Avatar billede mik28 Seniormester
13. maj 2016 - 15:44 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

vitual servers

Hej Eksperter

Jeg har en maskine jeg gerne vil kunne køre nogle virtual servers på ala vmware. Er der en måde at gøre det på gratis, eller er jeg nød til at bruge vmware?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. maj 2016 - 19:55 #1
Det kan overveje dette: http://www.xenproject.org/
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2016 - 21:39 #2
Xen eller KVM
Avatar billede mik28 Seniormester
15. maj 2016 - 07:49 #3
Jeg har forsøgt at installere Xen, men desværre uden held. Jeg har downloaded .iso (http://xenserver.org/open-source-virtualization-download.html) og lavet en bootable USB med UNetbooting. Når jeg forsøger at installere får jeg lov til at vælge tastatur, men så får jeg blå skærm med en række fejl. Hvad gør jeg forkert, eller hvad er det jeg ikke forstår? Hardwaret er en Intel NUC, 1.7, 16 GB RAM.
Avatar billede mik28 Seniormester
15. maj 2016 - 14:07 #4
Så lykkes det at få installeret XEN. Jeg brugte Rufus til at oprette en bootUSB og så virkede det. Nu skal jeg så finde ud af hvordan jeg opretter en virtual maskine som kører Ubuntu.
Avatar billede mik28 Seniormester
15. maj 2016 - 14:45 #5
Jeg forstår bare ikke hvordan jeg kommer videre. Jeg bliver mødt af noget der ligner en BIOS. Der er ikke umiddelbart noget der hedder "create VM"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2016 - 21:51 #6
Hvis der er installeret, så har du ret i at der ikke er så meget at gøre på serveren. Den skal man jo heller ikke røre ved længere. Den skal fjernbetjenes.

Så: er du kommet forbi at angive et root-password, og har trykket på "Install XenServer"? Og har fået "The XenServer installation has completed"?

Du kan derefter hente XenCenter til Windows. Efter XenServer er startet op står der vist et link til at hente det - så vidt jeg husker. I XenCenter kan du så administrere din Xen server, på afstand.

Jeg skal selv lige lave en Q&D XenServer i den kommende uge, med at par ubuntuer på - bare til en simpel demonstration. Jeg har gjort det før - jeg kan bare ikke lige huske detaljerne.
Avatar billede mik28 Seniormester
16. maj 2016 - 11:25 #7
Jeg er kommet lidt videre, men det er ikke lykkes mig at installere en VM endnu. Xenserveren kører og jeg kan connecte med enten Xencenter eller openxenmanager (Jeg vil helst blive i Linux). Jeg mangler en template til Ubuntu 16.04. Min NUC har intet DVD drev så jeg vil gerne installerer via en url eller en USB-nøgle.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. maj 2016 - 13:04 #8
Jeg kan fortælle dig detaljerne senere på ugen, formentlig, men du kan installere direkte fra en .iso fil, også via XenCenter.
Avatar billede mik28 Seniormester
16. maj 2016 - 15:33 #9
Det har jeg så prøvet, men uden held. Skal jeg smide .iso på en USB nøgle og sætte den i maskinen som kører XENServer eller hvordan?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. maj 2016 - 16:21 #10
Du skal - principielt - aldrig røre ved din maskine med XenServer på.

Så du skal kunne installere fra XenCenter. Jeg husker det som at jeg kopierede .iso filen over på XenServer maskinen. Der er lidt plads til den slags. Og så installerede derfra. Men man kan også have .iso filen liggende på maskinen med XenCenter.  .iso filen behøver slet ikke ud på en pind.
Avatar billede mik28 Seniormester
17. maj 2016 - 07:38 #11
Jeg forstår ikke hvordan jeg peger på .iso filen i Xencenter? Skal jeg holde mig til de versioner af Linux der står i listen over templates? Jeg havde tænkt mig at installere ubuntu 16.04 LTS, men den version fremgår ikke i listen. Jeg kan følge denne guide https://unyield.com/server-management/installing-ubuntu-14-04-on-xenserver-6-5-via-url-install-guide/
Avatar billede mik28 Seniormester
17. maj 2016 - 12:30 #12
Det lykkes at installere Ubuntu 14.04 ved hjælp at guiden. Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at vide hvordan jeg installerer fra en .iso
Avatar billede mik28 Seniormester
18. maj 2016 - 15:28 #13
Jeg kan ikke finde noget på nettet som forklarer hvordan jeg installerer en .iso i xenserver 6.5. Man har jo i princippet muligheden når man vælger "Other install media", men jeg forstår som sagt ikke hvordan jeg så peger på den .iso der ligger på maskinen. Når jeg klikker på feltet hvor jeg skal vælge hvor .iso ligger kan jeg ikke navigere i filsystemet på maskinen. Der er jo tydeligvis noget jeg ikke forstår, men man kan jo håbe på at blive klogere.
Avatar billede mik28 Seniormester
19. maj 2016 - 10:38 #14
Manner. Serveren er blevet cracket og de har ændret rootpassword. Ohh well så starter jeg da bare forfra. Der er ikke noget som er mere farligt end nørder med for meget tid. Bare ærgerligt at de ikke bruger deres tid til det gode.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. maj 2016 - 10:59 #15
Det sidste du skriver lyder da lidt mærkeligt. Har andre haft adgang til maskinen?

Men tilbage til et af dine tidligere spørgsmål: hvordan man installerer fra en anden maskine end den der kører XenServer.

Når du har valgt XenServeren - min hedder localhost.localdomain - så klik på "New Storage". Der vælger du "Windows File Sharing (CIFS)", og indtaster relevante oplysninger, IP-nummer/navn, share-navn, bruger og password. Der skal selvfølgelig laves et "share", med en eller flere .iso filer, på en eller anden maskine. Evt den du sidder ved.

Næste gang du skal lave en VM, kan du blot vælge din .iso derfra.

(Ja, undskyld ventetiden. Jeg skulle hen til Fredelig Fredag før jeg fik tid til at lege)
Avatar billede mik28 Seniormester
22. maj 2016 - 15:19 #16
Jeg har forsøgt at følge dine anvisninger. Jeg har oprettet et share på windows10 maskinen og smidt en .iso i. Desværre virker det ikke. Jeg skriver \\192.168.0.21\iso i location men får at vide det ikke findes. Jeg er bestemt ikke nogen ørn til Windows10 så jeg gør sikkert noget forkert
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2016 - 18:59 #17
Hehe, nej Windows er noget underligt noget. Man kan heldigvis også lave et "Windows share" på en Linux maskine.

Vær sikker på du lader din "share" være tilgængelig, læsning, for alle. Ikke noget med at logge ind - ellers får du måske bøvl med det som Windows kalder for Workgroup eller windows-domæne.

Og du kan jo checke op på det ved at se om din share kan ses fra andre maskiner, gerne Windows.

Og her er mig bekendt Windows 10 ganske li'som de andre Windows.
Avatar billede mik28 Seniormester
22. maj 2016 - 19:43 #18
Jeg holder mig normalt langt væk fra Winblows. Jeg forstår det slet ikke og da slet ikke når det handler om brugere og netværk
Avatar billede mik28 Seniormester
23. maj 2016 - 09:52 #19
Jeg fik det næsten til at virke, men jeg fatter ikke hvorfor. Opgav at få windows sharet til at virke i windows10. Oprettede et share i Ubuntu 16.04 LTS som min maskine normalt anvender. Installerede openxenmanager, connectede til XENServer og fulgte dine anvisninger. Så fik jeg mulighed for at vælge de .ISO filer som ligger i sharet. Forsøgte så at installere Ubuntu 16.04 Server LTS ved hjælp at "Other install media". Installations processen gik også i gang og jeg fik lov til at vælge land og keyboardlayout, men ca halvvejs inde i proccessen crashet det så, med en besked om at en fil ikke kunne findes. Man skal nok holde sig til de OS'er som står i listen over understøttede systemer.
Avatar billede mik28 Seniormester
23. maj 2016 - 20:38 #20
Der er sku for for meget bøvl. Tak for hjælpen. Jeg var bare nysgerrig. Jeg smider Ubuntu 16.04 server på min NUC. Kan ikke bruge e. t system som ikke virker. Det er også sådan jeg har det med Windows. Lukker her, men igen tak
Avatar billede mik28 Seniormester
24. maj 2016 - 10:27 #21
Jeg tænker helt ærligt at det er lettere og bedre bare at købe mere hardware. Hvis der skal være så meget bøvl med VM. Igen tak for hjælpen
Avatar billede mik28 Seniormester
24. maj 2016 - 14:32 #22
Ideen er jo fed nok, men det falder jo til jorden når det ikke virker. Hvis jeg skal arbejde med VM's igen så bliver det VMWare. Det er min erfaring at det bare spiller