Kan din forretning overleve ni dage uden kontakt til omverdenen?

BLOG: Da Danmark vågnede 1. januar, var det med tømmermænd. Tømmermænd som for mange varede nogle timer. Men som hos Post Danmark varede langt ind i det nye år.
Skrevet i Hosting-bloggen

 
ANNONCE:
NI DAGE!
Så lang tid var Post Danmarks hjemmeside nemlig sendt til tælling. I ni dage kunne Post Danmarks kunder ikke beregne fragt - eller bestille så meget som et sølle frimærke på hjemmesiden.

Det var hverken champagne eller rødvin, der fik Postdanmark.dk til at være offline i ni dage, men en brand og en softwarefejl i et svensk datacenter nytårsnat. Er det acceptabelt?
STIL KRAV
Flere og flere danske virksomheder lægger vitale dele af deres forretnings infrastruktur i hænderne på eksterne partnere.

Det er fornuftigt, fordi der enten kan være økonomiske besparelser at hente eller ekspertise hos it-leverandører og hostingudbydere, som firmaer aldrig selv vil komme i nærheden af.

Men når man lægger sin tillid i hænderne på leverandører, skal man ikke gøre det i blinde. Der skal stilles krav.

Har Post Danmark gjort det. Er der stillet krav til nødstrømsanlæg? Til backup? Og hvorfor har man ikke baseret en af Danmarks mest brugte hjemmesider på en mere redundant løsning?
VID HVAD DU KØBER
Jeg argumenterer ikke for, at alle danske virksomheder skal købe de største, mest sikre og dermed ofte dyreste løsninger. Men de skal vide, hvad de køber. Så de kan agere derefter.

Det er derfor, at du aldrig skal handle hosting uden en Service Level Agreement. SLA'en beskriver de vilkår, som hostingleverandør og kunde aftaler. Det er her, du får vished om fx. nedetid, oppetid, retableringstid osv. Og det er med SLA'en i hånden, at du bedst kan sammenligne produkter med hinanden, så du kan få de bedste og mest optimale vilkår til netop dit firma.

Den transparens er en af årsagerne til, at vi startede Hostingmærket. Firmaer med Hostingmærket forpligter sig til at lave overskuelige SLA'er.
VÆR GRUNDIG
Det er ikke første gang, at Post Danmarks datacenter har svigtet dem. Denne gang lyder undskyldningen, at der var tale om en uforudset softwarefejl i kølvandet på en brand.

Fejl sker. Men omfanget af fejlen kan vi minimere med planlægning og kontrakter. For kan du acceptere, at dine it-indkøb ikke tager højde for uforudsete begivenheder, så du må undvære kontakt til omverdenen i dage og uger?

Ifølge analysehuset Morgan Stanley vil amerikanske og europæiske it-chefer i 2014 øge it-indkøbene med 4,6 procent i forhold til 2013. Og hovedparten af investeringer falder netop inden for cloud-computing.

Det betyder, at der i den kommende tid bliver lagt store summer i it-branchen. Med et marked i vækst og mange nye leverandører er det nu endnu vigtigere end før at holde tungen lige i munden og sikre sig de rigtige vilkår.

Eller kan din forretning tåle at være offline i ni dage?

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 




Computerworld
Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks
Mercedes-Benz F015 ligner ikke noget, du kan finde på hylderne hos nogen bilforhandler. Den stålgrå maskine med de indbydende former er da også mere en vision og et rullende eksperiment end en bil, du kan bruge til noget. Og så er den fyldt med MacBooks under motorhjelmen.
CIO
Morten Mogensens firma blev forsøgt svindlet, men snød selv svindleren: "Vi tager det som en oplevelse"
Dansk virksomhed blev bedt om af sende 100.000 kroner til en hemmelig konto via en mail, der var afsendt som en besked fra direktøren til regnskabsafdelingen. Phishing-forsøget blev opdaget, og direktøren og regnskabschefen tog en fiffig hævn.
Comon
Microsoft er klar med firmaets næste konsol: Her er lanceringsdatoen i Danmark
Det nye familiemedlem ankommer i butikkerne den 2. august. Se hvad der bydes på af nyheder til spil-og film-folket.
Channelworld
Nordmænd køber dansk software-hus - medarbejderne bliver
Norske Amesto Solutions har købt det det danske CRM-firma Adwiza, der har haft svært ved at opnå tilstrækkelig lønsomhed. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Norge.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.