17. juli 2016 - 15:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

php include

Følgende lille include-trick virkede i php 5.5, men med opgradering til 7.0 er mine alle de danske bogstaver på min side erstattet af sære tegn.

<?php
include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . '/includes/head.php');
?>

Jeg fatter INTET af php, men måske der er en ekspert, der kan skrive en linje, der får det til at virke i 7.0?

På forhånd tak
Avatar billede Slater Ekspert
17. juli 2016 - 15:35 #1
Det har ikke noget med den kode at gøre, men du skal sørge for at alle filer er gemt i samme tegnsæt, inkl. databaseindhold, hvis der er sådan noget - og så skal der helst være en <meta> i html'en der fortæller browseren hvilket tegnsæt, den skal fortolke det som.

Jeg kan ikke lige fortælle dig, hvorfor en opgradering af versionen har gjort en forskel, men der er ikke noget kode, du kan skrive for at løse det, uden at det både er utroligt dårlig praksis og at skyde gråspurve med kanoner.
17. juli 2016 - 16:15 #2
Tak for din tid og svaret.
Det med tegnsættet er prøvet og på plads :-(
Mens det endnu var muligt hos udbyderen, kunne jeg nedgradere til php 5.5 og så var problemet løst. Og i det sekund jeg kalder siderne .html virker tegnene igen, men altså ikke den der include.
Kan være at jeg bare skal bide i det sure ævle og lave det hele om til html-efternavne, og flytte den menu ind på siderne:-(
Avatar billede Autodidakt Praktikant
22. juli 2016 - 16:13 #3
Har du evt. et link til din side?
Kan nogle gange hjælpe...

Kan dog anbefale at gemme alle filer i utf-8 og samtidig angive tegnsættet til det samme i din head via meta-tag.
23. juli 2016 - 16:09 #4
Tak både til "autodidakt" og til Slater.

Grunden er at jeg åbenbart ikke har finde ud af at få HTML-kit til at gemme i utf-8.
Nu lavede jeg min indexfil i notesblok, med det ting I sagde, og så virker skidtet sgu :-)
1000 1000 tak :-)

Venligst
Anders
Avatar billede Autodidakt Praktikant
02. august 2016 - 16:40 #5
Super at du fik det løst. :-)

Bruger selv SublimeText2 (shareware - men pengene værd!), som opfylder alle mine krav - og mere til. :-)