Avatar billede storgaard Juniormester
01. juni 2016 - 14:16 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Erfaring med Internet i øde områder (fx. på havet)

Jeg arbejder på research til en artikel omkring Internet på jordens mest øde egne, og vil gerne høre om der er nogen her som har erfaringer med det. Hvad er der af muligheder når man kommer udenfor mobilmasternes rækkevidde - erfaringer med teknologier som satellit internet modtages gerne.

Jeg har allerede talt med Søfartsstyrelsen omkring deres erfaringer fra Nordpolen og Arktis, og jeg kunne tænke mig at få et par førstehånds-erfaringer fra folk som fx. har sejlet på de øvrige have, og høre hvad der fungerer eller ikke fungerer i disse områder.
Avatar billede Richard Thune Forsker
01. juni 2016 - 16:49 #1
Som sømand hos Maersk tankers har jeg adgang til internettet via satelit.
Firmaet er kunde hos Inmarsat og vi bruger den samme forbindelse til både forretning (kun mail) og besætningsbrug.
Der er dækning over det meste af kloden, hastigheden svinger dog en del.
Vi kobler op via to forskellige sattelittyper, V-sat og FBB.
Her har V-sat en noget større kapacitet, men der er steder der ikke er dækket, f.eks. store dele af Australien og New Zealand.
Disse steder har dog dækning via FBB.
Hastigheden vi oplever får en 3G mobilforbindelse til at føles som den rene luksus.
Avatar billede storgaard Juniormester
01. juni 2016 - 17:33 #2
Tak for dine input Richard.
FBB står det for FleetBroadBand?

Inmarsat fortalte Søfartsstyrelsen mig også om, og jeg kunne forstå at de er en af de få aktører som har "Global Maritime Distress and Safety System", så man er sikker på altid at kunne få kontakt. Modtager I vejrmeldinger via den?
Avatar billede Richard Thune Forsker
01. juni 2016 - 17:57 #3
Ja det er en svaghed i branchen at bruge forkortelser.
Jeg er ikke navigatør og har som sådan ikke med radioerne at gøre.
Men GMDSS er en kommunikations standard der dækker flere forskellige radiosystemer, det er til nødopkald (SOS) ikke almindelig kommunikation, selvom det bruger de eksisterende systemer.
Et link https://da.wikipedia.org/wiki/Global_Maritime_Distress_and_Safety_System
Almindelige vejrmeldinger tror jeg vi modtager på anden vis, hvad de nok tænker på er tyfonvarsler og den slags.
Avatar billede storgaard Juniormester
03. juni 2016 - 11:32 #4
OK mange tak for dine svar. Meget brugbart. Artiklen er nu færdig. Den kan ses her hvis I har lyst at læse den: www.netkablet.dk/satellit-internet-baad-vildmark-autocamper-4g/

Bemærk: Det er ikke mig der står som skribent på den, da jeg mest har stået for research-delen på denne opgave. God weekend :)