Avatar billede cht22 Professor
12. juli 2016 - 21:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Installation af Windows fra ekstern USB SSD harddisk

Jeg har en ekstern harddisk som jeg har brugt til at installere Windows fra. Lagt over med Rufus fra en ISO-fil. Først lagde jeg iso til installation af Windows 7 over på. Derefter Windows 2008, som jeg godt kunne installere ved at starte installationen inde i Windows 7. Men den vil ikke længere starte op fra den eksterne harddisk. Har både prøvet at lægge installationsfiler til Windows 7 og Windows 2008 over på en hel del gange, både med MBR, GPT, NTFS og FAT32.

Er der nogen programmer man kan bruge til at gøre så den eksterne harddisk kan bruges igen til at starte op fra?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2016 - 22:30 #1
Tag backup af al data.

Start DISKPART op, og brug kommandoerne med stor herunder:

LIST DISK (viser de diske, der er på systemet - bid mærke i den rigtige ud fra størrelse - sandsynligvis 1 eller 2 - jeg bruger 1 herunder)
SELECT DISK 1
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
FORMAT FS=NTFS
ACTIVE
EXIT

Nu har du en tom disk, du kan kopiere systemfilerne fra en installationsCD eller ISO over på, som bør kunne bootes på.
Avatar billede cht22 Professor
13. juli 2016 - 19:52 #2
Det virker desværre ikke på den computer det gerne skulle (det virker på en anden computer). Jeg kan godt bruge andre usb installationsdiske på computeren, så jeg tror ikke det er computeren der er noget galt med.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juli 2016 - 21:05 #3
Men hvis det virker på en anden PC, er det jo heller ikke disken.

Hvor stor er den - og hvor gammel er PC´en?

De lidt ældre PC´ere har jo en begrænsning på typisk 32GB pr. partition, når det er systemdrev. Hvis din disk er over den størrelse, er det sandsynligvis det der er problemet.

Løsningen kunne så enten være at bruge en mindre disk
eller
Undersøge om der findes en BIOS opdatering til PC´en der afhjælper problemet
eller
Lave partitionen på harddisken mindre end 32GB (og lade resten være upartitioneret).
Avatar billede cht22 Professor
14. juli 2016 - 15:26 #4
Det er en HP 8200 elite small form factor den er ca. 5 år gammel. Den eksterne harddisk jeg prøver at installere fra er på 120 GB. Nu bruger jeg en 16 GB usb pen og det virker.

Man kan ikke lave en partition på mindre end 32 GB uden at rufus programmet laver partitionen større lige så snart man prøver at lægge iso-filen over på disken. Det havde ellers været rart hvis den eksterne harddisk kunne bruges til formålet, fordi den er lidt hurtigere.

Tak for dit svar det er rart at det virker nu.
Avatar billede cht22 Professor
19. juli 2016 - 11:36 #5
Man kan dog godt bruge andre programmer og lave partitionen mindre bagefter, men det gør ikke nogen forskel på den computer. Det ser ud til det er den computer der ikke kan starte op fra eksterne USB harddiske. Har også prøvet med andre harddiske f.eks. en på 20 GB, som virker fint på andre computere.

Jeg har prøvet at se i bios om der er nogle indstillinger der kan ændres, men der ser ikke ud til at være nogen. Jeg har også prøvet at opdatere bios, men det gør heller ikke nogen forskel.