Avatar billede Vejborg Nybegynder
26. maj 2016 - 09:59 Der er 5 kommentarer

Blanke celler i Excel

Hej
Jeg har en pivottabel der tæller ikke tomme celler i en kolonne, men da kolonnen er en HVIS formel, så er den jo ikke tom, selvom formlen for nogle celler viser blank. =HVIS(DH2="Ja";DH2;"").
er der enten en metode til at få HVIS formlen til at sætte cellen til (helt) blank.
Eller er der en formel, som kan læse en celle og på baggrunden af indholdet, sætte en værdi i en anden celle. dvs  =HVIS(DH2="Ja"; <så sæt "Ja" i celle AA2>)  for på den måde ville kolonne AA bestå af dels blanke og dels "Ja" værdier, og så vil min Pivottabel tælle korrekt.

Vh Bent
Avatar billede ebea Ekspert
26. maj 2016 - 10:24 #1
Du kan også tælle ved hjælp af denne Formel, som ikke "ser" dine Formler når celler er tomme, men tæller dem som tomme.

=SUMPRODUKT((A1:A500="")+0)
Avatar billede Vejborg Nybegynder
26. maj 2016 - 10:37 #2
Hej Ebea
tak for svar, men det er en pivottabel der tæller, og der kan jeg vel ikke bruge den foreslåede formel
Avatar billede ebea Ekspert
26. maj 2016 - 10:38 #3
Denne formel tæller de celler som IKKE er tomme, og ser bort fra Formler.

=SUMPRODUKT((A1:A500<>"")+0)
Avatar billede ebea Ekspert
26. maj 2016 - 11:07 #4
Den Formel som du angiver i dit eksempel, tæller jo faktisk som du ønsker. Hvis du f.eks. indsætter den i B1 som:
=HVIS(A1="Ja";A1;"")  vil du få enten Ja, eller blank celle, og dermed svar på dit nr. 2 spørgsmål.

Omkring Sumprodukt formlen, og pivot tabel, ved jeg ikke om de fungerer sammen, da jeg kender meget lidt til Pivot tabel.

Sumprodukt løsningen var som en alternativ løsning på tæl funktionen ;-)
Avatar billede Vejborg Nybegynder
26. maj 2016 - 11:55 #5
cellen er ikke blank når der står en formel i, uanset at den ser blank ud.
og det er det som Pivotabellen tester på, altså ved hjælp af funktionen ER.TOM