Avatar billede fhansen82 Mester
16. juli 2016 - 20:27 Der er 7 kommentarer

Kopiering af gendannelsespartition

Hvordan håndteres det bedst at hente en Win 7 PRO gendannelsespartition ud fra en HDD som er gået i hegnet og benytte den til gendannelse på en ny disk? Jeg kender på nuværende tidspunkt ikke HDD's tilstand. Skal kigge på den i morgen (søndag). Ved kun at PC ikke starter op og der kan heller ikke bootes ind og køres gendannelse. Så muligvis er HDD så smadret at det ikke kan lade sig gøre at hente data ud, men hvis det kan lade sig gøre, vil jeg meget gerne vide den bedste måde. Jeg har forberedt lidt værktøjer; Ultimate Boot CD (CD), Linux Live (USB) og Win 7 repair disk (CD).
Jeg syntes ikke jeg har fundet en komplet guide på nettet dækkende fra udhentning til placering af nye data til hvordan data benyttes, så er lidt i tvivl om processen. Jeg forestillede mig at der kunne oprettes et gendannelsesmedie (USB), hvorpå man kunne kopiere gendannelses partition fra defekt HDD.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2016 - 02:54 #1
du skal bruge et hdd clone program, og så kopiere den partition du ønsker
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2016 - 07:30 #2
Med mindre der er programmer man absolut ikke kan undvære på den fabrikspartition, så havde jeg valgt at starte helt forfra. Selvom du måske ikke har en Windows 7 dvd, så kan den hentes så du kan installere på en frisk Windows 7 uden nogle andre programmer. Alt du skal have er produkt koden (licensen)

Du kan hente Windows 7 her:
http://www.oz1dis.dk/win7download/dkwin7multi32.iso
http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_32_SP1_multiDVD.iso
http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_64_SP1_multiDVD.iso
alt efter hvilken version du skal bruge.
Det du downloader er en "multidvd" der skal kunne installere disse versioner:
http://3.bp.blogspot.com/-JTtVasYvJZk/TWO6ecN9lJI/AAAAAAAAAjw/lNMiuQ5W3Hs/s1600/9.png
Er computeren af nyere dato ligger nøglen måske i dens bios (uefi bios) og den hentes ud derfra.
Filen der hentes skal enten brændes som en diskafbildning på en dvd eller klargøres til en usb pind der gøres bootbar. Rufus er fin til dette:
https://rufus.akeo.ie/
Håber du kan bruge denne fremgangsmåde hvis det andet kikser.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2016 - 09:30 #3
PS Når man trykke på et download link, kan der gå op til 30 sek før den melder klar til download. :-)
Avatar billede fhansen82 Mester
17. juli 2016 - 21:18 #4
Tak for info. Har kigget lidt på CloneZilla, men har ikke prøvet det. Vi fik adgang til HDD via Ubuntu Live, så data kunne hentes over på anden disk. Så data er sikret. Kunne ikke nå mere end det, så ved ikke om jeg får kigget mere på det, eller om han selv håndterer opgaven herfra.
Har styr på installation af frisk kopi af Windows, og er praktisk talt af samme holdning, med at en ren kopi er at foretrække. Jeg har dog ikke kendskab til hvilke andre ting, som medfølger til hans maskine, så kan ikke afskrive gendannelsespartitionen på nuværende tidspunkt. Om CloneZilla kan hjælpe mig, ved jeg så ikke, da jeg ikke har kunnet finde en beskrivelse der beskriver fra udhentning til påmontering og brug af partition. Altså hele processen med hvordan det gøres. Deraf usikkerheden. Men som jeg umiddelbart forstår det, så skal der oprettes en partition på en ny disk, med samme størrelse eller større som partition på gammel disk. Når dette er gjort kan partition benyttes til at gendanne Windows. Men hvordan med klargøring af ny disk ellers, således der kan bootes og køres gendannelsessoftware?
Avatar billede fhansen82 Mester
18. juli 2016 - 08:44 #5
#220661, er den engelske udgave også at finde derinde?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2016 - 16:53 #6
#5 Det ved jeg desværre ikke lige.
Er den du skal clone på engelsk da?
Hvilken version af Win 7 ligger på? Du kan jo på nogle versioner hente en sprogpakke og installere andre sprog på den.
Hvis det er en Ultimate eller en Entreprise version kan dette foretages.

Ved en nyinstallation kan man selv vælge hvor stor partition man vil lave til c drevet. Resten af disken kan herefter opdeles fra diskhåndteringen i simple drev til andre formål.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2016 - 17:16 #7
#5 Hvad med her??
http://www.techverse.net/download-windows-7-iso-x86-x64-microsofts-official-servers/
Er der de versioner du skal bruge og virker download?