Er din chef social og åben?

BLOG:
Skrevet i Gigant-bloggen

 
ANNONCE:
Hvis ikke - så er det måske på tide, at I får en snak om det. For i en undersøgelse, blandt mere end 1700 CEOs og selskaber har vi konstateret, at i de selskaber, som klarer sig bedst målt på vækst og resultater, er der en klar tendens til, at de betragter åbenhed og dialog som meget vigtigt - ofte gennem brug af sociale medier internt og eksternt, som platform til at skabe samarbejde og åben innovation - og konkurrenceevne.

I de førende virksomheder viser CEO'en en dyb forståelse for, at de bliver nødt til at løsne op i de stramme hierarkier internt for at understøtte tværorganisatorisk samarbejde og skabe gennemsigtighed. Men også i samarbejdet med andre eksterne parter planlægger over 53 % at bruge teknologi til at få tættere og mere effektive samarbejdsrelationer. 

 Sociale medier er den nye 'kaffemaskine', hvor ideer, meninger og synspunkter deles blandt dem, som faktisk ved, hvad der foregår hos kunderne, konkurrenter eller internt! Shell giver et rigtigt godt eksempel på, at det er hos 'græsrødderne', ideerne oftest opstår.  De boostede deres salg af smøreolie til scootere i fjern-østen med 80 % og tog store markedsandele, fordi en medarbejder fik den ide, at de skulle sælge olien i flasker med en volumen, der passer til det, der kan være i en scooter og ikke ¼ liter for meget! Simple ideer med stor effekt kan opstå overalt - det gælder bare om at få dem indfanget og kommunikeret til rette vedkommende i en fart.

 Og der skal andet og mere til end e-mails og virtuelle team rooms til. Sociale medier i virksomheden ser ud til, at ville toppe listen over midler, som virksomheden kan bruge til at skabe samarbejde - kun overgået af fysiske møder! Faktisk forventer mere end 57 % at bruge sociale medier som en forretningsplatform til også at komme tættere på deres kunder. Det står i skærende kontrast til de ca. 16 %, som personligt anvender medierne.

 Så hvis din chef endnu ikke er kommet med på den sociale bølge, så er det på tide at hanke op i hende (m/k)! For det er ved at gå forrest med eget eksempel på øget åbenhed, at man udvikler samarbejdsevnen og den dynamiske organisation. En organisation, hvor medarbejderne opfordres til at komme med ideer og synspunkter og tage initiativer, skabe relationer kolleger på tværs af afdelinger - og innovere!

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 




Anders Quitzau
Anders blogger her egne meninger og holdninger, som ikke nødvendigvis er IBMs. Han er innovationschef i IBM Danmark, og er blandt andet ansvarlig for at etablere forsknings- og udviklingssamarbejde mellem IBM, kunder, universiteter og andre samarbejdspartnere. Anders er også, som chief technologist, talsmand for IBM's fremtidsvisioner indenfor hard-og software, services og repræsenterer dermed i Danmark IBM Research, Institute for Business Value og andre af IBMs forsknings- og udviklings

Se mere om Anders Quitzau

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Schantz Data A/S
Kernesystemer til pensionssektoren og internetbaserede løsninger til forsikringssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Stortest: Her er de bedste gratis antivirus-programmer
Kan gratis sikkerhedssoftware virkelig beskytte din pc? Svaret er ja, hvis du vælger det rette produkt. Læs her en test af de mest pålidelige gratis sikkerhedsprogrammer.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
Modernisering af legacy-it
Læs hvordan automatiserede værktøjer fra BluePhoenix kan understøtte modernisering af it, applikations- og databasemigrering samt test.