Avatar billede falster Ekspert
11. juli 2016 - 11:11 Der er 1 løsning

Word 2010 kanter og skygge rundt om og bagved både tekst og tabel

Hvis jeg f.eks. markerer et afsnit med først tekst, så en tabel og derefter tekst igen og indsætter (Ydre) kanter og skygge (lysegul) får teksten før tabellen og teksten efter tabellen ydre kanter og lysegul baggrund.

Tabellen er uberørt på hvid baggrund og ingen ydre kant, bortset fra tabellens egne kanter naturligvis.

Kan man ikke få tabellen med således, at den ydre kant omslutter det hele og al baggrund er lysegul?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. juli 2016 - 12:33 #1
Afsnit og tabeller er to forskellige typer objekter, som ikke har samme egenskaber. I dialogboksen ?Kanter og skygge? er det altid vigtigt at foretage det korrekte valg i feltet "Anvend på". Men når du markerer både tekst i og uden for en tabel, får du kun "Tekst" og "Afsnit" som valgmuligheder.

Løsningsmulighed: Opret en tabel med én celle og placer indholdet deri (tekst + tabel). Så kan du give den ydre tabel kant + baggundsfarve. Ulempe: Du får på den måde tabeller i tabeller, hvilket måske ikke er ønskeligt. Alternativt kan du f.eks. placere indholdet i en tekstboks med kant og baggrundsfarve.