Avatar billede Girl-in-need Juniormester
11. juli 2016 - 14:34 Der er 3 kommentarer og
6 løsninger

Hjælp til at tilføje video til PDF

Kære kloge hoveder

Beklager på forhånd min manglende tekniske formuleringsevne, jeg håber at I kan forstå budskabet :)

Jeg vil rigtig gerne tilføje nogle videoer til en PDF-fil, så den 'bor' i dokumentet. Altså, den skal ikke linke ud af dokumentet. Jeg har kunne læse mig frem til og se på diverse Youtube-videoer, at det kan lade sig gøre med Acrobat Reader og  'Rich Media' funktionen.
Jeg har derfor downloaded Acrobat, og når jeg forsøger at lege med dette, bliver jeg sendt over på en browserside der fortæller mig, at denne funktion koster 237,5 om måneden.

Nu har jeg som sådan ikke noget imod at betale for gode programmer, men for det første ved jeg ikke om det vil virke for mig (jeg er teknisk forbandet) og for det andet, vil jeg skulle betale fra egen lomme, da dokumentet laves for mit arbejde og der gives ikke ekstra til den slags. Jeg vil blot give modtagerne en merværdi i at videoerne bor i dokumentet, og så behøver de heller ikke netadgang for at tilgå filen.

Mine spørgsmål er som følger;
1) Vil jeg ved Acrobat Reader og "Rich Media" funktionen kunne få videoerne og lydfiler til at bo i dokumentet, så de altid vil være afspilningsklare derfra?
2) Findes der lignende programmer, der koster mindre eller ligefrem er gratis?

På forhånd mange tak for jeres assistance :)
De allerbedste hilsner,
Henriette
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juli 2016 - 20:31 #1
1. reader er hvad navnet siger: en reader. Dvs den kan vise indholdet, men du kan ikke bruge reader til at redigere i en pdf.
2. Kender ikke prisen: https://helpx.adobe.com/dk/acrobat/using/rich-media.html
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
11. juli 2016 - 21:48 #2
Jeg har ikke prøvet det før, men det var meget simpelt i Adobe InDesign CS5
- et andet dyrt Adobe program. Så kan det også lade sig gøre i Adobe Acrobat.
Jeg kender ikke et billigt alternativ.

Jeg kan ikke afspille videoen i min browser, jeg er nødt til at downloade til pc.
I Adobe Reader: Højreklik for at aktivere/deaktivere video.
http://finnrasmus.dk/interaktiv.pdf
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. juli 2016 - 06:45 #3
Jeg glemte lige at skrive, at Adobe InDesign bruges til at oprette nye grafiske dokumenter. Adobe Acrobat bruges til at redigere i eksisterende pdf-filer.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. juli 2016 - 07:52 #4
Adobe har frigivet alle programmer i den ældre version CS2 til gratis download, deriblandt Acrobat 7 engelsksproget version. Man skal oprette et Adobe-ID.
http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/
Jeg ved ikke, om den fungerer i nyeste Windows-versioner eller om den understøtter interaktive pdf-filer.
Men jeg ved, at ved installation af ældre 32-bit Adobe programmer på 64-bit systemer vil Windows foreslå at installere i mappen Programmer (x86)
Parenteserne er ulovlige tegn for installationsprogrammet, så man vælger en anden mappe eller opretter en ny, f.eks.: C:\Adobe
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. juli 2016 - 07:55 #5
Lige netop Acrobat 7 kan også hentes i en dansksproget version.
Avatar billede Girl-in-need Juniormester
12. juli 2016 - 12:43 #6
Kære Finn
Mange tak for din viden!
Jeg har i forvejen næsten hele Adobe pakken (pånær acrobat), men jeg har Indesign.
Vil du mene, at jeg med Indesign kan lave samme trick - altså at videoerne 'bor' i dokumentet?
Jeg kan sige det som det er- jeg skriver min rapport i Word og laver den dernæst om til en pdf. Jeg skal ikke kaste mig ud i at opsætte hele rapporten i Indesign :)
Jeg vil bare værdsætte. hvis videoerne/lydfilerne kunne 'fastgøres' til dokumentet og ikke skulle linke væk for at afspille.
Ved du om det kan lade sig gøre? :)

Mange tak,
Henriette
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. juli 2016 - 17:20 #7
Jeg tror ikke, at Word kan indeholde videofilerne ligesom InDesign.
Det lader til at rapporten er på mange sider, så en ræve-løsning kan blive bøvlet og omfattende:
Hvis Word kan gemme rapporten som enkeltside pdf'er med blanke felter, hvor videoer skal placeres, bør man kunne oprette et interaktivt InDesign dokument med det tilsvarende antal sider og så placere Word-pdf'erne side for side.
Derpå placeres videoer, og InDesign dokumentet eksporteres som flersidet interaktiv pdf.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. juli 2016 - 21:00 #8
Jeg har ikke Word, men bruger det lignende LibreOffice. Den kan kun gemme som en flersidet pdf.
InDesign vil have énside pdf'er.
Illustrator kan placere én side ad gangen og gemme som énside pdf'er til InDesign.

Ikke sjovt, hvis man har en rapport på mange sider:

1. Afsæt blank plads i Word dokument, hvor videoer skal placeres.
2. Gem som pdf.
3. Split pdf til enkeltsider i Illustrator.
4. Nyt dokument i InDesign, dokumenttype Web, og opret det pågældende antal sider.
5. Placer énside pdf fra Illustrator på hver side.
6. Placer video'er som i forvejen er konverteret til MP4
7. Eksporter som flersidet interaktiv pdf.

I Windows 7 kunne jeg afspille videoen i pdf-filen med Adobe Reader.
Windows 10 kræver, at jeg først installerer Adobe Flashplayer.
Avatar billede Girl-in-need Juniormester
13. juli 2016 - 10:20 #9
Kære Finn

Hvor er du god!
Det vil jeg forsøge, mange tak for udførlig guide.

De bedste hilsner,
Henriette