Avatar billede aleq Juniormester
14. juli 2016 - 18:23 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

forlænge et netkabel fra modem til pc med hub eller switch

Hej

Jeg har bestilt noget net og har lige modtaget et modem. Der følger et ikke-krydset kabel med. Jeg går ud fra, at et krydset kabel ikke vil fungere fra det modem til computeren? (nettet er ikke aktivt endnu, så jeg kan ikke teste)

Der er en 10-20 meter fra det modem til min PC så jeg tænkte på at finde en løsning til at forlænge kablet. Jeg har ikke helt styr på hvilket redskab jeg skal bruge til at gøre det. Hub eller switch?

Min internetforbindelse skal stadig være hurtig og stabil til f.eks. spil og jeg regner primært med at bruge én computer ad gangen. Med andre ord - jeg vil gerne have en lille boks der forstærker signalet fra modem til min PC og internetforbindelsen skal helst ikke blive forringet efter denne forlængelse.

Dvs opsætningen skal være følgende: RJ11 kabel > modem > netkabel (krydset eller ej?) > box (switch eller hub?) > netkabel (krydset eller ej?) > pc

Skal jeg bruge hub eller switch til denne opsætning? Og er det lige meget om netkablerne er krydset eller ej?

På forhånd tak
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2016 - 19:33 #1
Det første kan jeg ikke svare på, men med hensyn til krydset kabel eller ej så bør det virke med krydset kabel. jeg har selv et af slagsen hvor det er brugt til at koble computer til på mit TDC udstyr
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. juli 2016 - 19:46 #2
[quote]
Og er det lige meget om netkablerne er krydset eller ej?
[/quote]
nej, det skal være et ikke krydset kabel du forlænger med
er du sikker på det er nødvendig med et krydset kabel overhoved ??

[quote]
Der er en 10-20 meter fra det modem til min PC så jeg tænkte på at finde en løsning til at forlænge kablet. Jeg har ikke helt styr på hvilket redskab jeg skal bruge til at gøre det. Hub eller switch?
[/quote]

hvis du bare skal forlænge dit kabel kan du bruge et
rj11 samleled (telefon kabel)
https://www.avxperten.dk/rj11-adapter/rj11-adapter.asp

rj45 samleled (netværks kabel)
http://www.harald-nyborg.dk/p5404/rj45-netvaerkskabel-samler-8p8c
http://www.av-connection.dk/?PGr=9042

en switch er mere inteligent en en hub, så anvend en switch
http://darron.net/what-is-the-difference-between-a-hub-and-a-switch/

RJ11 kabel > modem > (x rj45 kabel) pc
kun 1 pc

RJ11 kabel > modem > (rj45 kabel) hub/switch > pc'er*
* mange ISP'er giver dig kun 1 IP addresse, og låser på netkortets MAC addresse, så du ikke kan sætte flere enheder på.
løsning er sæt en DHCP imellem, typisk en router hvor det er indbygget

RJ11 kabel > modem > (rj45 kabel) router > alle de netværk enheder du vil have på (pc'er, printere, switch, ...)
routeren har indbygget en DHCP server
feks
https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/tr%C3%A5dl%C3%B8st/tr%C3%A5dl%C3%B8se-routere/asus/rt-n66u-4-port-tr%C3%A5dl%C3%B8s-router-450mbps.html
https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/tr%C3%A5dl%C3%B8st/tr%C3%A5dl%C3%B8se-routere/tp-link/tl-wpa4220kit-av500-2-port-wifi-powerline-adapter-starter-kit-bro-500mbps.html
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
14. juli 2016 - 20:43 #3
cat5e/cat6 ethernet standarden siger 100 meter så du behøver ikke være bange. der er ingen grund til at sætte en hub eller switch ind.
ref:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
https://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Omkring krydset vs. ikke krydset kabel. Det skal være et ikke krydset kabel. Dog hvis du sætter en switch ind, så gør det muligvis ikke noget, da mange switche har autosensing på kabel type (det vil stå i dokumentationen hvis switchen har autosensing)

Krydset kabler vs. ikke krydset kabler gør intet for signalstyrken, hvis det er det du spørger om. krydset kabel bruges stort set kun direkte mellem 2 computere eller direkte mellem en computer og en printer

hvis du skal have flere enhedder på, så køb en switch (med mindre som Ronols skriver at din internet router kun tillader 1 enhed at komme på - i så fald skal du købe en router, gerne med f.eks. 4 porte så du har til dine enhedder)
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. juli 2016 - 12:26 #4
Som hovedregel bruges et "lige igennem kabel" til at forbinde forskellige enheder. (fx PC til Router) Et "krydset kabel" anvendes hvor to ens enheder forbindes (fx PC til PC)
Nogle Routere er dog ligeglade, de finder selv ud af det.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2016 - 16:39 #5
#4 Nemlig :-)