Sådan blev Cykel-VM og køerne i Rudersdal vores kommunale gennembrud

BLOG: Mange bander over de trafikale problemer, som cykel-VM skaber i hovedstadsområdet, men hos ét it-firma jubler man over at have fundet en dør-åbner til det kommunale marked.

 
ANNONCE:
Når man som tech start-up beskæftiger sig med disruptive technology i et eller andet omfang, kan der være stor forskel på hvordan og hvorfor den enkelte kunde vælger at benytte den løsning, man tilbyder. Jeg vil gerne dele en af disse oplevelser med jer, fordi den er lidt anderledes, og samtidig højaktuel netop nu, hvor meget handler om Cykel-VM. Måske kan forløbet og resultatet være en opmuntring eller inspiration for andre tech start-ups.


Queue-it har vi opfundet en virtuel køløsning, som forhindrer nedbrud under transaktionspeaks på nettet. Det, som gør vores salgsproces mest udfordrende, er (meget kort fortalt) at der er tale om en markant anderledes måde at løse en traditionel problemstilling. Vi har helt fra starten vurderet at vi har et potentielt markedssegment i kommunerne, og har derfor sat forskellige tiltag i gang, for at komme ind på livet af denne kundegruppe. De fleste, som har handlet it med kommuner, ved at det ikke er en helt triviel øvelse at sikre sig de første par kunder, men typisk vil være et ret langt, sejt træk. Som mindre virksomhed i en opstartsfase, kan man jo ikke tillade sig at bruge alle ressourcer på et enkelt lokalt segment, men udvalgte, målrettede aktiviteter kan vise sig at få en positiv effekt.


It-mæssigt er der ret stor forskel på, hvor langt man er nået rundt omkring i landets kommuner. Rudersdal Kommune er vel nok almindeligt anerkendt som værende blandt de mest ambitiøse, med et omfattende selvbetjeningsunivers, som hele tiden udvides og forfines. Vi mødte første gang Kommunen på Digitaliseringsmessen i Odense for godt et år siden. Denne messe er ret fin for mindre virksomheder, fordi det er en messe i traditionel forstand, altså gæsternes interesse er faktisk at besøge de fleste stande og sætte sig ind i de nye tilbud. Vi var ret positivt overraskede over antallet af besøgende på vores stand, og ærgrede os over at vi ikke var taget flere afsted, da der var gæster, som måtte vente forgæves fordi vi var optaget af dialog allerede.



Rudersdal var en af de kommuner, vi valgte at følge ret vedholdende op på efter messen (fordi de er førende digitaliseringsmæssigt), og det lykkedes os da også at få et møde i stand, hvor vi præsenterede løsningen nærmere. Kommunen forstod med det samme konceptet, men havde endnu ikke oplevet de store kapacitetsmæssige udfordringer i forbindelse med transaktionsbelastninger, så vi endte i første omgang på "nice to know" hylden.



Nogle gange har man lov til at være en lille smule heldig, for det næste der skete i sagen var, at Kommunen i forbindelse med sit værtsskab for Cykel-VM skulle håndtere ansøgningsprocessen af parkeringspladser til de borgere, som har ejendomme på ruten. For at sikre en retfærdig fordeling af pladserne, valgte man at tildele dem efter først-til-mølle princippet. Det er sådan noget, vi elsker i Queue-it, for så kommer alle jo netop væltende ind på selvbetjeningsløsningen på samme tid, og det kan stort set ikke kan undgå at belaste det bagvedliggende system væsentligt. Så vi ringede selvfølgelig til kommunen, som straks huskede hvordan vi kunne hjælpe, og på under et døgn havde vi en aftale og løsning på plads, så borgerne kunne få tildelt deres pladser i den retfærdige rækkefølge, Kommunen ønskede.



Da kommunen først havde set løsningen fungere "live", og oplevet den fleksibilitet hvormed de kan styre bruger-inflow til sitet med køen, besluttede de at benytte løsningen igen her under selve afviklingen af VM. Først bad de os dog, meget fornuftigt, om at igangsætte loadtests af det samlede web-univers, for at opnå en detaljeret viden om hvilke brugermængder, der kan håndteres kapacitetsmæssigt.



Så når cyklisterne på fredag når til Rudersdal, er det altså ikke kun på vejene, du kan komme i kø!



Vores læring af forløbet er, at det som oftest er en kombination af målrettet vedholdenhed og en lille smule held, når man kommer i mål med det, man ønsker sig.



Hvis du har en anderledes eller pudsig kundehistorie, så del den gerne i kommentarfeltet.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 




IT-JOB
Programmør
Dansk Skoleskak




Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Vidensseminar: SSD i datacentret

Er du interesseret i at høre, hvordan Rambøll har sikret at selskabets 10.000 medarbejdere har fået 10 gange hurtigere tilgang til information, øget effektiviteten og sparet penge? Så skal du deltage på dette formiddagsseminar. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Microsoft SharePoint

Samarbejds-, intranet- og hjemmesideværktøjet SharePoint er populært i mange virksomheder. Brug en formiddag i samarbejde med Computerworld og hør fra specialister og konkrete cases hvorfor SharePoint er interessant for dig - og hvordan du kan bruge SharePoint i din virksomhed. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



IT-arkitektur

Din it-arkitektur er rygraden i dit velfungerende system. Men har du styr på grænsefladerne? Har du skabt den korrekte ramme? Og understøtter dine beslutninger fremtidige projekter godt nok? Det er nogle af spørgsmålene som Computerworlds How-to om succesfuld it-arkitektur kan give dig svar på gennem eksempler, cases og eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande
For et fast månedligt beløb kan TDC's erhvervskunder tale frit i mobil i 31 forskellige lande.
CIO
Kæmpe cloud-satsning hos DSB: Flytter data til SAP og Microsoft
DSB er i gang med at luge kraftigt ud i antallet af applikationer og modernisere hele it-miljøet. Det betyder blandt andet en satsning på cloud-services fra SAP og Microsoft.
Comon
TDC klar med iPhone 6 om to uger - men er tavs om antallet
Om få uger får danskerne adgang til de nye iPhones. Men der er uvished om, hvor mange telefoner der kommer til Danmark.
Channelworld
Kommune droppede iPads: De var for billige - og for besværlige
En klar pædagogisk strategi og hensynet til det eksisterende it-setup fik lærere og politikere i Nordfyn Kommune til at dumpe iPads, da der skulle købes tablet-computere til eleverne - også selv om det ville have været billigere.
White paper
Bedre styring af datacentret
Asset management-løsninger fra Avocent gør det muligt automatisk at følge, vurdere, kontrollere og effektivt udnytte datacentrets aktiver.


Log ind
x
E-mail
Kodeord