10. juli 2016 - 22:42 Der er 15 kommentarer

Movie Maker kan ikke åbne MPEG Video File

Efter jeg har fået installeret Windows 10 på begge vores computere, kan Movie Maker ikke, på nogen af dem, åbne denne type fil  "MPEG Video File (.MPG)".

Jeg er rigtig ked af det, fordi det er det er den slags fil, som vores videokamera (Sony) optager med/i......
Jeg har Googlet mig frem til at man skal have en eller anden "Codecting", er det mon denne her - for så er den på computeren.
K-lite Codec Pack 11.9.0 Full

Jeg er IKKE særlig god til det her teknikværk - og netop derfor er Movie Maker så tilpas enkelt, så jeg kan finde ud af det.

Så please - kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2016 - 10:15 #1
http://www.free-codecs.com/k_lite_codec_pack_download.htm
nap den øverste " Download K-Lite Codec Pack 12.2.5 FULL"
den henter en exe-fil - kør den. Der er en masse vinduer, du klikker ok/videre/fortsæt til, men se efter: der kommer et med 'additional software...' og der er en 'decline' knap nederst - tag den, da du netop ikke vil have anden en dine codecs.
Når indlæst får du vist en tillykke-side - luk, genstart, og test.
11. juli 2016 - 11:59 #2
Tak Claes 57:-)

Med rystende hænder har jeg nu (næsten) gjort som du har anbefalet, "næsten", fordi jeg ikke fandt eller måske overså knappen med 'decline' - dog kan jeg kan se at "Codec Pack 12.2.5. FULL" nu ER installeret på computeren - håber så bare ikke der er kommet en masse andet med fordi jeg ikke gjorde det rigtigt ....

Jeg har genstartet computeren, men desværre er der stadig, på Movie Maker, ikke billeder på de videoer, som jeg har optaget med vores kamera, men lyden er der, det glemte jeg vist at skrive i spørgsmålet.

Andre videoer kan jeg godt åbne i Movie Maker, f. eks, fra min telefon eller et andet lille gammelt fotografi apparat vi har.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2016 - 13:33 #3
Det, der så kom med er en ad-blokker til youtube. Den kan da være praktisk nok, men på et tidspunkt vil youtube/Google nok brokke sig over, at de ikke viser reklamer, og så må du fjerne den.
Jeg har ikke andre idéer mht video. Desværre.
Avatar billede eurositi Ekspert
13. juli 2016 - 11:25 #4
Microsoft har en officiel udvidelse til Windows 10, som hedder Media Feature Pack, som jeg vil anbefale: https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=48231
... Den burde løse problemet, om end jeg ikke tør love, at Movie Maker også har gavn af den.
14. juli 2016 - 08:54 #5
Desværre, det hjalp ikke - hvis man Googler spørgsmål om netop mit problem, kan jeg se at mange andre, allerede i Windows 8, bøvlede med det samme. Så jeg må nok se i øjnene at Windows 7 havde et eller andet, som 8 og 10 mangler, i hvert fald i forhold til Movie Maker, så jeg må nok finde et andet video redigerings program - det er bare rigtig svært at finde et på dansk.
Men tak for hjælpen, dejligt at nogen vil tage sig tid til det ;-)
Avatar billede eurositi Ekspert
14. juli 2016 - 23:58 #6
Jeg har også undersøgt sagen lidt grundigere. Det handler om, at det gamle MPEG (MPEG2) format stadig er licensbelagt. I USA er softwarepatenter (altså dybest set en eneret på at bruge en bestemt matematisk algoritme til at komprimere video) en sand guldgrube (men de anerkendes ikke i EU). De kan forlænges, så de gælder i op til 20 år. Da MPEG2 (svarer til videoformatet, som bruges til almindelige DVD-film) har været på vej ud i flere år, vil hverken Microsoft eller Apple betale rettighedshaverne for at understøtte dette format længere.
Det er derfor, at du ikke længere kan redigere MPG-filer i MovieMaker. Understøttelsen stoppede fra og med Windows 8.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juli 2016 - 09:19 #7
tak - eurosti - så fandt jeg måske en pakke, der vil virke. Den er til win8 og senere.
http://download.cnet.com/Windows-8-Codec-Pack/3000-13632_4-75871449.html
download, og installer + genstart og test.
jeg har ikke testet mpeg2-filer (har ingen) - under installation klikkede jeg bare ok/videre til alle vinduer uden at ændre i indstillinger.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. juli 2016 - 11:29 #8
@ Claes
Enhver DVD-video er i MPEG2 format. Filerne på DVD'en har bare endelsen .VOB i stedet. Kopiér én af dem over og se, om den kan indlæses i Movie Maker.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juli 2016 - 11:43 #9
jeg har ikke dvd/cd drev på pc... er gået minimal (ipad +  asus bærbar).
Avatar billede eurositi Ekspert
15. juli 2016 - 12:22 #10
OK. Jeg kan anbefale gratisprogrammet Xmedia Recode, hvis optimering og konvertering af video har din interesse. Jeg foretrækker det klart frem for mere velkendte programmer såsom Any Video Converter, blandt andet fordi det ikke tvinger dig til at konvertere hele videoen, når du f.eks. kun har brug for at skifte containerformat eller ændre andre ting i containerfilen end selve videoen, f.eks. tilføje kapitler eller valgbare undertekster. Det kan outputte til samtlige kendte formater - også de nye 4K videoformater VP9 og H.265 (HEVC).
15. juli 2016 - 20:06 #11
Hej Eurositi og Claes57

Mange tak for Jeres hjælp. Lige nu må jeg altså hellere indrømme at jeg er gammel kone på 70 (lige om lidt) og - helt ærligt - forstår jeg ikke ret meget af det I skriver om.
Måske er det, af den grund, forkert at jeg har vovet mig ind på denne side - og oven i købet - fået titlen af 'praktikant', hvordan det så end er gået til???

Claes57, jeg har åbnet det link du har sat ind, men blev en kylling, da jeg læste at der stod: 'vil åbne en forbindelse til en tredjeparts websted', jeg er sikker på at du ved hvad du anbefaler, men jeg er slet ikke sikker på om jeg gør det rigtige, når jeg skal installere det og bliver spurgt om det og det .....

Jeg har besluttet at gemme linket og så få en jeg kender til at hjælpe mig med at installere det, desværre kommer han først hjem fra ferie den 22. og har nok en bunke på sit skrivebord han skal igennem, inden har har tid til at hjælpe mig. Men jeg glæder mig til at prøve det og jeg er meget taknemmelig fordi I gav Jer tid til at hjælpe mig, samtidig er jeg flov over at jeg, når jeg nu har vovet mig ind på det her forum, er sådan en novice :-)

Mvh. Sonja
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juli 2016 - 20:54 #12
3.die parts link er bare, at cnet.com som har linket til de codecs, som windows mangler - ligger på en anden server, som cnet.com ikke kan kontrollere. Men jeg har indlæst det på egen pc for at teste det, og der var ingen virusadvarsler. Men helt ok at få en hjælper ind over til lige at se installationen igennem. Alt andet lige, så lav et systemgendannelsespunkt før I går i gang - så kan windows af sig selv gå tilbage til før det blev indlæst (hvis det nu ikke virker som du skal bruge).
Avatar billede eurositi Ekspert
15. juli 2016 - 23:02 #13
@ Sonja
Tøv aldrig med at spørge herinde. Eksperten er et ret bredt funderet forum. Jeg er endnu ikke stødt på eksempler på verbale overfald eller mobning af personer, som ikke "ved nok".
Avatar billede Mirdul Praktikant
23. maj 2018 - 19:03 #14
Every movie downloaded is in MKV format with these apps:  https://www.infogeekers.net/best-movie-apps-for-online-streaming-android/
Avatar billede Hanne Praktikant
17. november 2019 - 16:52 #15
Hej
Kan nogen forklare hvorfor videoer lavet på movie maker Windows 10 på gratis movie maker, ikke kan åbnes nu hvor vi har købt movie makers???