Avatar billede kiki Juniormester
19. juli 2016 - 19:41 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Negle sender e-mails fra mit domæne?

Hej
Jeg har en gmail konto som henter de e-mails som bliver sendt til kh@mit domæne.dk
Jeg har modtaget 9 e-mails fra Google (Gmail-teamet) at der er kommet en meddelelse som indeholdt en virus eller en mistænkelig vedhæftet fil. Den blev derfor ikke hentet, men er blevet tilbage på serveren.
Alle e-mails er blevet sendt fra @mit domæne.dk (Det har været forskelligt hvad der står foran @) men 3 af dem har været fra kh@mit domæne.dk???

1. Hvordan kan det lade sig gøre at andre sender e-mail fra @mit domæne.dk?
2. Hvad kan jeg gøre for at stoppe det?

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2016 - 20:24 #1
Internet email er nemme at forfalske afsender for.  Det er bare noget tekst der puttes i header.

Reelt kan du ikke gøre noget for at forhindre det.
19. juli 2016 - 20:44 #2
Jeg er ret sikker på at det handler om at SPF, DKIM og DMARC ikke er sat (evtl korrekt) op for dit domæne.

Se beskrivelsen af de tre her:
http://blog.endpoint.com/2014/04/spf-dkim-and-dmarc-brief-explanation.html
Avatar billede kiki Juniormester
19. juli 2016 - 23:48 #3
Tak for kommentarne.
Jeg er lidt bange for at jeg ikke er ekspert nok til at bruge din løsning Maya (forstår ikke helt atiklen) :(
Men det er sikkert rigtigt det som atiklen skriver.
Så jeg må nok nøges med at lave et filter som kan soter de fleste af e-mails fra.
19. juli 2016 - 23:54 #4
Hej Kiki,

Jeg overvejede faktisk også at uddybe, hvis der blev behov for det. Det er dog også lidt teknisk for mig, når det gælder den konkrete løsning. Jeg var skarp til det for et år siden, men har ikke arbejdet med professionel support/hosting siden. Jeg vil kigge på det Søndag - når jeg har god tid, men ellers tænker jeg at der er et par stykker herinde som netop kan komme med en mere konkret vejledning som hjælper nybegynderne :-)

vh Maya
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2016 - 02:12 #5
Jeg er bange for at der er lidt begraensninger paa de vaerktoejer.

De vil goere at mail hosts der tester effektivt for spam vil markere de emails som spam. Men det er der ikke alle som goer.
20. juli 2016 - 06:36 #6
Min erfaring er at det er langt bedre at bruge disse, end at lade være. Det var også det artiklen jeg linkede til konkluderede.
Avatar billede kiki Juniormester
20. juli 2016 - 22:07 #7
Maya:
Mange tak for dit tilbud om at hjælpe mig på søndag. Men jeg rejse på ferie på fredag.
20. juli 2016 - 22:11 #8
Nå ok, men så lægger der bar en løsning til dig når du kommer hjem. Fordi du tjekker jo ikke mail i ferien. Så må du ellers have en fantastisk ferie :-)
Avatar billede kiki Juniormester
20. juli 2016 - 22:17 #9
Tak :-)
24. juli 2016 - 21:14 #10
Hej igen Kiki :-)

Ved nærmere eftertanke så er det lidt forskelligt hvordan det systemer man bruger til at oprette en DKIM og SPF med. Princippet er det samme, men softwaren til at gøre det med er forskellig. Derfor prøv først at kontakte dem som hoster din e-mail og spørg dem om følgende:

"Kan i hjælpe mig med at få opsat DKIM og SPF på mit domæne xxxxx.dk?"

evt. tilføj

"Fordi jeg er helt på herrens mark. Men vil gerne undgå at nogen udsender mail via mit domæne - når de ikke har lov til det."

Jeg mener de fleste er meget venlige til at hjælpe :-) IT-folk har det også med at værdsætte dem der går op i sikkerhed som DKIM og SPF handler om.

Og så håber jeg ellers ferien blev god :-)

vh. Maya
Avatar billede schack Mester
21. januar 2017 - 05:52 #11
Lige en ekstra bemærkning her. SPF og DKIM er fint, men i forhold til at forhindre email misbrug af et domæne så kommer man ingen vegne uden også at anvende DMARC.