Avatar billede richardjensen Seniormester
17. juli 2016 - 17:21 Der er 3 kommentarer og
8 løsninger

Iso disk til Win 10 (recovery disk)

Hvordan laver man det ?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2016 - 20:28 #1
På denne side her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 trykker du på "download værktøjet nu". Du vil her blive guidet ind på en side hvor du kan vælge om du vil oprette på dvd eller på usb.
Jeg har selv brugt begge metoder.
Men usb løsningen er hurtigere at installere fra. Du skal bruge en usb pind på min. 4 gb. Programmet opretter selv en usb pind for dig du kan bruge til en senere lejlighed.
Har du Win 10 på maskinen du skal bruge mediet til vil den automatisk foreslå den version du skal hente.
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. juli 2016 - 21:13 #2
Tak, . . Det må jeg forsøge .
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. juli 2016 - 09:05 #3
OK- det lykkedes (i første forsøg ! ) ,  men afsluttende kommentarer om produktnøgle er jeg ikke rigtig med på.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2016 - 09:46 #4
produktnøgle: microsoft kender din pc med lovlig licens, så hvis du installerer en ren windows (formaterer og starter helt forfra), så vil den undervejs spørge efter nøgle/kode. Bare klik 'senere' til den. Når windows er indlæst helt så logger du på med din microsoft-konto, og pc aktiveres med gyldig licens.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2016 - 16:47 #5
Enig i #4.
Når du først har opgraderet til Win 10 er alle oplysninger om din licens gemt hos Microsoft, og hentes første gang computeren vil kontakte dem for opdateringer. Her bliver oplysningerne om bundkort samt den licens den er opgraderet fra vil blive verificeret, og herefter aktiveret.
Så du skal ikke ved en senere geninstallering foretage noget med nøglen. Det sker automatisk :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. juli 2016 - 17:40 #6
Gælder det kun comp , hvor netop Win10 har været install. - eller gælder det også andre Win-udgaver ?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2016 - 18:02 #7
Det er kun der, hvor win10 har været før. Ellers skal du installere windows svarende til den, du havde før - og bruge den licenskode, du har.

Du har frem til 29 juli mulighed for gratis at opgradere til win10 fra en legal win7 eller senere. Så vil microsoft samtidig notere data om pc, og du kan derefter lave en ren installation.

Men værktøjet til at lave en win10-installations disk/usb findes også til win7 / win8 / win8.1 hvis det skulle være.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2016 - 18:04 #8
Gælder kun hvor Windows 10 er blevet installeret senest den 29 juli 2016, som en gratis opgradering fra Windows 7/8.
Alle andre versioner man køber, enten som download eller med medie, der skal man selv indtaste den nøgle der følger med produktet.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2016 - 18:05 #9
Hov fik ikke opdateret. Er helt enig med claes57 :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. juli 2016 - 20:25 #10
Tak,- så er det på det rene. Har en anden comp med win8.1 ,  den må jeg hellere få opgraderet til win10, mens det er gratis :-) !
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. juli 2016 - 12:07 #11
Tak for hjælpen, . jeg (og måske andre ? ) er blevet en del klogere.
Og det er jo sjældent til nogen skade.