Kan outsourcing og innovation kombineres?

BLOG: Innovation kommer ikke af sig selv, hverken i en traditionel udviklingsafdeling, eller sammen med en outsourcingsleverandør. Derfor bør man aktivt sætte innovation på dagsordnen, og skabe et rum for ide generering og bearbejdning.

 
ANNONCE:
Danske virksomheder er ofte bekymrede over, hvordan IT outsourcing påvirker deres evne til at få nye ideer; læs deres innovationsevne. Det er da også rigtig, at hvis man starter et klassisk IT outsourcing forløb, kan det have en negativ effekt på idegenereringen i virksomheden, men med et par enkelte tiltag kan man faktisk genskabe innovationsevnen og i nogle tilfælde endda forøge den.

Innovation er et begreb som bliver brugt i flæng. Mange opfatter udelukkende innovation som nye ideer eller produkter, som er rettet mod markedet / kunderne. Ved et tjek på wikipedia, får man følgende forklaring: "Opfindelser og ideer, der er omsat til produkter eller tjenester, der er bragt til markedet". I denne artikel, vil jeg fortolke begrebet til også at omfatte forbedringerne af de interne processer, så begrebet innovation fortolkes som: "Nye ideer til produkter eller services, eller forbedring af interne processer og arbejdsgange".
Hvad er problemet?
I et klassisk IT outsourcing set-up indleder man et kunde-leverandør forhold til en ekstern partner, som så skal udvikle større eller mindre dele af ens SW. Dvs. at kunden definerer de opgaver, leverandøren skal udføre, og leverandøren bliver målt på, hvor godt han løser opgaven. Hvis man samtidig skære ned i ens egen bemanding, vil der logisk set være færre folk og ressourcer til at generere nye ideer i den ned skalerede udviklingsafdeling; altså til at innovere. Kunsten er derfor at inddrage leverandørens medarbejdere i idegenereringen uden at sætte leverancerne over styr.
Løsningsforslag
Idégenerering sker ikke af sig selv, men med nogle enkle midler kan man hjælpe de spirende ideer på vej. For det første skal man gøre leverandøren opmærksom på, at det er velset, ja ligefrem forventet at han bidrager med ideer til nye produkter og procesforbedringer. Man kan endda indføje det i kontrakten. En god model som kan anbefales, er at mødes med leverandøren 1-2 gange om året til innovationsdage, for at diskutere det løbende samarbejde, og hvordan det kan forbedres. Emner for individuelle workshops under innovation dagene kunne typisk være:
* Forbedringer hos leverandøren (F.eks. Kvalitet, tidsplansoverholdelse, personaleomsætning, osv.)
* Forbedringer hos kunden (F.eks. Uklare specifikationer, svar tider på spørgsmål, håndtering af udviklingsmiljøer, osv.)
* Forbedringer i samarbejdet (Hvad kan gøre samarbejdet bedre, mere effektivt; Infrastruktur, overlevering af produkter, kommunikation, sprog, osv.)
* Nye produkter og services (Teknologiske muligheder, forretningsmæssige åbninger, osv.)
Der bør deltage nøglemedarbejdere fra både kundens og leverandørens organisationer, og innovation dage bør løbe over minimum to fulde dage.
Fordelene ved denne model er dels at forhold hos modparten som opfattes negativt, kan præsenteres som forbedringspotentialer og effektivitetsforbedringer, ligesom man opnår man fælles forståelse af problemstillinger og udfordringer, og at man kan se samarbejdet mere holistisk. Sidst, men ikke mindst, lærer man hinanden bedre at kende både på det professionelle og det personlige plan, hvilket vil fremme samarbejdet i det daglige. Konceptet med innovationsdage kan med fordel kombineres med 'ide-kasser' i både kundens og leverandøren organisationer, med tilhørende bonus for den bedste idé / ideer. De indsamlede ideer fra 'idé-kasserne' kan så danne grundlag for diskussionerne i løbet af innovationsdagene.
Konklusion
Innovation kommer ikke af sig selv, hverken i en traditionel udviklingsafdeling, eller sammen med en outsourcingsleverandør. Derfor bør man aktivt sætte innovation på dagsordnen, og skabe et rum for ide generering og bearbejdning. Når det er sagt, kan et innovationsinitiativ bruges til at skabe større arbejdsglæde og dynamik i samarbejdet, ikke kun for den interne udviklingsafdeling, men også i samarbejdet med outsourcingsleverandøren.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Ole Samuelsen
Ole Samuelsen har mere end 28 års erfaring indenfor it-udvikling, og har siden 2006 specialiseret sig indenfor outsourcing af it-udvikling. Er medforfatter til bogen "Rightshore!", og ejer konsulentvirksomheden Scandinavian Outsourcing Company.Rådgiver om alle faser af outsourcing lige fra definition af strategi, tilpasning af kundens organisation, håndtering af organisatorisk modstand og efterfølgende opstart og gennemførelse af succesfulde outsourcing projekter.

Se mere om Ole Samuelsen

 


Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser
ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.
Comon
Google klar med verdens vildeste Android-telefoner om 14 dage
De nyeste Android-flagskibsmodeller er bekræftet til at være klar 4. oktober. Læs her, hvad du kan forvente af det allerbedste, som Android-verdenen endnu har budt på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan