Er din chef social og åben?

BLOG:
Skrevet i Gigant-bloggen

 
ANNONCE:
Hvis ikke - så er det måske på tide, at I får en snak om det. For i en undersøgelse, blandt mere end 1700 CEOs og selskaber har vi konstateret, at i de selskaber, som klarer sig bedst målt på vækst og resultater, er der en klar tendens til, at de betragter åbenhed og dialog som meget vigtigt - ofte gennem brug af sociale medier internt og eksternt, som platform til at skabe samarbejde og åben innovation - og konkurrenceevne.

I de førende virksomheder viser CEO'en en dyb forståelse for, at de bliver nødt til at løsne op i de stramme hierarkier internt for at understøtte tværorganisatorisk samarbejde og skabe gennemsigtighed. Men også i samarbejdet med andre eksterne parter planlægger over 53 % at bruge teknologi til at få tættere og mere effektive samarbejdsrelationer. 

 Sociale medier er den nye 'kaffemaskine', hvor ideer, meninger og synspunkter deles blandt dem, som faktisk ved, hvad der foregår hos kunderne, konkurrenter eller internt! Shell giver et rigtigt godt eksempel på, at det er hos 'græsrødderne', ideerne oftest opstår.  De boostede deres salg af smøreolie til scootere i fjern-østen med 80 % og tog store markedsandele, fordi en medarbejder fik den ide, at de skulle sælge olien i flasker med en volumen, der passer til det, der kan være i en scooter og ikke ¼ liter for meget! Simple ideer med stor effekt kan opstå overalt - det gælder bare om at få dem indfanget og kommunikeret til rette vedkommende i en fart.

 Og der skal andet og mere til end e-mails og virtuelle team rooms til. Sociale medier i virksomheden ser ud til, at ville toppe listen over midler, som virksomheden kan bruge til at skabe samarbejde - kun overgået af fysiske møder! Faktisk forventer mere end 57 % at bruge sociale medier som en forretningsplatform til også at komme tættere på deres kunder. Det står i skærende kontrast til de ca. 16 %, som personligt anvender medierne.

 Så hvis din chef endnu ikke er kommet med på den sociale bølge, så er det på tide at hanke op i hende (m/k)! For det er ved at gå forrest med eget eksempel på øget åbenhed, at man udvikler samarbejdsevnen og den dynamiske organisation. En organisation, hvor medarbejderne opfordres til at komme med ideer og synspunkter og tage initiativer, skabe relationer kolleger på tværs af afdelinger - og innovere!

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 



Anders Quitzau
Anders blogger her egne meninger og holdninger, som ikke nødvendigvis er IBMs. Han er innovationschef i IBM Danmark, og er blandt andet ansvarlig for at etablere forsknings- og udviklingssamarbejde mellem IBM, kunder, universiteter og andre samarbejdspartnere. Anders er også, som chief technologist, talsmand for IBM's fremtidsvisioner indenfor hard-og software, services og repræsenterer dermed i Danmark IBM Research, Institute for Business Value og andre af IBMs forsknings- og udviklings

Se mere om Anders Quitzau

 


Computerworld
For få år siden var IP-telefoni det mest hotte: Nu smutter kunderne igen
Leverandørerne af IP-telefoni oplevede først et sandt boom af kunder, mens tele-teknologien var på alles læber. Nu forsvinder kunderne igen.
CIO
Ny CIO til Pandora - henter top-CIO fra GN Store Nord
Smykkegiganten Pandora henter ny CIO fra GN Store Nord. Han skal stå i spidsen for at opbygge en global it-organisation.
Channelworld
Ny storfusion i hosting-branchen skal løfte kvaliteten for små og mellemstore it-kunder
Den nordiske kapitalfond Adelis sætter sig for bordenden i ny it-koncern, som samler tre af de stærkeste outsourcing-firmaer på markedet.
White paper
Har du styr på din print og dokument sikkerhed?
Læs i dette white paper hvordan du kan sikre dig mod at dine printere og data bliver kompromitteret og hvordan din virksomhed skal efterleve EU's nye persondataforordning.