Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 12:30 Der er 22 kommentarer

NAS i routers Network Map?

Hej
Jeg har en Synology NAS der er kablet direkte til min router.
Jeg undrer mig over, at den ikke bliver vist i routerens Network Map.
Det har nok ikke nogen praktisk betydning, men kan den blive vist?
Jeg skal vist gøre noget på min NAS, men er det noget med Fast IP-adresse eller andet og hvor og hvordan?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2016 - 15:27 #1
den skal være i Netværk altså denne pc Netværk kan du se den i andre enheder eller lager
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 15:39 #2
Hej Rasmus
Altså du mener i Netværk på PC'en? Jeg bruger Windows 10. Kan du henvise til en vejledning? Ellers prøver jeg Google.
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
14. juli 2016 - 15:42 #3
Nu kender jeg ikke din  router og version af synology, men det kunne lyde som om, at din NAS er sat til en statisk IP, som ikke er en del af din routers subnet. Det kunne f.eks. ske hvis din router er på subnettet 192.168.0.x og din synology er på 192.168.1.x.

Denne video gennemgår hvordan du ændrer din netværksopsætning på din NAS:
https://www.youtube.com/watch?v=_vh2QcxnFqc

Sig til hvis du får brug for hjælp undervejs.

Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 16:16 #4
Det ser umiddelbart ud til, at min router og NAS er på samme subnet.
Tak, jeg kunne nok godt bruge lidt hjælp.
Jeg har også læst, at NAS'en måske skal have en fast IP-adresse.
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
14. juli 2016 - 16:20 #5
Kan du ikke dele lidt info om din ip på din computer, din nas, så kan vi lidt nemmere se hvad er kan være galt.

Kan du komme ind på din nas ved at skrive dens ip ind i browseren - men den dukker ikke op automatisk under netværk på din computer?

Videoen jeg sendte viser hvordan du sætter en fast/statisk IP-adresse.

Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 16:28 #6
NAS i browseren: http://192.168.1.100:5000/

Router i browseren: http://192.168.1.1/

NAS'en vises ikke i routerens Network Map når jeg er
logget på routerens webinterface.
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
14. juli 2016 - 16:33 #7
Okay, det virker lidt underligt - umiddelbart skulle der ikke være noget der begrænser routeren i at se NAS'en. Kan din router godt se din pc/mac/tlf. etc.i network map'et?
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 17:43 #8
Se billede af routerens Network Map her:
http://plougweb.dk/networkmap.htm

Det er også forskelligt, hvor mange af mine fire Sonos-enheder der bliver vist fra gang til gang.
Kan der være sat en indstiling på NAS'en der skjuler den på routerens Network Map?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2016 - 17:43 #9
vis du ikke kan se den http://spic.dk/index.php?view=53096339_7201468510926.jpg

så reset routeren
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 17:51 #10
Så lige denne:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2181212/synology-ds213j-visible-network-ac68u-router-link-switch.html

Kan der være sat noget på NAS'en i forhold til min tidligere rouer - og i så fald hvad og hvor?
Eller NAS'en finder automatisk ud af det?
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 18:07 #11
Under Netværk på PC'en kan jeg faktisk se samtlige enheder.
Jeg har lige opdateret nedenstående side med billede fra PC'en.
http://plougweb.dk/networkmap.htm
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2016 - 18:32 #12
set nas server til dhcp eller  reset router
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
14. juli 2016 - 18:45 #13
Lad være med at reset routeren - den kører jo rigtig nok.

Jeg ville ikke spekulere mere over hvorfor din router ikke viser den i network map - det gør ikke nogen forskel for din brugeroplevelse, med mindre du selvfølgelig ofte kigger på din routers network map :)

Siden at din NAS har ip'en 192.168.0.100 er det mest sandsynlige at den allerede kører DHCP.

Mvh Mikkel
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 18:49 #14
Nu jeg gjort nedenstående på NAS'en.
Kontrolpanel > Netværk > Netværksinterface > LAN >
valgt Hentværkskonfiguration automatisk (DHCP).
Er det bare det?
Skal router og/eller NAS genstartes efterfølgende?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2016 - 19:10 #15
det kan du godt :)
Avatar billede bas Forsker
14. juli 2016 - 19:29 #16
Kan godt hvad? Er det NAS eller router der skal genstartes?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2016 - 19:55 #17
ja bække dele
Avatar billede bas Forsker
15. juli 2016 - 17:35 #18
Jeg har endnu ikke gnestartet router og NAS.
Jeg troede jeg kunne genstarte NAS'en vi adens interface.
Jeg skulle vist ikke have ændret til dhcp.
Nu kan jeg ikke tilgå NAS'en via en browser - vel fordi den nu har fået ny IP-adresse?
What to do?
Avatar billede bas Forsker
15. juli 2016 - 17:48 #19
Jeg fandt den nye IP-adresse i Synology assistant.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2016 - 20:33 #20
dur det nu eller kan du loge ind på router http://192.168.1.1 og klik på LAN der kan du se hva der er på
Avatar billede bas Forsker
19. juli 2016 - 17:51 #21
Ja, men det skifter fortsat meget fra gang til gang, hvor mange enheder jeg kan se i routerens Network Map. Det undrer mig fortsat. Men måske skal jeg bare lade det være.
Skal jeg mon bare lade NAS'en stå med DHCP, eller skal jeg sætte den tilbage som den var - og hvordan gør jeg det i så fald?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2016 - 19:50 #22
prøv  sætte den tilbage gå til windows start skriv \\IP-adresse på din nas server klik enter