Avatar billede Solidsnake Novice
18. juli 2016 - 14:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opladning af bærbar i kolonihave

Hej, jeg bor i sommerperioden ude i mit kolonihavehus, hvor der ikke er strøm. Jeg skal derfor finde ud af, hvordan jeg kan få opladt min bærbar derude. Jeg tænker at købe et fritidsbatteri, som jeg kan oplade med en generator. Jeg kan forstå at jeg så skal bruge en omformer, til min bærbar. Spørgsmålet lyder så, hvor mange watt denne omformer skal være på?  En omformer på 300 w koster omkring 300 kr., mens én på 1000w koster omkring de 1000 kr. Hvordan finder jeg ud af hvor mange watt min bærbar bruger?

Mvh
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juli 2016 - 15:13 #1
Du har ikke tænkt på et solcelleanlæg?

http://www.vivaenergi.dk/Camping_solcelleanl%C3%A6g
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juli 2016 - 15:15 #2
Kan fås for ingen penge på aliexpress.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2016 - 15:16 #3
min mor har solceller. de driver tv med parabol
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. juli 2016 - 16:24 #4
Tag batteriet ud af din bærbare. Batteriet er mærket med oplysninger om volt og watt.
Så har du alle de oplysninger, som du har behov for.
/ptj_11
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. juli 2016 - 00:42 #5
De fleste bærbare skal have 19V - der er ingen grund til at gå fra 12V jævnstrøm-> 230V vekselstrøm -> 19V jævnstrøm medmindre du har andet til 220V.

Gå fra 12V til 19V med nedenstående eller lignende.

http://www.batteribyen.dk/stromforsyninger/12v-dc-dc/12-volts-adapter-max-3500-ma-187

Køb et godt forbrugsbatteri eller et Marinebatteri - Aldi sælger nogle på 75Ah hvilket stort set svarer til 900 Wh. Hvilket er meget mere end nogle af de campingting der er linket til. Kan du finde et på denne årstid er det nok sat væsentligt ned fra den oprindelig gode pris.

Glem lidt de watt der står på 220v volt forsyningerne. Det er mere et spørgsmål om opladetid end egentligt forbrug. I din kolonihave er det ligegyldigt om det tager 2 eller 4 timer at oplade en afladet laptop.

Er din PC en gammel IBM kan du være heldig at den skal have 12 volt og kan køre direkte på batteriet - de var meget populære til det levende søkort 2002 til brug i både.

En generator til opladning er overkill - og larm og os. Et batteri skal helst lades over lang tid med moderat strøm ikke med 2000W fra en gerator i kort tid. Du vil muligvis opdage du har strøm nok til flere uger måske en måned. Overnatter du bare 1 dag om ugen et sted hvor du mulighed for opladning fra 230V er du nok dækket,  hvis du køber en god oplader. Har du bil kan du oplade når kører.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. juli 2016 - 01:37 #6
En anden mulighed

http://www.voltaicsystems.com/fuse10w?acc=cfcd208495d565ef66e7dff9f98764da&bannerid=4

eller den lille lette -
http://www.voltaicsystems.com/v72
og lad den så i bil , tog og alm 230V  - mange DSB tog har 220V stikkontakter ved sæderne.

De angiver 72Wh som en fuld PCopladning - med det tal er der 10 fulde opladninger i ovennævnte ALDI batteri hvis du ikke vil aflade det helt.

Min PC kører 5 timmer på en opladning uden nogen strømbesparelsesoptimering
Avatar billede Solidsnake Novice
19. juli 2016 - 19:16 #7
Tak for svarene! Jeg har desværre ikke bil, men jeg har dog mulighed for at lade det hjemme i stikkontakten - det kan man godt, kan jeg forstå?

Hvad skal jeg kigge efter, når jeg leder efter en god oplader?

Er dette batteri en god kvalitet?
http://www.batteribyen.dk/varta-la95#aw_source=pb-5510893de4b0eb465f0c3477
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. juli 2016 - 01:58 #8
Jeg tror det er et udmærket batteri og med rigelig kapacitet - det vejer dog 26,4 kg - det er en hel del -og selvom det har håndtag til at slå op så er det ikke behageligt at bære ret langT i dem. Ikke sikkert det overlever hvis du taber det fra en bagagebærer. En sækkevogn eller en solid pensionist shoppe vogn kunne være muligt. Skal det overvintre i kolonihaven bør det være fuldt opladet.
De skal have en moderne lader der ikke kan overlade - så du principielt kan have laderen på hele tiden - uden du dog bør have det. Gerne en der viser status mm. CTEK ladere har godt ry men er ikke just billige.  Gamle regler/råd ville anbefale du max lader med 10A - en moderne lader med et moderne batteri kan nok presses lidt mere. CTEK MXS 3.8 vil sagtens kunne håndtere det batteri omend en fuld ladning tager mere end et døgn.
Avatar billede Solidsnake Novice
20. juli 2016 - 15:26 #9
Ok ja, det kan jeg godt se er tungt at bære rundt på. Men det må gerne være vedligeholdelsesfrit. Jeg har dog en trækvogn på cyklen, når jeg skal have det hjem til opladning. Er det forresten sikkert at oplade et batteri af den type i hjemmet via alm. stikkontakt?

Fint, tak. Den oplader vil jeg købe så.

Mht. til omformere, vil denne være god?:
http://www.harald-nyborg.dk/p6656/inverter-omformer-300w-12-220v
Min bærbar har input: 100-240V-2.5a 50-60Hz output: 20V --- 6.75A
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. juli 2016 - 10:36 #10
Hvis du til komputeren køber ovennævnte skal du ikke via 220V -
God - den duer til nogle ting men giver ikke 230v sinus kurver - men det de i brugsanvisningen kalder modificeret sinuskurve - og på tegningen i brugsanvisningen kan du det nærmaest er en firkantkurve - men strømforsyningen til computeren der skal lave 230v vekselstrøm om til 20V jævnstrøm vil nok give en acceptabel jævnstrøms spændning.
Output fra din lader 6,75A er mere end din komputerskal bruge - den kan drive din komputer og lade op samtidigt.
Den lader jeg har linket til 3,5A kan sagtens lade din komputer der  måske bruger2,5-4 A -lader du din komputer når den er slukket bruger den en smule over 0 A.
men batteribyen har også lader det kan give 6A eller 7,5A ved 20V - og drives direkte fra 12V.
Avatar billede Solidsnake Novice
21. juli 2016 - 12:29 #11
Ok, tak for svaret, Kurt! Jeg må dog indrømme, at jeg ikke forstår meget af dit indlæg. Jeg har virkelig ikke styr på watt og ampere, sinuskurver og den slags. Jeg har aldrig rodet med det før. Jeg er dog glad for den hjælp, jeg kan få, og håber at du vil prøve og gøre mig lidt klogere på det.

Hvis jeg lige prøve at skære det lidt ud:
Det jeg ved, er at jeg skal købe et batteri.
Jeg oplader batteriet fra stikkontakten, ved at bruge en oplader a la denne: http://www.batteribyen.dk/review/product/list/id/16585/category/2327/

Den kan godt oplade batteriet fra stikkontakten?
Og er det sikkert at oplade batteriet hjemme i stuen? Det er ikke farligt?

Dernæst skal jeg fra batteriet have strøm til computeren, og her skal jeg altså bruge en omformer af en slags. Har du et forslag?

Mvh Benjamin
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. juli 2016 - 18:49 #12
End af disse 3 jo dyrere jo kraftigere og batteriet taler dem alle.

http://www.batteribyen.dk/stromforsyninger/12v-dc-dc/12-volts-adapter-max-3500-ma-187

http://www.batteribyen.dk/stromforsyninger/12v-dc-dc/12-volts-adapter-max-6000-ma-188

http://www.batteribyen.dk/stromforsyninger/12v-dc-dc/12-volts-adapter-max-8500-ma-150w-1469

Du kan godt oplade indendørs - Det farligste ved det batteri er hvis du kortslutter det - så du bør have en sikring tæt på batteriet -

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Sikring/Sikringsholder-2000032927/

eller

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Sikring/Sikringsholder-2000016466/

Du får nok brug for

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterikabelsko-med-hurtigkobling-2000020811/      eller lignende.

Startstrøm for batteriet er 850A - 850A * 12V = 8670 Watt afsættes den varme på et lille sted bliver det så varmt at man kan brænde sig alvorligt eller det kan antænde noget tæt på.
Avatar billede Solidsnake Novice
22. juli 2016 - 13:45 #13
Tak for hjælpen, Kurt!
Avatar billede KHI Praktikant
26. juni 2023 - 14:05 #14
Vi har også et stort udvalg af kraftige batterier, hvis det er.

https://pearenergy.dk/