Avatar billede Steen Seniormester
11. juli 2016 - 20:34 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Fiberbredbånd på 100/100 Mbit og 250/250Mbit

Skal have anskaffet en router til Fiberbredbånd, men er meget i tvivl om hvilke produkt, jeg vil blive mest tilfreds med.

Fiberbredbånd med hastigheder på 100/100 eller 250/250 mbit stilles der særlige krav til router for at kunne udnytte disse hastigheder ?

Hvilke routere levere  de bedste wi-fi signaler ( gerne væsentlig mere en mit nuværende TDC router)
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
12. juli 2016 - 01:48 #1
Hej Steen,

De flest routere vil påstå at de kan levere 300mbit på 2.4ghz og langt mere på 5ghz. Men hvis du læser reviews af routere vil du opdage at der reklameres med en hastighed, men den målte reelle værdi ofte er en helt anden. Jeg kiggede f.eks. på en router tidligere i dag, som officielt kan præstere 433mbit, men i test kunne den reelt præstere omkring 160mbit hvis man stod 5 meter fra den.

Når det så er sagt, så vil du nemt kunne finde en router, som kan levere bedre performance end den du har fra din internet udbyder.

Sørg for at vælge en router, som har mere end en ekstern antenne, da de næsten altid vil outperforme routere med interne antenner. Og så husk at placere den åbent i rummet, og ikke bag sofaen hvor signalet ødelægges ;)

Hvis jeg var dig ville jeg overveje hvilket beløb du vil bruge på det, og så tage et kig på edbpriser.dk, eller anden foretrukken prissammenligningside, finde noget i dit prisleje, og så google review af den router og sammenlign det med andre routers. Og så kan du jo smide en besked herinde, og så kan vi give feedback. Evt, skriv lidt mere om hvad du benytter dit hjemme netværk til, der kan være stor forskel på om der indgår en filserver med en masse trafik, eller om det bare er til at streame netflix på børnenes iPad's.

Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede Steen Seniormester
12. juli 2016 - 09:52 #2
Tak for dit svar. Jeg er glad for at du vil give feedback.

En vigtig factor er at kunne tilgå 6 stk. HD IP-cams udefra og eventuelt streame et af dem til min hjemmeside.
Derudover har jeg en on-line vejrstation kørende som uploader små mængder data hver 5. sekund.
Ellers er det almindelig brug, bla. stream musik og video  fra en NAS og til ekstern enhed. Resten er almindelig brug.

Prislejet er op til +/- 1500 kr.

Følgende router har jeg kikket på ( rækkefølgen er tilfældig ) :
D-Link Wireless AC1200 - Dir 842 -  Dual Band Gigabit Router
http://www.dlink.com/dk/da/home-solutions/connect/routers/dir-842-wireless-ac1200-dual-band-gigabit-router

D-Link Wifi Router AC1750 - Dir 869 -  Dual Band WiFi
http://www.dlink.com/dk/da/home-solutions/connect/routers/dir-869-exo-ac1750-wi-fi-router

Linksys AC1900 - EA6900 - Dual band Smart Wifi router
http://www.linksys.com/dk/p/P-EA6900/

NetGear Nighthawk X4 AC2350
https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers/R7500.aspx

Asus RT-AC66U Dual Band AC-Router
http://www.asus.com/dk/Networking/RTAC66U/

PS: findes der switch som kan tåle at være udendørs året rundt ?
Avatar billede Steen Seniormester
13. juli 2016 - 21:22 #3
Er min tråd død ????
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
15. juli 2016 - 11:56 #4
Den er ikke død, men har ikke haft mulighed for at se på din post før nu :)

Jeg har kun personlig erfaring med Linksys modellen, men tror ikke du bliver ked af dit køb uanset hvilken en af dem du vælger. Dog kunne det dog godt se ud til at du overspender en smule - men hey, hvorfor nøjes når man kan få ny lækker hardware ;)

Der findes switches til semi-udendørs brug, men har personligt dårlig erfaring med at have netværk udendørs da man skal tage højde for så mange ting, som ikke er nødvendigt indenfor. Har brugt dem her en gang til en kunde i San Francisco: https://www.inscapedata.com
Ved ikke om de shipper til EU. Det vil givetvis være lettere med en dansk leverandør - men har ikke haft brug for det her,  og jeg vil aldrig anbefale nogen at sætte netværksudstyr fugtige steder :)

Mvh Mikkel