Avatar billede Goex Praktikant
31. maj 2016 - 10:30 Der er 3 kommentarer

Fejl i opdaterings script?

Jeg har i et års tid brugt LINUX MINT 17.1 og opgraderede til LINUX MINT 17.3 da det blev tilbudt /frigivet.
Siden opgraderingen har den automatiske opdatering af programmer ikke virket. Jeg ved ikke hvordan jeg retter 'fejlen'. Tidligere kom der automatisk opdateringer 3-6 gange ugentligt. Nu skal jeg manuelt søge efter evt. opdateringer og det er væsentlig færre der dukker op og sjældnere end tidligere.
Tilsyneladende er det stadig 17.1 som er referencen men det er 17.3 der er installeret.
Jeg har brug for en mailadr. til at sende et screendump af 'systemoplysninger' hvis det evt. kan hjælpe med at forklare grunden til min udfordring.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 14:17 #1
Installation af softwareopdateringer er meget vigtige i ethvert operativsystem. Vi kan enten konfigurere installationen af ??pakken opdateres manuelt eller automatisk i Linux Mint. Denne tutorial forklarer dig, hvordan du aktiverer installationen af ??software-pakke opdaterer automatisk i Ubuntu-baserede udgaver af Linux Mint.

Åbn din terminal og køre opdateringen:

sudo apt-get update

Installer "uden opsyn-opgraderinger" pakke:

sudo apt-get install unattended-upgrades

Det er den pakke, der bruges til at installere de opdaterede pakker automatisk.

De konfigurationsfiler er placeret på

/etc/apt/apt.conf.d

For at konfigurere ubemandede-opgraderinger redigere
/etc/apt/apt.conf.d/50unattended-upgrades    fil
og foretage ændringer i henhold til dine behov:

// Automatically upgrade packages from these (origin, archive) pairs

Unattended-Upgrade::Allowed-Origins {

"${distro_id} ${distro_codename}-security";

// "${distro_id} ${distro_codename}-updates";

// "${distro_id} ${distro_codename}-proposed";

// "${distro_id} ${distro_codename}-backports";

};

Bemærk: "//" er en kommentar linje. Så uanset hvad følger af kommentaren linje (//) kan ikke vurderes.

For at aktivere opdateringerne blot fjerne kommentaren linje (//).

Hvis du ikke ønsker at installere softwareopdateringer til visse pakker, blot tilføje disse pakkenavne i Blacklist:

// List of packages to not update

Unattended-Upgrade::Package-Blacklist {

// "vim";

// "libc6";

// "libc6-dev";

// "libc6-i686";

};

Resultaterne af ubemandede-opgraderinger bliver logget til
/var/log/unattended-upgrades

For at aktivere automatiske opdateringer, redigere
/etc/apt/apt.conf.d/10periodic    og angive de relevante apt konfigurationsmuligheder:

APT::Periodic::Update-Package-Lists "1";

APT::Periodic::Download-Upgradeable-Packages "0";

APT::Periodic::AutocleanInterval "30";

APT::Periodic::Unattended-Upgrade "1";

Ovenstående konfiguration opdaterer pakkelisten, downloads, og installerer tilgængelige opgraderinger hver dag.

Den lokale download-arkivet rengøres hver tredive dage.

Bemærk: Her nummeret repræsenterer dagen.
Avatar billede Goex Praktikant
31. maj 2016 - 16:41 #2
Tak! Men.....

Først og fremmest TAK!
Så vidt jeg kan vurdere er det i den retning jeg skal finde løsningen på mit problem.
Der sker dog det samme som når jeg manuelt vil opdatere. Et tekstfelt 'siger' at den ikke kan loade 17.1 (jamen det ér altså også 17.3 jeg har opgraderet til, så det skal den jo slet ikke spørge efter! Eller hvad?)
Jeg kan godt finde den fil du nævner (50unattended-upgrades) men jeg kan ikke redigere den da den angiveligt ligger bag en 'mur' som jeg ikke har adgang til.
Nej, jeg er rigtignok ikke nogen ørn til 'det her tekniske'. Men simple instruktioner og 'holden i hånd fra sten til sten' kan jeg godt finde ud af. Omend tungen nogle gange sidder mellem tænderne i den ene side og den ene øje er knebet lidt i. ;)
Systemet fungerer med alle programmer osv, men der er jo  en grund til at der er en automatiseret opdatering så-eh......
Nå men altså.... Desværre er jeg ikke kommet nærmere en løsning.
Har du mod på at guide mig mere er jeg også parat til at prøve mere....
Avatar billede Andershoegh Seniormester
01. juni 2016 - 00:00 #3
Jeg har ingen løsning.

Men finder du ikke en på E., er det min erfaring, at chancerne er gode her
http://www.linuxin.dk

Der har jeg selv fået meget hjælp til Linux