Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. juli 2016 - 18:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Film om Fup-grænse-overgange i Tjekkoslovatiet (1950'ne)

Jeg så engang, på TV, en film, der bygger på virkelige hændelser ...

Fra Tjekkoslovakiet engang i 1950'erne ...

Det gik ud på, at styret havde etableret falske grænse-overgange-stationer,
som skulle ligne vesttyske / amerikanske grænsestationer.

Men det var Tjekkiske og for systemet.

Man lod så som om de var kommet til Vesten - de, der flygtede.

Men det var FUP, og de lå i Tjekkoslovakiet.

Så lod man folk tale, og de fortalte, måske, også om andre, der var flygtet ...

O.s.v
- De fik vestlige cigaretter og vestlige wiskey og andet vestligt sprut.

Så blev folk jo arresteret ... Og havde fortalt en masse, så andre blev arresteret.

Filmen var vist nok på engelsk.

Kan ikke huske hvad den hedder.

Vil gerne se den igen ...

Nogen der kender den film ?
15. juli 2016 - 19:12 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2016 - 20:06 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2016 - 20:09 #3
15. juli 2016 - 21:17 #4
Jeg fandt også en ledetråd, men ikke filmen. Men ifølge det her er den en film værdig :-)

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/czechrepublic/9461761/Soviet-era-ruse-that-tricked-escapees-into-think-they-had-fled-Czechoslovakia.html

I øvrigt bliver den omtalt som "Operation Stone" som måske kan være behjælpeligt.
Avatar billede buddy45 Juniormester
16. juli 2016 - 09:48 #5
Måske denne: https://www.youtube.com/watch?v=FmDx0Ns_NHM
Den er desværre uden undertekster.
16. juli 2016 - 12:00 #6
#5 Fedt. Det var godt fundet :-) Beskrivelsen her ifb. med den omtaler også "Operation Stone" hvis man oversætter den.

Hvordan fandt du den lige?
Avatar billede buddy45 Juniormester
16. juli 2016 - 13:12 #7
I meget store træk:

En søgning efter "Czechoslovakian "operation stone"" på Google gav en del hit.
5. hit (http://www.ceskatelevize.cz/telexport/programmes?kategorie=3&porad=550) nævnte titlen Swingtime (2007) hvor beskrivelsen passede.
En søgning på Youtube efter "Swingtime fake borders" gav resultatet.

Ha' en god dag :-)
16. juli 2016 - 13:34 #8
Tak og i lige måde. Jeg søgte på næsten det samme. Dog "czechoslovakia" i stedet for "czechoslovakian" og det var den afgørende forskel der fik linket ned på side 2 som nr. 13 og så langt kiggede jeg ikke ned :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. juli 2016 - 14:23 #9
Tak til ALLE !

Det er ikke den film. Men en film om samme tema.

Vil se filmen, alligevel ...

Den anden var med engelsk tale. Og fra engang midt i 1990' erne (tror jeg).

TAK til jer alle !