Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
20. juli 2016 - 17:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SQL Server 2016 Man. Studio: Connot connect to WMI provider

Jeg får denne fejl, når jeg forsøger at åbne SQL Server Configuration Manager. Mange andre har fået fejlen, men tilsyneladende kun med ældre versioner - løsningen skulle være at skrive dette i en commandprompt:

mofcomp.exe "C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\100\Shared\sqlmgmproviderxpsp2up.mof"

De '100' svarer til en version af SQL Server, men jeg har ikke kunnet finde et tal til 2016 versionen.

Ved I, om:

1/ det er det rigtige at gøre

2/ Hvilket tal man skal skrive for 2016 versionen?

På forhånd tak!
20. juli 2016 - 19:53 #1
Hej,

Jeg tror ikke du skal bruge vejledningen til en ældre version.

Fandt følgende link hvor "Cannot connect to WMI provider" nævnes. Dog med lidt ekstra efterfølgende:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/mt238486.aspx

Problemet er ifølge den fejl, at du ikke har installleret en server. Du har kun installeret værktøjet(management studio) til at administrer den. I start menuen skulle du kunne finde en mulighed til at oprette en server instans. Derefter burde det så virke. Der er også vejledning til hvordan man opretter en instans her:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms188231.aspx

Der er dog også en lignende løsning som din. Den kan du selvfølgelig også prøv:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/mt238488.aspx
Stadigvæk er problemet vist at du ikke har installeret en server.

Mvh. Maya
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2016 - 04:48 #2
2016 er version 13.0 - altsaa 130.

Har du installeret server og koerer den?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
21. juli 2016 - 08:51 #3
-> Maya
Når jeg åbner SQL Server 2016 og kontakter en database, jeg har liggende hos en anden udbyder (Azero), så kan jeg sagtens åbne tabelområdet og se indholdet af tabellerne. Med mit meget begrænsede kendskab til 'maven' af SQL Server, betyder det så ikke at der ER installeret en server?
Jeg skal også forklare mit problem lidt tydeligere: jeg har en Windowsapplikation liggende på min lokale maskine og dette program benytter en lokal .mdf fil. Jeg får dog ikke lov til at åbne denne .mdf fil, når jeg kører programmet i VS2013. Her får jeg besked om at jeg skal opsætte SQL Server som at fjerntilgang er i orden. På Google fandt jeg, at dette skal sættes i SQL Server Configuration Manager og det er når jeg forsøger at øbne den, at jeg får WMI fejlen.

-> arne_w
Ja - installationen af SQL Server 2016 gik helt uden problemer og installationen forløb som en 'normal' installation og ikke som i tidligere udgaver, hvor installationen hele tiden stoppede og spurgte om forskellige ting, som - i hvert fald jeg - havde svært ved at svare på. Som skrevet ovenfor, kan jeg godt åbne et tabelområde på en ekstern server, men ikke en lokal .mdf fil.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
23. juli 2016 - 14:15 #4
Efter at have kørt:

mofcomp.exe "C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\130\Shared\sqlmgmproviderxpsp2up.mof"

får jeg ikke længere WMI fejlen, så så langt så godt.

Så skal jeg bare bruge SQL Server configuration manager til at 'tillade fjernforbindelse', men det må evt. blive i et andet spørgsmål.

Tak til jer begge for kommentarer!