Avatar billede rasmussev Juniormester
23. juli 2016 - 16:10 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

windows opdate bliver ved med at foreslå servicepack 1

Hejsa,
jeg har store udfordringer efter af have installeret Vista på ny! Jeg har ud fra windows update installeret Sp1, men den bliver ved med at foreslå den igen under opdateringer. Kigger jeg under systemegenskaber står der ikke noget om den er installeret, og det skal siges det gik meget stærkt da windows installerede den.

Hvad kan jeg gøre;(?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juli 2016 - 21:47 #1
Hvad for et OS bruger du, jeg går ud fra at det er Win 7.
Hvad hvis du kikker på computer og egenskaber så popper siden op med "Vis grundlæggende oplysninger om systemindstillinger". Under Windows-udgave står Service Pack 1, hvis denne er installeret. Står der Service Pack 1 er installeret?
24. juli 2016 - 00:28 #2
Hej Rasmus!

Jeg fandt en lignende fejlbeskrivelse her:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/office/en-US/568aa613-68c4-483f-aa28-248c689640b5/windows-vista-service-pack-1-keeps-installing?forum=itprovistasp

Som leder til en løsning der findes her:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/4120f8ff-ae6c-437f-a40d-8d48794d9841/services-pack-1-for-vista-home-premium-will-not-install?forum=itprovistasp

Håber det lykkedes for dig, selvom Vista vist kan være noget farligt noget at rode med, da installationsfasen sikkert havde en del fejl indtil der kom diverse SP's og rettede op på det.

Mvh. Maya
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juli 2016 - 18:49 #3
Hejsa.

  Handler det om Windows 7, så kan du starte med at hente SP1 som en selvstændig pakke her:
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5842

Herefter henter du den path på denne side, der passer til din version (x86 / x64)
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3020369

Så skulle din WinUpdate køre normalt igen.

De bedste hilsner
Avatar billede rasmussev Juniormester
25. juli 2016 - 22:50 #4
Hejsa igen,
tak for jeres input, det er desværre ikke lykkedes:( Det var en geninstallation af Vista men den ville ikke opdatere automatisk, så installerede den sp1 + sp2 manuelt men så kunne den ikke finde ud af automatisk opdatering bagefter....
Så nu har jeg købt win 10 home og brændt den ud.
Skal jeg slette alt på min pc (den hvor jeg har installeret Vista og manuelt sp1+ sp2 inden jeg installeret Win 10?
Sletter den selv alt som en gammel format c: således den bliver så hurtig som mulig?
Skal jeg installere den på samme drev som min genoprettelse af Vista er på?
25. juli 2016 - 23:15 #5
Formater den disk du har Vista på, og så lav en frisk Windows 10 installation  fra DVD. Check lige at den brændte DVD fungerer før du gør noget. Lad din genoprettelsespartition være indtil videre, så kan du måske falde tilbage på den ved behov. Hvis nu Windows 10 skulle give problemer. Det sker ikke hos mig, men det sker.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. juli 2016 - 12:11 #6
Du er nød til at lave en ren installation under alle omstændigheder, da Vista ikke er understøttet som opgradringsplatform.

Du starter bare op fra DVD'en og formatterer disken, når du skal vælge, hvor den skal installeres. Det er "lige ud ad landevejen".

Det eneste, du skal tage stilling til, er om du vil slette din Vista genoprettelsespartition  og tilføje pladsen til din Win10. Jeg ville selv vælge denne løsning, da du næppe nogensinde kommer til at skænke Vista en tanke igen...
Avatar billede rasmussev Juniormester
26. juli 2016 - 21:32 #7
Hejsa,
tak for hjælpen, jeg gjorde som i skrev kom dvd'en i og det kørte derudaf...
Alt er ok bortset fra når den starter op skal jeg vælge styresystem hver gang. Jeg kan ikke få lov at formatere det drev Vista er på hvad skal jeg gøre:)?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. juli 2016 - 21:56 #8
Det nemmeste havde egentlig været at slette partitionerne under installationen og så blot oprette en stor, men det kan sagtens gøres efterfølgende igennem Diskhåndtering. Højreklik, vælg "Slet" og udvid din nye Windows-partition.
26. juli 2016 - 21:57 #9
Klik på "Start"

Skriv "System"

Klik på den fremsøgne mulighed der hedder "System / Kontrolpanel"

Klik på "Avancerede systemindstillinger"

Klik på "Indstillinger" under "Start og genoprettelse" (3 sektion)

Fjern markeringen i "Vis en liste over operativsystemer"
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. juli 2016 - 22:02 #10
...hvis den beder dig vælge OS, ville jeg IKKE slås med at disable i opstart og have en komplet Windows til at ligge og rode. Så vil den rigtige løsning være at køre installationen igen, rydde disken fuldstændigt, og installere på ny, når der ikke er installeret programmer på den endnu.
Du skal end ikke indtaste licensnøgle, det eneste du skal forholde dig til er at rydde din disk.
26. juli 2016 - 22:07 #11
#10 "Slås med" hmm. Det tager et øjeblik. Men ok, hvis der virkelig ligger en hel upakkket windows partition, så skal det gøres, men det lød bare som om det var en recovery partition - og der vil jeg mene det kan ligge pakket og muligvis er beskyttet på en eller anden måde fra sletning evt. i bios.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. juli 2016 - 22:23 #12
Arh, det er jo ikke kun recovery, hvis den starter op med OS-valg?
Men vi kan jo gætte fra nu af til Evigheden på hvor vidt den er beskyttet eller ej, så skal  vi nu ikke lade spørger vurdere, om han vil løbe installationen igennem igen og forsøge at slette de nuværende partitioner. :-)
26. juli 2016 - 22:28 #13
Jeg vil mene at bootmanager godt kan ligge på recovery-partitionen, og pt. henvise til noget som ikke eksistere, men ja, det er spekulation :-)
Avatar billede rasmussev Juniormester
26. juli 2016 - 22:35 #14
Hejsa,
jeg sletter det hele som i foreslår for den kan sagtens starte op i Vista som det er nu og det bruger sikker lidt ressourcer.

Skal jeg så vælge at installere den på samme drev som Vista er, syntes ikke der var en decideret mulighed for at slette eksisterende windows, eller er her endnu et smart trick;)
Avatar billede rasmussev Juniormester
26. juli 2016 - 23:34 #15
Den er fikset kunne formatere direkte ved ny installation af Win10;)
Takker til alle for nogle super input;))
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. juli 2016 - 10:53 #16
Lige præcis - super du kom i mål.