Avatar billede kamsch Novice
06. juli 2016 - 07:53 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

gramofon uden forstærker

Hej Forum.
Er der mon en som kan svarer på om det er muligt at få lyden fra en gammel JVC grammofon ud via højtaleren i et samsung smart tv. Gramofonen har ikke indbygget forstærker og er udstyret med to RCA han stik.

MVH
Käthe
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2016 - 08:28 #1
tjo, tv sku jo fungere som forstærker. hvorfor prøver du ikke bare at koble den til med et RCA kabel ?
Avatar billede Beach Mester
06. juli 2016 - 09:30 #2
Kan ikke lade sig gøre, signalet fra en pladespiller er ekstremt lavt, du vil derfor opleve at kunne ane musikken gennem TV men ikke meget mere.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
06. juli 2016 - 09:32 #3
Hvis du ikke har mulighed for at køre signalet igennem en forstærker med indbygget RIAA forstærker så kan disse købes særskilt. Et par Eks:
http://www.av-connection.dk/?ML=1249&gclid=CLzp6-Wo3s0CFeTPcgoddgYJWA

//Beach
Avatar billede Beach Mester
06. juli 2016 - 09:35 #4
Der sker dog ikke noget ved at du prøver at kaste signalet ind i dit TV, der er ikke noget der kan gå i stykker. Det er faktisk kun den anden vej det kan gå helt galt, altså hvis du kører et alm. linesignal igennem en RIAA forstærker:-)

//Beach
Avatar billede kamsch Novice
06. juli 2016 - 09:45 #5
Hej
Mange tak for jeres svar. Jeg glemte at sige at det tv som det handler om kun har HDMI indgange samt en scartkobling der bruges til en DVD afspiller
Avatar billede Beach Mester
06. juli 2016 - 10:26 #6
Spiller ingen rolle... Samme lydindgange der ligger på både scart og HDMI. Intet du kan ødelægge men stadig ikke noget lyd hvor du rent faktisk kan høre musikken. Der skal en RIAA ind over der forstærker signalet fra din pickup op til et alm. linesignal:-)

//Beach
06. juli 2016 - 12:10 #7
HEJ,

Kan kun bekræfte Beach's løsningsforslag.

Hvis du oplver meget susen // knas (signal/støj forholdet er for dårligt) i din, kan (ikke nødvendigvis altid) kan det hjælpe med en 100 nF keramisk kondensator fra signal-linien /- erne  (stereo - går jeg ud fra) til det fælles jord punkt (for det her du vel ?)...

Kristian
Avatar billede kamsch Novice
06. juli 2016 - 12:46 #8
Ja men med eller uden RIAA så skal jeg jo have koblet RCA kablet til HDMI porten? Jeg har ledt men kan ikke finde et kabel med RCA hun og HDMI i modsatte ende? Findes det slet ikke?
Avatar billede Beach Mester
06. juli 2016 - 14:47 #9
Har måske skrevet lidt uden at tænke på at du måske ikke er helt klar over audiosignaler og deres egenskaber.
Hvis du skal have lyd hele vejen fra en pladespille ind til HDMI, bliver du nød til både at konvertere fra pickuppens svage signal op til et linesignal og derefter fra et analog signal til digital. Det vil sige du skal have endnu en konverter på linjen, en analog til digital... Vil mene det ikke kan betale sig at gå den vej.
Eneste analoge indgang på dit TV lader til at være scatrindgangen. Du skal derfor den vej ind for at få dit analoge signal fra RIAA forstærker ind i dit TV. En converter der kunne anvendes:
https://www.avxperten.dk/scart-adapter/scart-adapter-med-switch-hg.asp

Lang og meget kedelig signalvej da der er rigtig mange muligheder for at sende støj ind på din lyd, men her er løsningen--->
Pladespiller->RIAA->Phono til Scart->TV

Er det helt sort snak?

//Beach
Avatar billede kamsch Novice
06. juli 2016 - 14:58 #10
Tusind tak. Du har ret jeg har ikke den helt store indsigt :-) Men jeg kan godt følge dig nu. Det er en bekendt som så gerne ville kunne lytte til sine plader. Han har dog kun sit tv. Det bliver nok lidt for besværligt. Er nok nemmere hvis han køber en pladespiller med højtaler i. Tusind tak til jer alle som har bidraget .

MVH
Käthe
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2016 - 15:27 #11
En tur i Aldi med 600,-kr:
http://www.aldi.dk/aldi_usb_pladespiller_med_kassettebands_konverter_48_615_3954_20822.html
Så kan han overføre musik fra kassettebånd, LP eller AUX-indgangen direkte til en USB-stick ;-)