Avatar billede Jim Rasmussen Novice
06. juli 2016 - 21:06 Der er 5 kommentarer

Design af katalog

Hej.
Jeg designer normalt hjemmesider i rgb.
Så cmyk er noget helt nyt for mig. Er der noget jeg bør vide/være opmærksom på ved cmyk frem for rgb?

Dernæst skal jeg vel tænke helt anderledes når det kommer til  design af et katalog? Tænker på opbygning af sider, højden på ryggen bleed osv. osv.
HVilke programmer er bedst og hvor skal jeg starte i min søgen på viden.

m.v.h.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. juli 2016 - 08:07 #1
RGB er lysets farver (skærmfarver). CMYK er trykfarver og printertoner. CMYK farverummet indeholder færre nuancer end RGB, så der er et tab ved konvertering til CMYK. Billedbehandling bør foretages i det større RGB farverum, så konvertering til CMYK sker efter afsluttet billedredigering.
Ved henvendelse til professionelle trykkerier kan man få den CMYK farveprofil, som passer til netop deres maskiner og konvertere sine RGB billeder til den.
Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign er de absolut bedste til formålet, men også de dyreste.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
28. juli 2017 - 08:31 #2
Selve farveprofilen er ikke længere vigtig fra trykkeriet!

FinnRasmussen har helt ret, det bedste program, til kataloget, vil være InDesign eller QuarkXpress begge er "hundedyre", desuden er de ikke for begyndere, men du kan finde rigtigt mange informative instruktioner til begge både på nettet og youtube, eller instruktionsvideoer på Lynda.com.

RGB kan rimeligt nemt konverteres til CMYK og de fleste trykkerier modtager gerne en PDF fil, men har du tryk til kant skal du tilføje et "bleed" på ca. 3 mm.
Avatar billede Arbejdemedbolig Praktikant
15. februar 2018 - 08:27 #3
Jeg har selv prøvet at sidde med mit eget design, jeg prøvede dog, at når jeg printede det ud, så det mindre flot ud. Fik dog hjælp af https://www.inkpro.dk som gav mig ideer til, hvordan jeg kunne få det til at se godt ud, når de kom ud. Jeg overvejede nemlig også at kontakte en trykkeri, da jeg skulle fremføre det for en kunde. Jeg droppede det dog, fordi det faktisk så godt ud, da jeg fik det på print.
Avatar billede Oelstykkeren Praktikant
23. juli 2019 - 15:33 #4
"InDesign eller QuarkXpress begge er "hundedyre"...

Nu er der omsider et ordentligt alternativ til begge: Affinity Publisher, der netop er frigivet i sin første version (1.71), og som fungerer fremragende og efter min mening er lettere at bruge end InDesign og har ufattelig en imponerende dybde og bredde i sine indstillingsmuligheder.
Mit første projekt - et hæfte i A5 - blev trykt ved lasertryk.dk i perfekt kvalitet. Og risen? 449 kr. inkl. dansk moms. Affinity Publisher fås både til Mac og Windows og suppleres af Affinity Designer (svarer til Adobe Illustrator) og Affinity Photo (svarer til Photoshop) til samme priser, og deres integration er en fornøjelse.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
24. juli 2019 - 07:52 #5
Som nævnt i ovenstående er lasertryk ikke "Blot et trykkeri".
De står klar til at råde og vejlede dig, også før du er klar til at sende filer til dem.

Tag en snak med dem, de kan vejlede dig til det rigtige "billige" program, der kan levere filer klar til tryk. Ligeledes vejlede dig med rygbredder, papir kvaliteter, bulk (tykkelse af papir) osv. osv.
Så er du helt blank, både med hensyn til software og fremstilling af tryksager, så tal med dem først .....

Normalt ville jeg anbefale Toptryk - men de er lige som en masse andre, nu en del af Lasertryk :-D