Avatar billede Jakkr Juniormester
25. juni 2016 - 22:06 Der er 6 kommentarer

Sikkerhedskopiering

Heey igen,
Elsker det her site, skriver og får nærmest svar med det samme...

Jeg har et nyt spørgsmål... Har en:
Macbook pro 13" Retina Primo 2015
El Capitan 10.11.5

Jeg har nogle problemer med mit batteri og den skal højstsandsynligt til reparation. Så jeg skal sikkerhedskopier, tænker jeg vil bruge Time Machine.
Nu er jeg bare kommet til at tænke på om når jeg kopier til Time Machine om det kun er programmerne eller om det også er data. Fx en Minecraft verden, om den kun overfører selve programmet eller om verdenen også bliver kopieret så den ikke slettes?

Eller findes der andre eller bedre alternativer til det?

Mange tak på forhånd!
Avatar billede Richard Thune Forsker
26. juni 2016 - 09:04 #1
Time Machine backups tager det hele med, med mindre du selv har fravalgt noget.
Du lyder lidt som om du ikke allerede bruger Time Machine.
Time Machine er ment som en kontinuerlig backup hvor du kan gå tilbage efter enkelte filer som enten er blevet  ændret eller slettet.
Dog kan man godt genoprette et helt system fra en Time Machine backup når man geninstallerer.
Alternativer: Hvis du ikke allerede har en Time Machine backup, og også hvis du har (seler og livrem), overvej et kloningprogram som Carbon Copy Cloner eller Super Duper.
De kan på en ekstern disk lave en bootbar kopi af disken på din Macbook, en vældig god backup, ekstra sikkerhed.
Ihverfald Carbon Copy Cloner tilbyder 30 dages fuld prøveversion.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juni 2016 - 12:34 #2
Bemærk også at første gang du sætter Time Machine i gang, kan det vare flere dage inden den første hele backup er taget, da den kun arbejder når der ikke er andet at gøre på din computer - og hvis du lader den være tændt og åben natten over hjælper det. Carbon Copy Cloner kan klone på forskellige måder og er godt hvis du vil være sikker på en 1-1 kopi hurtigere.
Avatar billede Jakkr Juniormester
26. juni 2016 - 17:36 #3
Nu har jeg udfyldt og startet den sikkerhedskopi som kommer frem når jeg åbner.
Så hvis jeg har forstået det rigtigt så kopier den bare til mit 128 GB samsung USB med  ALLE filer inkl. fx Minecraft verden og highscores i diverse spil. Og hvordan henter jeg det så ned igen?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juni 2016 - 19:37 #4
Er de 128 GB overhovedet nok? Og er det Time Machine du har startet?
Avatar billede Jakkr Juniormester
26. juni 2016 - 19:54 #5
Hov, det glemte jeg lige at skrive startede Carpon copy cloner. Min Mac er Ca 1 år gammel og har 128 GB.  Ca 110 af dem er fyldt, så er Ca 10 ledig. Lige under 100 GB er fyldt op på mit USB. Så hvad er det lige der fylder 10 Gb men som ikke er blevet kopieret?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juni 2016 - 22:47 #6
Din virtuelle hukommelse, som svarer til hvad du har af RAM + muligvis hvad forskellen mellem GiB og GB gør. 128 GB=120 gibibyte. Det passer vist med 110+10 :-)