Avatar billede Kate Novice
25. juni 2016 - 13:12 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Problem med korrekt forbindelse til 220 volt relæ

Kære alle

Jeg har absolut ingen forstand på elektronik og er meget i tvivl om, hvordan jeg skal forbinde de strømførende ledninger til et relæ ved navn SONGLE. Desværre har jeg ikke nogen "handyman" i nærheden men fik fortalt at jeg kunne søge efter hjælp her.

Det er intentionen, at jeg skal kunne tænde og slukke for en almindelig 220 volts lampe vedhjælp af en fjernbetjening der sender med 433 MHz som jeg håber er lovligt

Der er 5 "kontakter" der fra venstre mod højre er angivet som :

NC
COM
NO
IN-
IN+

Indtil nu har jeg fra strømudtag i en stue-kontakt forbundet til relæet som følger:

"BLÅ"-ledning til IN+
"BRUN"-ledning til IN-

og fra relæet til lampen som følger:

"BRUN"-ledning til COM
"BLÅ"-ledning til NC

Når jeg så tænder på den almindelige kontakt i stuen, så lyser en gul diode og alt er godt ;)
Herefter trykker jeg og holder en lille knap nede på relæet i ca. 3 sekunder og så slukker den gule diode og en rød diode lyser.

Herefter trykker jeg på "ON"-knappen på fjernbetjeningen og "OFF" bagefter.

Den røde diode blinker og kort efter slukker den røde diode, hvorefter den gule tænder og igen er tændt permanent.

Problemet er bare, at min stue-lampe ikke lyser.

Jeg har naturligvis checket at min lampe virker normalt.

Mit problem er, at jeg ikke tør eksperimentere med, de forskellige kombinationsmuligheder der er for at "bytte rundt" på ledningerne, da jeg vel så egentlig risikerer, at ødelægge relæet.

Er der nogle, der kan fortælle, hvordan jeg korrekt skal forbinde ledningerne til relæet.

Jeg ville gerne have lagt et billede op, men kan ikke finde ud af, hvor jeg kan gøre det henne.
På forhånd tak.
Kate
Avatar billede chiefbigchief Mester
25. juni 2016 - 18:59 #1
Avatar billede jk45 Forsker
25. juni 2016 - 20:02 #2
Dit relæ er på benene COM, NC og NO ikke anden end en kontakt.
Det vil sige at når relæet er strømløst er der forbindelse mellem COM og NC og når det trækker er forbindelsen i stedet mellem COM og NO.
Så skal du have en lampe til at tænde skal du have strøm på IN+ og IN- som du har. Fra IN+ laver du en ledning til COM. Derefter forbinder du lampen med blå ledning sammen med IN- og Brun ledning på NO. Så vil lampen lyse når relæet trækker
Avatar billede Kate Novice
25. juni 2016 - 20:12 #3
Hej JK45
Tusind tak, for jeg blev helt i vildrede efterhånden.
Vil dog først prøve det i morgen, da det tordner meget her, hvor jeg er og så vil jeg nødigt risikere noget med alle de lyn ;)
Tusind tak for hjælpen
Avatar billede jk45 Forsker
25. juni 2016 - 20:15 #4
Det er også klogest. Her i området er den også gal men så er det jo bare at bruge aftenen til afslapning :)
Avatar billede jens48 Ekspert
25. juni 2016 - 23:46 #5
Der er en fejl i JK45s forslag. Lavvoltsiden (IN+ og IN-) må under ingen omstændigheder forbindes med 230 V siden (COM, NO og NC). Hvis du gør det kan du ødelægge elektronikken, der styrer relæet og i værste fald få et alvorligt stød.

Den første del af JK45s indlæg er ok. Altså:
Dit relæ er på benene COM, NC og NO ikke anden end en kontakt.
Det vil sige at når relæet er strømløst er der forbindelse mellem COM og NC og når det trækker er forbindelsen i stedet mellem COM og NO.
Avatar billede Kate Novice
26. juni 2016 - 01:04 #6
Hej Jens

Nu bliver jeg da helt i vildrede og aner ikke rigtig, hvordan jeg så skal forbinde relæet til henholdsvis stikkontakt og lampe.
Jeg har uploadet et billede af relæet på denne adresse:
http://www.danefo.dk/eksperten.jpg
og håber, at det kan være medvirkende til, at jeg tør gå igang, så snart jeg kan være sikker på, at jeg ikke gør noget forkert.
Avatar billede jk45 Forsker
26. juni 2016 - 04:40 #7
Jeg formodede at det var lavet til 230v forsyning. Tror det ville være rigtig godt med nogle flere detaljer om producent og model
Avatar billede Kate Novice
26. juni 2016 - 06:59 #8
Godmorgen jk45 og Jens48  ( lyder næsten som noget der er taget fra Hitman2 ;) )
Jamen det er også lavet til 230 Volt.

Jeg har kigget rundt på alle mulige fora inden jeg skrev her i går, men fandt ikke noget information om, hvordan man skulle forbinde relæet, men fandt til gengæld diverse relæer der via nogle separate kontakter eller terminaler hedder det nok, skulle have strøm fra eksempelvis et 9 volt batteri o.l., men det er ikke tilfældet med dette relæ, så meget har jeg da fundet ud af.
Jeg ved intet om hvem der har lavet det og skrev blot navnet SONGLE, da det er det eneste navn jeg kunne se på relæet som jeg har taget et billede af og lagt op her:

http://www.danefo.dk/eksperten.jpg

Er af gode grunde lidt bange for, at gå igang med det relæ nu, hvor jeg ser ud til, at komme i stødet ;)
Avatar billede jk45 Forsker
26. juni 2016 - 07:33 #9
Godmorgen

Har du mulighed for at tage et billede af den nuværende tilslutning ?
Avatar billede Kate Novice
26. juni 2016 - 09:43 #10
Hej jk45

Ja selvfølgelig.

Jeg var nødt til i går at lave en tegning til mig selv for at prøve at finde ud af det, så jeg havde noget at se efter, hvor jeg prøvede at forbinde ledningerne efter dine anvisninger.

Jeg ville jo gøre alt hvad der var muligt for ikke, at begå fejl, så nu har jeg så uploadet det billede jeg lavede som kan ses her:

http://www.danefo.dk/tegning.jpg

Der skal nok være nogle der bryder ud i latter når de ser den tegning, men jeg havde det bedst med, at gøre det på den måde.

Det bliver nok endnu værre når du/I så ser det næste billede, der viser, hvordan jeg har samlet det.
Jeg har ikke udstyr til at lodde med og heller ikke alt muligt andet fancy stuff, desværre.

Jeg var nødt til at bruge sådan nogle lednings-forbindere til at samle ledninger for der var ikke plads nok til f.eks. at komme to ledninger ind i kontakterne på relæet og en af de der hvide er blot brugt til at forlænge lampens brune ledning op til relæets "NO"-klemme.

Under alle omstændigheder, så har jeg forbundet alt ifølge dine anvisninger og det gjorde jeg meget sent i aftes.

Jeg turde dog ikke tænde for noget pga voldsom torden her og da jeg så senere fik et andet svar om, at det var meget farligt, hvis jeg forbandt ledningerne sådan som du skrev, så turde jeg slet ikke noget som helst her til morgen.

Jeg har dog ikke skilt det ad igen og har derfor taget et billede af, hvordan det ser ud lige nu.

For en sikkerheds skyld har jeg anbragt hele Frankenstein-uhyret på en pejseplade, hvis der skulle gå noget helt galt :)

Billedet af mit monster kan ses her:
http://www.danefo.dk/Uhadada.jpg

P.S. Ikke noget med at grine ;)  jeg ved godt at det ser forfærdeligt ud.
Avatar billede jens48 Ekspert
26. juni 2016 - 10:57 #11
Din tegning er meget illustrativ, men da du har forbundet 230V vekselspænding til relæet, som skulle have 24 V jævnspænding er jeg ret overbevist om at det er brændt af og at det derfor ikke virker. Hvis du har et ohmmeter kan du eventuelt måle om det er afrudt ved at måle mellem IN+ og IN-.
Er der ikke et kabinet til det med et navn på?
Avatar billede jk45 Forsker
26. juni 2016 - 15:57 #12
Har der ikke været sat strøm til bør det jo ikke være brændt af, Relæet er ganske rigtigt et 24VDC men det er ikke til at se om der på printet er en spændingsregulering. Men helt præcist hvad er denne enhed købt til og evt. hvor ?
Det virker nemlig lidt specielt at noget til stærkstrøm er så åbent som det du har der.
Avatar billede Kate Novice
27. juni 2016 - 07:25 #13
Godmorgen Jens48 og jk45

Til Jens 48:

Jeg har ikke noget udstyr til at måle med og jeg tror at hvis jeg havde så ville jeg ikke turde for så skal jeg jo igen sætte strøm til, hvilket jeg selt ikke tør at gøre nu, hvor jeg har forbundet det med de forskellige ledninger.
Der er en lille sort plastic-boks til, at lægge monsteret ned i, men der står intet anført udvendig eller indvendig. Med andre ord helt blank, ligesom jeg så, at sige ;)

Til jk45:
Jamen jeg har jo tidligere haft tændt for det, hvor det eneste jeg havde forbundet på samme måde som i din anvisning var 220 volt ( eller 230, hvis det hedder det ) og på det tidspunkt skete der ikke noget uheldigt.

Monsteret er købt på et loppemarked hvor en ældre mand sagde, at det var en relæ-switch til 220 volt og at jeg snildt kunne anvende den via fjernbetjeningen til, eksempelvis, at tænde for en lampe eller andet, men blot at jeg ikke skulle bruge den til noget der brugte for meget strøm og da jeg spurgte om et eksempel sagde han, at det ikke ville være velegnet til et varmepanel der anvendte mere end 800 Watt.
Jeg prøvede igår at lede efter billeder på nettet af noget der kunne minde om relæet, men uden held, men jeg vil lede senere idag og vil så skrive hvis jeg finder nogle links til f.eks, billeder af plastic-boksen, fjernbetjeningen og naturligvis relæet.
Avatar billede jk45 Forsker
27. juni 2016 - 21:21 #14
Du skal bare være rigtig meget forsigtig når printer er ude af en kasse som det er på dit billed, det giver alt andet lige en stor risiko for stød.
Hvis jeg har forstået dig rigtigt har du tidligere testet det med ledningerne med 230v sat direkte til og relæet virkede når du brugte fjernbetjeningen. Hvis det er tilfældet kan du monterer det som jeg beskrev, men pas nu på ikke at komme i stødet :)
Avatar billede jk45 Forsker
28. juni 2016 - 05:48 #15
Hov mente printet :D
Avatar billede Kate Novice
28. juni 2016 - 06:42 #16
Jeg fandt det her billede som minder ekstremt meget i udseende om mit eget monster, bortset fra, at der på den blå klods står noget med "12VDC" hvor der på min står "24VDC", men jeg ved så ikke, hvad den forskel betyder, da jeg jo ikke skal bruge noget med hverken 12 Volt eller 24 Volt.
I beskrivelsen på den hjemmeside med billedet står der noget med 1000W og så tænker jeg, at ham der solgte mig relæet måske kunne have ret i det med, at jeg ikke skulle tilslutte noget der brugte mere end 800 Watt.
Min fjernbetjening er dog aflang og hvid men ellers ser det ud som det samme.
Også det sorte plastic som virker som bunden ser ud til at være det samme.

http://m.aliexpress.com/item/32500664881.html

Jeg skal afsted nu, men jeg prøver i aften, at tænde for det og skal nok passe på med ikke, at få stød og vender tilbage med info om det hele gik galt eller gik godt.
Avatar billede jens48 Ekspert
28. juni 2016 - 08:04 #17
Måske er det en god ide at kigge på kommentarerne til det billede du har fundet. Der er en (den russiske fra d. 12.juni 2016) der brokker sig over at der skal bruges et 12 V batteri og at det ikke var med. Da din ligner, den på billedet, er mit gæt at du skal bruge et 24 V batteri eller lignende forsyning.
Avatar billede jk45 Forsker
28. juni 2016 - 20:36 #18
Det kunne jo også være et 12v batteri til fjernbetjening. Det er ren gætteleg når der ikke er en vejledning med, desværre
Avatar billede Kate Novice
28. juni 2016 - 21:16 #19
Godaften til jk45 og Jens48

Vil blot sige, at jeg for 10 min siden tændte for mit mini-monster og.......

It's ALIVE !!!

Det fungerer simpelthen perfekt og jeg er superglad, så mange tak for ekspertrådene og vejledning samt den tid I har brugt på skøre lille mig.
Jeg har lige læst det sidste indlæg omkring 12 volts batteri så jeg åbnede min, da det blot var en lille skrue der skulle ud og så kunne jeg se indvendigt, at der er et lille batteri der i størrelse svarer til, hvis man tager den slags batteri på 1,5 volt der er lidt mindre end det jeg kalder et transistorbatteri og så nærmest halverer det i længden og det er netop de der 12 volt.

Anyway, jeg er rigtig glad for, at det fungerer og jeg skal nok på et tidspunkt komme det i den plastboks der fulgte med, men skal så rode lidt med nogle nye og ordentlige ledninger og forbinde det på en måde så jeg helst ikke skal bruge de der kabelforbindere, for de vil ikke kunne være i boksen og jeg bruger naturligvis ikke mini-monsteret før end det er kommet ned i.
Endnu engang tusinde tak for hjælpen.

Bedste hilsener
Kate
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juni 2016 - 00:06 #20
Håber du har en god brandforsikring ;-)

Som jeg ser det skal der bruges 24 volt til fjernstyringsehed/kontakt.
Kontakten kan klare 240 volt.
Avatar billede Kate Novice
29. juni 2016 - 07:07 #21
Godmorgen store-morten

Åh nej altså. Ved snart ikke, hvad jeg skal gøre så.
Jeg har læst så meget igennem som muligt på dennse side:
http://m.aliexpress.com/item-desc/32500664881.html
og der er der bl.a. et kæmpe-billede et stykke nede, hvor der er vist nogle symboler der skulle vise hvordan man skal forbinde det hele.
Fandt linket til selve billedet af det som kan ses her:
http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB14L3nJVXXXXbwXFXXq6xXFXXXy/220569229/HTB14L3nJVXXXXbwXFXXq6xXFXXXy.jpg

Jeg har prøvet at sammenligne om de der navne ud for de 5 skrue-kontakter er de samme som det jeg har på mit og det er de og rækkefølgen er også den samme.
Jeg forstår ikke rigtig, hvor at jeg skal forbinde noget med 24 Volt og kan så heller ikke forstå hvorfor der så på billedet står "220V Live Wire".
Hvad betyder det på billedet hvor der står "Load" og så er der en cirkel med et kryds i ?

Jeg er altså helt kaput nu og det er også tidligt om morgenen, så jeg har nok ikke fået al min tiltrængte skønhedssøvn.

:(
Avatar billede jk45 Forsker
29. juni 2016 - 08:42 #22
Du har testet det og det virkede uden at noget gik i stykker, derfor bør aæt være ok og det kan bruges som du har tilsluttet det, at relæet er til 24v behøver nødvendigvis ikke noget hvis der er elektronik på printet der laver 230v om til 24v.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juni 2016 - 14:41 #23
Efter at jeg har set dine link, se det ud til at være i orden :-)

Oversat fra engelsk:
"Relæ signal output (dvs. uden spænding output) kan opnås med 220V udgangsspænding i ledningsføringen, kan indirekte kontrollerer andre spændinger."

Din montering ser også ud til at fungerer ;-)
Ville dog om monterere når det virker.
http://backup48.com/accounts/w2B9ffNEsA/1/index.html
Brug ikke stiv ledning mellem SONGEL og muffer.
Slet ikke sort/gul der bruges til Jord.

Brug gerne ledning fra "til" ledningen, da relæet ikke må bruge over 800 Watt.
Avatar billede Kate Novice
29. juni 2016 - 17:17 #24
Hej jl45 og store-morten

Jeg satser så på, at alt er i orden og at jeg kan anvende det som tiltænkt, men med mere kurante ledninger.
Det var godt nok en smart oversigt fra store-morten over, hvordan det hele skal forbinde. Det billede har jeg downloadet og gemt på min telefon, just in case :)

Endnu engang stor tak til alle.

Bedste hilsener
Kate