parat, og under hvilke forudsætninger ledelsen vil bakke op om at mobilisere den valgte forretningsproces. Hvis man ikke har ledelsen med, så er det ikke tilrådeligt at starte et mobilt ERP-projekt op. Dernæst er det vigtigt at sikre, at it-afdelingen er parat (til bl.a. installation, drift og vedligeholdelse), for laver man en løsning uden at sikre forankring i it-afdelingen, så er det svært nogensinde at afslutte et mobilt ERP-projekt. Sidst, men absolut ikke mindst, er det vigtigt at inddrage brugerne i forbindelse med design af løsningen, for selvom det er ledelsen, der skal godkende projektet, så er det i sidste ende brugerne, der afgør, om et projekt bliver en succes. Det er i al fald min erfaring, at ledelsen, it-afdelingen og brugerne er de vigtigste interessenter at inddrage, når man vælger at analysere virksomhedens modenhed - men er der andre interessenter, som man bør overveje at inddrage?

I forhold til infrastruktur er det væsentligt at analysere sin virksomheds infrastruktur. Først og fremmest at se på hvilke sikkerhedskrav, der stilles til mobile enheder (fra laptops til mobiltelefoner), sporing af og identifikation af dem, og er mekanismerne til at håndtere dette allerede installeret, eller skal det også være en del af det mobile ERP-projekt. Dernæst skal man se på hvilke netværksmuligheder der er på de lokaliteter, hvor forretningsprocessen skal køre, og hvordan de påvirker forretningsprocessen. Vil der fx være behov for at tage højde for offline situationer, idet brugeren ikke altid kan forventes at have online adgang til ERP systemet?

En anden vigtig analyse er hvilke mobile bindinger, der er hos virksomheden, og hvilke krav stiller forretningsprocessen til den mobile enhed. Selvom mange er glade for iPads, kan det godt være, at man kan nøjes med eksisterende Windows Mobile, BlackBerry, iPhone og/eller Android-enheder, såfremt processen fint kan køres på disse. Og stiller forretningsprocessen krav til brug af enhedens udstyr (såsom kamera til iPhones eller stemmestyring), som derved kræver en applikation på enheden - eller kan man 'nøjes' med at udvikle applikationen via HTML5? Baseret på ovenstående kan man identificere de samlede omkostninger, der vil være forbundet ved etablering af et it-system til håndtering af mobile enheder, som vil muliggøre mobilisering af en forretningsproces. Disse fire parametre er vigtige at have styr på i forhold til infrastruktur, fordi de hjælper dig med at definere rammerne for, hvilken mobil forretningsproces, du kan bygge. Men kan disse ting stå alene, eller bør man overveje at analysere andre elementer, for at man har et overblik over rammerne for en mobil forretningsproces?

Det er først efter en analyse af modenhed og infrastruktur, man reelt kan anbefale hvilken eller hvilke mobile forretningsprocesser, man bør gå i gang med som virksomhed. Så kan man identificere bedste match mellem sin udvalgte mobile forretningsproces og de frontend- samt backendmuligheder, man har i forhold til sit ERP-miljø.

I forhold til backend skal man overveje hvilken Middleware, som passer bedst til at håndtere sin integration til ERP. Er der tale om en mobil forretningsproces uden behov for synkronisering af data mellem flere mobile enheder og backend, kan man måske nøjes med integration via webservices; eller eventuelt via webservices relateret til et workflow (som fx SAP PI tilbyder).

Er der derimod behov for megen synkronisering frem og tilbage, bør man overveje at finde noget Middleware, som kan hjælpe med denne synkronisering - også her via webservices, men med logik bygget ind i sin Middleware relateret til køhåndtering, distribueringsregler, korrelation og lignende. Der er mange faldgruber i forhold til udvikling af synkronisering, og efter selv at have prøvet at opbygge synkroniseringsmekanismer kan jeg kun anbefale, at man bruger standardprogrammel (som fx Sybase Unwired Platform).

I forhold til frontend er det straks lidt mere omfattende og kræver et godt kendskab til det mobile marked. Den 'lette' løsning, hvis man ikke gider bruge tid på at analysere det mobile marked, er at starte forfra og udvikle sin helt egen applikation. Men det er kun let ud fra et analysemæssigt synspunkt, fordi udviklingsmæssigt er det klart den, der vil tage mest tid, vil være sværest at vedligeholde og vil binde ens virksomhed mest muligt til den valgte leverandør af mobile løsninger (eller den valgte programmør internt i virksomheden).

Mere fordelagtigt vil det være at se på markedet for mobile applikationer, for der findes efterhånden rigtigt mange, som man med fordel kan tilpasse til sine behov - hvad enten man siger Android, BlackBerry, iPhone eller Windows mobile. Og det er her, det bliver spændende, for kan en virksomhed nøjes med en standard applikation - så kan det gå rigtigt hurtigt, men desværre er det sjældent tilfældet. Derfor bør man med udgangspunkt i sin modenheds- og infrastrukturanalyse identificere den eller de applikationer, som passer bedst til ens frontend behov - og så finde ud af hvorledes den/disse kan modificeres, så de passer til virksomhedens udvalgte mobile forretningsproces(ser).

Jeg mener, at analysen af backend og frontend er vigtigt for at sikre, at man kan komme ordentligt i gang med sit mobile projekt - det er eneste måde at lave en anbefaling af, hvordan en mobil forretningsproces teknisk bør mobiliseres.

Når man har fundet sin forretningsproces, og fundet ud af hvordan den teknisk bedst kan løses, så er det bare om at komme i gang med at udvikle sin mobile applikation. Diskussionen om hvordan man griber det fat mest optimalt, vil jeg tage op i min næste blog, der handler om mobility governance. Men hvilke erfaringer har du? Er der andre faktorer, som man bør overveje for at sikre en bedst mulig start på sit mobile projekt?

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 



Peter Kreiner
Peter Kreiner er Business specialist i NNIT og ekspert inden for Enterprise Arkitektur, IT Governance og mobile-løsninger i forhold til SAP ERP-løsninger. Han arbejder dagligt med at få it og forretning til at hænge sammen og med at sikre, at det er noget, som brugerne har lyst til at bruge. Peter interesserer sig for ny teknologi, og hvordan den påvirker dagligdagen. Han deltager i teknologinetværk både i NNIT og eksternt.

Se mere om Peter Kreiner

 
IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Software Innovation A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO ROUND TABLE

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København



Det moderne datacenter: Få mere ud af de nyeste teknologier

Det vrimler med nye teknologier og løsninger, der eksempelvis gør det muligt at sætte turbo på databehandlingen med SSD, blive en leverandør af interne cloud-services og gendanne data efter nedbrud - også selvom alt håb synes ude. Men hvordan finder du vej i junglen af løsninger, og hvordan kommer du i gang med de nyeste teknologier? Mød forskellige leverandører på denne spændende heldagskonference om topmoderne datacentre, serverrum og drifts-modeller. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup






Computerworld
Flere danske banker i knæ: Ramt af alvorlige netbank-problemer
Opdateret: SDC er ramt er omfattende problemer, der i øjeblikket sender en stribe danske netbanker til tælling.
CIO
Årets CIO 2016: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
Årets CIO 2016: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 11. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2016.
Comon
Se billederne: Her er et gratis open source-alternativ til Microsofts Office 365
Open 365 skal være den åbne kildekodes gratis alternativ til Microsofts eller Googles kontorløsninger til deling og redigering af dokumenter online samt synkronisering af filer i skyen. Se her, hvordan løsningen kommer til at se ud.
Channelworld
KMD skiller sig af med sin mainframe-afdeling - 68 KMD-ansatte får ny arbejdsgiver
IBM overtager fra 1. juni den tekniske del af KMD's mainframe-forretning. Dermed får 68 KMD-medarbejdere ny arbejdsgiver.
White paper
Sådan håndterer I den eksplosive datavækst
Ryd ud i datajunglen, og få fuld kontrol over virksomhedens informationer. Læs i dette white paper hvordan.