Logistik og levering vil definere fremtidens vindere og tabere

BLOG: E-handlen har i stigende grad fået taget i forbrugere fra hele verden. Det er i dag en global megatrend at købe varer på nettet, og væksten i online shopping fortsætter med uformindsket styrke. Udskilningsløbet er begyndt, og store som små e-handels virksomheder må indse, at innovation i logistik og levering vil definere fremtidens vindere og tabere.

 
ANNONCE:
I 2012 søgte www.amazon.com et patent, som de kalder "method and system for anticipatory package shipping".

Patentet går i alt sin enkelthed ud på at sende produkter til de områder, hvor der er størst sandsynlighed for, at et givent produkt skal levers. Dvs. produkterne bliver placeret i det geografiske område, hvor der ifølge algoritmen er størst mulighed for at produktet senere vil blive købt.

I denne algoritme indgår data som f.eks. dine tidligere køb hos Amazon, den tid du har forbrugt på deres side, de ting som du har set og klikket på samt det du sætter på din ønskeliste. Når det er muligt, så tager den også data med fra aktiviteten på telefonen samt din respons på marketing materiale.

Samlet set skal det via patentet således være muligt at forudse, hvilke produkter du vil købe næste gang og placere dem tættere på dig, således at leveringstid og omkostninger bliver minimeret.

Man kan nok også forstille sig, at du vil få muligheden for, at få produkterne leveret hurtigere med et mindre tillæg i prisen. Amazon har tidligere fået meget opmærksomhed grundet deres planer om at leverer pakker med droner og dermed opnå fleksibilitet og besparelser. Det er nu nok idé, som ligger længere ude i fremtiden.
Levering samme dag vil blive normalt
I England og USA bliver det mere og mere normalt at tilbyde forbrugeren muligheden for at få leveret samme dag, som varen bliver bestilt.

Ebay købte i 2013 virksomheden www.shutl.com, som fokuserer på levering af varer helt ned til 90 minutter, og virksomheden arbejder således på at tilbyde levering indenfor en time i hele England.

Denne trend vil med stor sandsynlighed vokse og med tiden også komme til Europa, hvor de forskellige e-handels butikker også oplever, at hurtig levering er en væsentlig konkurrencefaktor og et element, som påvirker forbrugerens intense fokus på pris.

Forbrugeren vil således godt betale en merpris for hurtig levering og dermed bliver logistik og levering uundgåeligt fremtidens slagmark for e-handels butikker, som mener det alvorligt.
Udviklingen i Danmark
Hvis vi ser på Danmark så følger udviklingen det, som vi ser i udlandet.

Specielt www.zalando.dk har været med til at sætte nye standarder og gøre livet surt for mindre spillere i den digitale tøjbranche.

Den service som Zalando tilbyder (30 dages fuld returret og betalt returfragt) vil være noget, som alle virksomheder i tøjbranchen skal forholde sig til og forsøge at matche.

Virksomheder som http://www.meandmet.dk/fragt-og-returnering/ har allerede i dag gratis personlig levering i Storkøbenhavn og der leveres med 1-times intervaller i perioden fra kl 17-22 på hverdage.

Brændevirksomheden www.kvalibrænde.dk, giver deres kunder mulighed for at gå sammen med de nærmeste naboer og dermed spare fragten. Når der leveres på palle, og varerne har relativt stort rumfang og vægt, så er det naturligt, at der er større leveringsomkostninger forbundet med den første palle kontra den 3, 4 eller 5 palle.
Hvorfor bliver levering og logistik afgørende i fremtiden
Der foregår i disse år et kollektivt skifte i indkøbsvaner, som påvirker måden, hvorpå der handles, men ligeledes hvordan vores erhvervsstruktur vil se ud i fremtiden.

Flere og flere forbrugere har således indset fordelene ved e-handel, og dermed også ulemperne ved traditionel handel (flytte sig fysisk, betale for transport, parkering osv.).

Dette betyder, at et voksende antal forbrugere ikke ønsker at bevæge sig ned i en forretning for at hente produkterne og bringe dem hjem.

Væksten i dagligvarehandel på internettet er i denne forbindelse specielt interessant, da det er en de af de hverdagsvaner, som ofte er sværest at forandre. Men også her ses der pæne vækstrater i Scandinavian og specielt England er førende indenfor dette område.

E-handel påvirker således de mest fastgroede hverdagsvaner og revolutionen er således under fuld udvikling. I takt med, at forbrugeren e-handler mere og mere vil det, efter min mening, være de e-handelsvirksomheder, som har det bedste tilbud i relation til logistik og levering der vil stå øverst på skamlen, når vinderne skal udråbes. Hvad mener du?

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...



Computerworld
Engang var Skype et fantastisk stykke software - men noget er gået helt galt i de senere år
Klumme: Skype er den måske mest kendte danske it-succes på globalt plan. Tjenesten vandt millioner af brugeres hjerter. Men noget er gået galt i de senere år.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.