Kan outsourcing og innovation kombineres?

BLOG: Innovation kommer ikke af sig selv, hverken i en traditionel udviklingsafdeling, eller sammen med en outsourcingsleverandør. Derfor bør man aktivt sætte innovation på dagsordnen, og skabe et rum for ide generering og bearbejdning.

 
ANNONCE:
Danske virksomheder er ofte bekymrede over, hvordan IT outsourcing påvirker deres evne til at få nye ideer; læs deres innovationsevne. Det er da også rigtig, at hvis man starter et klassisk IT outsourcing forløb, kan det have en negativ effekt på idegenereringen i virksomheden, men med et par enkelte tiltag kan man faktisk genskabe innovationsevnen og i nogle tilfælde endda forøge den.

Innovation er et begreb som bliver brugt i flæng. Mange opfatter udelukkende innovation som nye ideer eller produkter, som er rettet mod markedet / kunderne. Ved et tjek på wikipedia, får man følgende forklaring: "Opfindelser og ideer, der er omsat til produkter eller tjenester, der er bragt til markedet". I denne artikel, vil jeg fortolke begrebet til også at omfatte forbedringerne af de interne processer, så begrebet innovation fortolkes som: "Nye ideer til produkter eller services, eller forbedring af interne processer og arbejdsgange".
Hvad er problemet?
I et klassisk IT outsourcing set-up indleder man et kunde-leverandør forhold til en ekstern partner, som så skal udvikle større eller mindre dele af ens SW. Dvs. at kunden definerer de opgaver, leverandøren skal udføre, og leverandøren bliver målt på, hvor godt han løser opgaven. Hvis man samtidig skære ned i ens egen bemanding, vil der logisk set være færre folk og ressourcer til at generere nye ideer i den ned skalerede udviklingsafdeling; altså til at innovere. Kunsten er derfor at inddrage leverandørens medarbejdere i idegenereringen uden at sætte leverancerne over styr.
Løsningsforslag
Idégenerering sker ikke af sig selv, men med nogle enkle midler kan man hjælpe de spirende ideer på vej. For det første skal man gøre leverandøren opmærksom på, at det er velset, ja ligefrem forventet at han bidrager med ideer til nye produkter og procesforbedringer. Man kan endda indføje det i kontrakten. En god model som kan anbefales, er at mødes med leverandøren 1-2 gange om året til innovationsdage, for at diskutere det løbende samarbejde, og hvordan det kan forbedres. Emner for individuelle workshops under innovation dagene kunne typisk være:
* Forbedringer hos leverandøren (F.eks. Kvalitet, tidsplansoverholdelse, personaleomsætning, osv.)
* Forbedringer hos kunden (F.eks. Uklare specifikationer, svar tider på spørgsmål, håndtering af udviklingsmiljøer, osv.)
* Forbedringer i samarbejdet (Hvad kan gøre samarbejdet bedre, mere effektivt; Infrastruktur, overlevering af produkter, kommunikation, sprog, osv.)
* Nye produkter og services (Teknologiske muligheder, forretningsmæssige åbninger, osv.)
Der bør deltage nøglemedarbejdere fra både kundens og leverandørens organisationer, og innovation dage bør løbe over minimum to fulde dage.
Fordelene ved denne model er dels at forhold hos modparten som opfattes negativt, kan præsenteres som forbedringspotentialer og effektivitetsforbedringer, ligesom man opnår man fælles forståelse af problemstillinger og udfordringer, og at man kan se samarbejdet mere holistisk. Sidst, men ikke mindst, lærer man hinanden bedre at kende både på det professionelle og det personlige plan, hvilket vil fremme samarbejdet i det daglige. Konceptet med innovationsdage kan med fordel kombineres med 'ide-kasser' i både kundens og leverandøren organisationer, med tilhørende bonus for den bedste idé / ideer. De indsamlede ideer fra 'idé-kasserne' kan så danne grundlag for diskussionerne i løbet af innovationsdagene.
Konklusion
Innovation kommer ikke af sig selv, hverken i en traditionel udviklingsafdeling, eller sammen med en outsourcingsleverandør. Derfor bør man aktivt sætte innovation på dagsordnen, og skabe et rum for ide generering og bearbejdning. Når det er sagt, kan et innovationsinitiativ bruges til at skabe større arbejdsglæde og dynamik i samarbejdet, ikke kun for den interne udviklingsafdeling, men også i samarbejdet med outsourcingsleverandøren.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
 



Ole Samuelsen
Ole Samuelsen har mere end 28 års erfaring indenfor it-udvikling, og har siden 2006 specialiseret sig indenfor outsourcing af it-udvikling. Er medforfatter til bogen "Rightshore!", og ejer konsulentvirksomheden Scandinavian Outsourcing Company.Rådgiver om alle faser af outsourcing lige fra definition af strategi, tilpasning af kundens organisation, håndtering af organisatorisk modstand og efterfølgende opstart og gennemførelse af succesfulde outsourcing projekter.

Se mere om Ole Samuelsen

 


CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.