Kan din forretning overleve ni dage uden kontakt til omverdenen?

BLOG: Da Danmark vågnede 1. januar, var det med tømmermænd. Tømmermænd som for mange varede nogle timer. Men som hos Post Danmark varede langt ind i det nye år.
Skrevet i Hosting-bloggen

 
ANNONCE:
NI DAGE!
Så lang tid var Post Danmarks hjemmeside nemlig sendt til tælling. I ni dage kunne Post Danmarks kunder ikke beregne fragt - eller bestille så meget som et sølle frimærke på hjemmesiden.

Det var hverken champagne eller rødvin, der fik Postdanmark.dk til at være offline i ni dage, men en brand og en softwarefejl i et svensk datacenter nytårsnat. Er det acceptabelt?
STIL KRAV
Flere og flere danske virksomheder lægger vitale dele af deres forretnings infrastruktur i hænderne på eksterne partnere.

Det er fornuftigt, fordi der enten kan være økonomiske besparelser at hente eller ekspertise hos it-leverandører og hostingudbydere, som firmaer aldrig selv vil komme i nærheden af.

Men når man lægger sin tillid i hænderne på leverandører, skal man ikke gøre det i blinde. Der skal stilles krav.

Har Post Danmark gjort det. Er der stillet krav til nødstrømsanlæg? Til backup? Og hvorfor har man ikke baseret en af Danmarks mest brugte hjemmesider på en mere redundant løsning?
VID HVAD DU KØBER
Jeg argumenterer ikke for, at alle danske virksomheder skal købe de største, mest sikre og dermed ofte dyreste løsninger. Men de skal vide, hvad de køber. Så de kan agere derefter.

Det er derfor, at du aldrig skal handle hosting uden en Service Level Agreement. SLA'en beskriver de vilkår, som hostingleverandør og kunde aftaler. Det er her, du får vished om fx. nedetid, oppetid, retableringstid osv. Og det er med SLA'en i hånden, at du bedst kan sammenligne produkter med hinanden, så du kan få de bedste og mest optimale vilkår til netop dit firma.

Den transparens er en af årsagerne til, at vi startede Hostingmærket. Firmaer med Hostingmærket forpligter sig til at lave overskuelige SLA'er.
VÆR GRUNDIG
Det er ikke første gang, at Post Danmarks datacenter har svigtet dem. Denne gang lyder undskyldningen, at der var tale om en uforudset softwarefejl i kølvandet på en brand.

Fejl sker. Men omfanget af fejlen kan vi minimere med planlægning og kontrakter. For kan du acceptere, at dine it-indkøb ikke tager højde for uforudsete begivenheder, så du må undvære kontakt til omverdenen i dage og uger?

Ifølge analysehuset Morgan Stanley vil amerikanske og europæiske it-chefer i 2014 øge it-indkøbene med 4,6 procent i forhold til 2013. Og hovedparten af investeringer falder netop inden for cloud-computing.

Det betyder, at der i den kommende tid bliver lagt store summer i it-branchen. Med et marked i vækst og mange nye leverandører er det nu endnu vigtigere end før at holde tungen lige i munden og sikre sig de rigtige vilkår.

Eller kan din forretning tåle at være offline i ni dage?

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...



Computerworld
Fem luskede phishing-kneb: Disse svindelnumre hopper vi på igen og igen
Her er fem af spam-slynglernes yndlings-svindelnumre, når du skal snydes til at klikke dig ind i en online-fælde. Du kan også læse tips til, hvordan du undgår at ryge i fælderne.
CIO
Er du klar? Sådan skal Windows 10 blive en lækkerbidsken for virksomhederne
Microsoft Ignite, Atlanta: Udrulningen af Windows 10 til private forbrugere er gået over stok og sten. Nu kommer turen til erhvervslivet, som Microsoft med en række tiltag forsøger at gøre interesseret i styresystemet. Og der er ingen vej uden om.
Comon
Mange Android-brugere i problemer efter opgradering: Ender med start-loop og batteribøvl
Opgraderingen til Android 7 driller masser af Nexus-brugere, der har problemer efter opdateringen.
Channelworld
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Også Atea er sigtet af politiet i den store bestikkelsessag. Det kan komme til at koste selskabet dyrt.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan