Avatar billede moabou88 Mester
22. juli 2016 - 17:04 Der er 9 kommentarer

Mac book VS alm. bærbar

hej.

Så er tiden inde til at jeg skal have ny computer.

har dog ikke sat mig fast på om det skal være en mac book eller bærbar.

personligt er jeg mest til alm. bærbar, men er godt træt af at de går så hurtigt i stykker.

min acer bærbar gav jeg 7000 kr for, men den holdt kun i 3 år.

Derfor overejer jeg at prøve en mac, da de skulle have meget bedre levetid.

Dog ved jeg ingenting om mac.

hvad er folks holdninger til dette herinde.

skal man vælge Mac eller bærbar?

hvad taler for om imod begge maskiner?

falder valget på en mac, hvilken skal man så vælge, hvad skal den have af " udstyr"

maskinenen skal kun bruges til studiet og alm. internet søgning

mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2016 - 18:31 #1
En bærbars største fjende er at dens kølesystem som alt for hurtigt smudses til. Om det så er et Windows system eller et produkt fra Apple der er på, behøver ikke have betydning for holdbarheden.
Det er meget vigtigt at få lokaliseret ved køb, hvor let det er at rense sådan en maskine.
Jeg vil påstå at hvis man selv renser en bærbar en gang om året, ved at udtage blæseren og fjerne skidtet, ja så burde sådan en computer kunne holde mindst dobbelt så lang tid som din Acer har gjort.
Skal lige sige her, jeg ingen erfaring med Mac har desværre.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. juli 2016 - 19:23 #2
Hej.

  Jeg har netop lagt Win10 (BootCamp) på min Macbook Pro fra 2011 m. Core i7 og 8Gb RAM / 256Gb SSD. På den måde er der både OS X og Win - så er der dækning hele vejen rundt. Den er der stadig ok skub i til det meste.
Det, der taler for en Mac er byggekvalitet: De fleste laptops (både min egen X1 Carbon 1. gen. og arbejds-PC ny Carbon) er ret kluntede med noget så banalt som tilslutning af strøm. Her benytter Apple sig af en lidt mere elegant løsning med magnetisk tilkobling af stikket, så du ikke rykker den på gulvet, hvis du bliver rodet ind i ledningen.

De bedste hilsner
Avatar billede stjans Guru
23. juli 2016 - 08:23 #3
Mine piger har haft adskillige bærbare PC´er gennem tiderne, HP, Toshiba, Acer m.v.. De har nu begge Macbooks.

Der er for mig ingen tvivl om, at snakker vi mid-end PC mod Mac, så vinder Mac; de er af en bedre kvalitet, de holder længere, og de taber ikke pusten, som en WIN pc gør.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. juli 2016 - 22:11 #4
Rensning af blæsere, som 220661 skriver, er alfa og omega, uanset om du vælger det ene eller det andet. Jeg har hørt masser af Macbooks, som larmede frygteligt. Dette er faktisk et argument imod Macbooks, da de nyeste modeller mig bekendt er ekstremt svære at skille ad. Det er PCer normalt ikke.
Du får også stadig lidt mere ydelse pr. krone, hvis du køber en PC.

Macbooks har normalt bedre skærme, og de er generelt lidt smartere designet (bortset fra det objektivt set idiotisk store, lysende æble på bagsiden).
Derudover er operativsystemet MacOS nok en anelse mere driftssikkert end Windows, hvor du bør reinstallere i hvert fald hvert andet år, hvis det skal yde maksimalt. Men hvis du er vant til Windows, kan MacOS måske virke lidt irriterende. Du skal f.eks. bruge helt andre genvejstaster. En svaghed ved Macbooks er også, at de mangler tilstrækkeligt med USB-porte og andre tilslutningsmuligheder.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. juli 2016 - 22:25 #5
Jeg ved godt, vi bevæger os en anelse off-topic, men hvorfor skal rensning af blæsere gøres til raketvidenskab?
Det har de sidste 20 år været såre simpelt, blot med "luft på dåse" og fornuftig udluftning hvor man nu sidder og roder med det - helt uden at skulle skille noget ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2016 - 07:09 #6
#5 Det er ikke raketvidenskaben der er issue her. Det er mere at få arbejdet udført. Og det er her det halter ;-)
Jeg har renset mange bærbare med "luft på dåse" uden at skille dem ad, men jeg har samtidigt også brugt en støvsuger i bunden samtidigt, for at få det der pustes løst fra blæseren rigtigt ud. Er der nikotin på snavset føler jeg ikke det er nok kun med luft.
Og måden man puster på er også vigtig. Det er nemlig vigtigt man blæser modsat af den vej som blæseren normalt har pustet ud, for ellers kan man faktisk få snavset til at sætte sig mere fast end det normalt ville have været.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2016 - 07:13 #7
Skal så også lige nævne at under rensning af en blæser i en bærbar så fikserer jeg den så den ikke pisker rundt når jeg render blæserhus. Det kan evt gøres med en papir clips man bukker til, så den låser vingen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juli 2016 - 15:41 #8
Okay, så er vi enige. En anden ting, mange forfalder til, er det "fine" børstemundstykke til støvsugeren.
Lad det nu være, der opbygges betydelige mængder statisk elektricitet på børsterne på grund af den luftstrøm, der farer forbi. Det har kostet mange ESD-følsomme komponenter livet gennem tiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2016 - 19:18 #9
Bruger en børste inde i blæseren hvis jeg nemt kan skille den af.
Det almindelige runde afgangsrør på 35 mm passer fint i bunden på de fleste bærbare computere :-)