Er internethandel kommet for at blive? Eller er det bare krisen som kradser?

BLOG: I de seneste dage har Jyllandsposten sat fokus på, at omsætningen i den danske detailhandel falder, der fyres, der spares, og det bliver endnu værre i de kommende måneder og år. I artiklen udråbes finanskrisen, som den store skurk, men er det nu den fulde sandhed?

 
ANNONCE:
I de seneste dage har Jyllands Posten sat fokus på den danske detailhandel. Overskrifter som 'Nye fyringer og butikslukninger på vej' beskriver hvordan detailhandlen lider og finanskrisen anvendes som syndebuk. Omsætningen i den danske detailhandel er således faldet med 13 % siden 2007. Mere til refererer artiklen til en undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor hver tredje detailvirksomhed planlægger at afskedige ansatte, mens hver fjerde forventer at investere mindre. Selv ikke liberaliseringen af lukkeloven den 1. oktober kan redde de stakkels detailvirksomheder. Der er således ifølge artiklen lang vej igen, før omsætningen i butikkerne er landet på et normalt leje.

Spørgsmålet er bare: kommer omsætningen i den eksisterende offline detailhandel nogen sinde tilbage på et "normalt" leje eller ser vi pt. uomtvistelige beviser på, at handlen flytter til andre kanaler? Hvad kan egentlig betegnes som et normalt leje for omsætning i den eksisterende detailhandel? Er nedgangen i omsætning ikke blot udtryk for en kortvarig krise men i højere grad en klar indikation på kollektive ændringer i indkøbsmønstre? Er fyringer og lukninger ikke tilpasning til en kortvarig krise men i højere grad tilpasninger til en radikal anden erhvervsstruktur, hvor detailhandlen ser helt anderledes ud? Er den nuværende detailhandel ligeså meget ude af trit med virkeligheden som "damernes magasin" er det i Matador?
E-handel vokser og vokser
Man skal ikke se sig langt omkring for at finde potentielle svar på de ovenstående spørgsmål. Et kik i selvsamme avis udråber elektronisk handel og det der nye "Internet" som en vigtig faktor i unges stigende internationale nethandel. Der er således et boom i unges nethandel i udlandet og det er i stigende grad de billige priser (pga. lavere moms), som driver de unge til at handle på internationale hjemmesider. Men det er ikke kun de unge, der i stigende grad handler online. Ifølge Danmarks Statistik er andelen af danske forbrugere, der har foretaget e-handel i de seneste tre måneder steget til 60 % i 2012 fra 47 % i år 2008 og samtidig er andelen af forbrugere, der aldrig har handlet online faldet.  

Samtidig viser en undersøgelse foretaget af FDIH også, at flittige Facebook brugere handler online i stigende grad. Undersøgelsen viser i 2012, at de mest flittige Facebook brugere handler online 3-4 gange om måneden eller mere, hvor den samme undersøgelse i 2011 viste, at den samme gruppe kun handlede online 1-2 gange om måneden. Ifølge FDIH er den samlede online handel i Danmark er steget fra 32 mia. i 2009 til 53 mia. i 2012. Altså er online handel stigende og må formodes at være kommet for at blive
Kundestrømmen er flyttet - god beliggenhed er noget helt nyt!
Hvis den nuværende nedgang bare havde været pga. af finanskrisen og der var udsigt til, at omsætningen ville komme tilbage pga. naturlige konjunkturstigninger, så var der ikke nogen grund til at skrive dette blogindlæg. Men alt tyder på, at denne nedgang er den første tilpasning til en helt ny situation, som kræver en helt ny erhvervsstruktur inden for detailhandlen. Den eksisterende detailhandel, som lever af en butik placeret med en god beliggenhed i et storcenter eller i en gågade er således en dinosaurs som stille og roligt dør sultedøden. Den eksplosive vækst i internethandel flytter naturligvis varer væk fra den eksisterende detailhandel og over i de nye onlinebutikker. Jeg vil derfor påstå, at faldet på 13 % i den samlede detailhandel siden 2007 i højere grad er udtryk for, at kunderne tager en ny handelsform til sig. De danske forbrugere har således indset, at der er omkostninger forbundet med, at handle offline. Transport, tid, parkering osv. osv. De ønsker i højere grad, at handle når de har tid, de vil let kunne sammenligne priser og varer, de ønsker at spare penge da priserne er lavere online end i de fysiske butikker og de ønsker at få varerne leveret ved døren. Derfor er det også butikker som kvali brænde, smartgirl/guy, wupti, og med24 der har indset, at kundestrømmen er flyttet over på internettet og at god beliggenhed ikke er at være placeret i et storcenter eller i en gågade. Spillet er helt nyt, konkurrenterne er internationale og kompetencerne som definerer overlevelse er helt nye.
Teknologiske revolutioner skaber nye vindere og nye tabere
Det er ikke nyt, at teknologiske revolutioner skaber nye tabere og nye vindere. Da Ford bragte den massefremstillede automobil ud på markedet måtte en hel industri, som producerede hestevogne og hestevognshjul tilpasse sig. Da CD'en kom på markedet var pladespillerens dage talte. Da mobiltelefonen slog igennem var der ikke behov for telefonbokse osv. osv. Jeg vil således påstå, at detailhandlens problemer kan relateres til den digitale revolution og det faktum, at den danske forbruger i stigende grad tager nye handelsmønstre til sig. Erhvervsstrukturen i den nuværende detailhandel vil således om få år være ligeså gammeldags som det vi pt. ser i Matador hver lørdag. Spørgsmålet er bare hvem, der i fremtiden vil indtage rollerne som Mads Skjern og hvem der vil stå tilbage med Damernes Magasin. Mulighederne er der - hvis du kan se dem!

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 




Reimer Ivang
Reimer er lektor i international markedsføring og nye medier ved Aalborg Universitet og er desuden medstifter af www.accelerationonline.dk, hvor han fungerer som medpartner.

Se mere om Reimer Ivang

 
IT-JOB
Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg og implementering af CRM-software hos mellemstore og store virksomheder.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere (Aarhus)

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Hotel Scandic Aarhus City - 8000 Århus C



Sourcing

Sourcing er godt på vej til at blive en af de vigtigste discipliner i moderne virksomhedsdrift. Hvad enten der skal in- eller outsources og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det håndtering og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Da Google overskred min grænse
Jeg accepterer betingelser på et splitsekund, deler personlige data på Facebook uden at se mig tilbage og forfølges gerne af reklamer. Men jeg har fundet min grænse. Den hedder Google Glass - og det er skidt for Google.
CIO
Gode jobsøgningsråd: Skriv en ansøgning, der får dig til jobsamtale
En ekspert giver seks gode råd til, hvordan du skriver den perfekte ansøgning.
Comon
Test: Mini-computer fra Gigabyte har overraskende meget kraft
Gigabyte's Brix Pro (GB-BXi7-4770R) har overraskende meget kraft i så lille et chassis, men størrelsen giver også problemer.
Channelworld
Amerikansk it-selskab køber danske Careitec: Skal bruges til europæisk offensiv
Amerikansk it-selskab overtager dansk forhandler, der kommer til at spille en central rolle i amerikanernes europæiske offensiv.
White paper
Den lette vej fra legacy til SOA
Få med dette webcast fra BluePhoenix et teknisk overblik over, hvad en legacy-modernisering kan indebære, og hvad der bedst kan betale sig.


Log ind
x
E-mail
Kodeord