Avatar billede pwn Forsker
18. maj 2016 - 21:08 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Bat fil der starter et program i DOS

Ren DOS-maskine med programmer, der ligger i mapper: WP og PL. Hvis jeg starter maskinen ender det med promt C:
Jeg kan starte programmerne ved at gå ind i fx mappen WP med cd WP og der efter blot skrive wp, så starter programmet.
Nu vil jeg gerne kunne gøre dette fra promten C:
Det kan (vel) klares med en bat fil. Hvordan skal den se ud; altså hvad skal der skrives i editoren og gemmes under navnet fx wp.bat?
Avatar billede bvirk Guru
19. maj 2016 - 00:11 #1
En bat fil er den samme sekvens som skrives i prompten - så det er bare linierne:

cd wp
wp

der skal i filen c:\wp.bat

(jeg vil ikke have point denne gang)
Avatar billede pwn Forsker
22. maj 2016 - 10:11 #2
Tak for svar, det virker perfekt.

Hvis et tillægsspørgsmål kan rummes inden for emnet, så vil jeg gerne lave en total kopi af harddisken over på en anden, der også er dos formateret. Jeg har kikket lidt på xcopy, men bliver i tvivl om de ekstra kommandoer, der kommer på.

Vil dette virke, hvor C:/ skal kopieres over på D som en nøjagtig kopi:

C:\> xcopy c: d:
Avatar billede bvirk Guru
22. maj 2016 - 22:43 #3
C:\>xcopy /?
Kopierer filer og mappetræer.

XCOPY kilde [destination] [/A | /M] [/D[:dato]] [/P] [/S [/E]] [/V] [/W]
                          [/C] [/I] [/Q] [/F] [/L] [/G] [/H] [/R] [/T] [/U]
                          [/K] [/N] [/O] [/X] [/Y] [/-Y] [/Z]
                          [/EXCLUDE:fil1[+fil2][+fil3]...]

  kilde        Angiver filen eller filerne, der skal kopieres.
  destination  Angiver placeringen af og/eller navnet på nye filer.
...
  /S          Kopierer mapper og undermapper, dog ikke tomme mapper.

--------------------------------------------
Så det er rigtigt nok - xcopy c: d: /S eller xcopy c:\*.* d:\  /s (tror jeg nok)

Hvor nøjagtig en kopi det er aner jeg ikke helt - filindhold er sikkert identisk bortset fra låste filer som %userprofile%\NTUSER.DAT (registreringsdatabasen) for logged in user.
Det kan ikke bruges til at reparere et beskadiget system med - sådan lige ud af boksen.
Med andre ord - fint til dokumentbackup - men backup af systemet kræver andre krumspring - f.eks disk image som ghost og færdighed i at boote op på andet der kan genindlæse et disk image
Avatar billede pwn Forsker
22. maj 2016 - 23:49 #4
Perfekt :-)
Mange tak - send et svar.
mvh
Paul
Avatar billede bvirk Guru
26. maj 2016 - 09:46 #5
Hermed et formelt trådafslutningspunkt for min liden indsats