Avatar billede mellowmik Novice
26. juni 2016 - 18:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Installation af Linux Ubuntu / Mint el. lign.

Hej

Jeg kan næsten ikke forestille mig, at der ikke allerede eksisterer en tråd på dette, så henvis gerne.

Mit problem er:

Jeg har fået en pc af min arbejdsgiver (Lenovo ThinkCentre M2988).
Der er Windows XP på og jeg har ikke login adgang.

Jeg vil gerne installere Ubuntu /Mint el. lign.

Jeg har sat BIOS boot priority til USB og forsøgt at smide en Ubuntu iso-fil på denne, men det er systemet ikke videre begejstret for. Jeg anvender evt. en forkert fil, eller det gamle windows skal evt slettes først ?

Hjælp mig gerne med en præcis vejledning, og links til nødvendige filer.

Tak :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2016 - 18:17 #1
Har du klargjort den Linux iso fil på usb så den er bootbar?
Jeg har brugt Rufus til dette når jeg har oprettet usb pinde med installationsmedie
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. juni 2016 - 20:05 #2
Hvis du har et dvd-drev i den ville jeg bruge det - så slipper du for at skulle gøre noget for at gøre mediet bootbar - noget hardware kan boote på DVD men ikke USB, min din hardware er nok så ny at det ikke bør være problemet.
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. juni 2016 - 21:15 #3
http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows

Og det er "bare" at trykke "installer", så burde den kunne fjerne windows xp og lave en helt ny installation.
Avatar billede mellowmik Novice
27. juni 2016 - 11:31 #4
Tak for svar alle.

Første svar var tilstrækkeligt. Det var super let at anvende Rufus og oprette bootdisk på USB med den downloade iso-fil til Ubuntu.

Mvh Mikkel
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2016 - 12:31 #5
Godt du fik det løst Mikkel :-)