Avatar billede prinsib Seniormester
24. juli 2016 - 12:52 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Rydde rækker for tal.

Hej. Jeg har lavet et regneark hvor hver anden linie er noget man skriver tal ind i. Disse linier har jeg brug for at kunne tømme på en gang.
Kan det gøres uden vba?
Ib
Avatar billede excelent Ekspert
24. juli 2016 - 13:06 #1
Jada

Marker de celler som skal slettes
Skriv fx sletDem i navne feltet (felt lige over kolonne A)

Når du vil slette, så vælger du bare via dropdown pilen "sletDem" og trykker delete
Avatar billede prinsib Seniormester
24. juli 2016 - 14:10 #2
Tak det var en løsning, men jeg har mange rækker, det vil være for besværligt at markere dem alle.
Ib
Avatar billede supertekst Ekspert
24. juli 2016 - 14:37 #3
Hvorfor ikke VBA?
Avatar billede excelent Ekspert
24. juli 2016 - 14:38 #4
Indsæt denne formel i kolonne yderst til venstre og kopier ned
=REST(RÆKKE();2)

Sæt autofilter på og vis enten 1 eller 2'erne
marker alle rækker og tast F5 og vælg "kun synlige celler"

så er hver anden række markeret

skriv så sletDem i navne feltet
Avatar billede excelent Ekspert
24. juli 2016 - 14:39 #5
mente yderst til højre med formel
Avatar billede excelent Ekspert
24. juli 2016 - 14:40 #6
og jeg mente enten 0 eller 1'erne
Avatar billede excelent Ekspert
24. juli 2016 - 14:47 #7
Desværre det virker ikke
ser om der findes en løsning
Avatar billede excelent Ekspert
24. juli 2016 - 14:57 #8
Nå men du kan anvende formlen plus autofilter og F5 funktionen til at få dem markeret og så slette dem.
At navnedefinere området virker ikke
Avatar billede store-morten Ekspert
24. juli 2016 - 15:19 #9
#excelent
Jeg kan godt få #4 til at virke :-)
Avatar billede excelent Ekspert
24. juli 2016 - 15:26 #10
Jeg kan kun få den til at vælge halvdelen af de rækker den skal ???
Har du prøvet med over 100 ?
Avatar billede store-morten Ekspert
24. juli 2016 - 15:32 #11
Du har ret, 122 rækker maks.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. juli 2016 - 15:43 #12
Navnestyring --> Refererer til:
Er begrænset til 255 tegn
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. juli 2016 - 18:51 #13
Hej Prinsib

Anvend filtrering som foreslået.
Opret en hjælpe-kolonne ved siden af dit dataområde.
I hjælpe-kolonnen indsætter du en formel.
Formlen indsættes i den  øverste celle i hjælpe-kolonnen.
Formel:  =RÆKKE(1:1)/2-HELTAL(RÆKKE(1:1)/2)
Formlen kopieres ned i hjælpe-kolonnen, til den dækker alle rækker i dit dataområde(plus ekstra rækker for udvidelse af dataområdet).

Derefter filtrerer du dataområdet; inklusiv hjælpe-kolonnen..
Start i den øverste række der skal slettes,
Filtrer på hjælpe-kolonnen.

Er de rækker, der skal slettes med lige rækkenumre, skal der filtreres på 0(nul). Er de rækker, der skal slettes med ulige rækkenumre, skal der filtreres på 0,5.

Når der er filtreret , tast ?Delete?

Ovenstående virker på dansk version Exel2010

God fornøjelse
Avatar billede prinsib Seniormester
24. juli 2016 - 22:11 #14
Tak for hjælpen. Skal se om det virker i morgen. Er ikke ved min komputer mere i dag.
Hilsen Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
25. juli 2016 - 20:09 #15
Hej Mads, og i andre.
Min tanke var, at ved at trykke i et felt skulle man rydde f.eks række 2,4,6 og så videre op til linje 98. Det skal kunne bruges med exel 365 som jeg bruger på min Ipad, og derfor er jeg ikke sikker på at en VBA formel kan bruges, som supertekst spurgte om.
Ib
Avatar billede excelent Ekspert
25. juli 2016 - 22:11 #16
På din sidste kommentar virker det som om du har misforstået min løsning

Marker de celler som skal slettes
Skriv fx sletDem eller xxxx i navne feltet (felt lige over kolonne A) afslut med Enter
Dette skal du kun gøre denne ene gang. Herefter kan du markere de samme celler blot ved at klikke på den lille pil i navne feltet og vælge det navn du gav dem
Avatar billede prinsib Seniormester
25. juli 2016 - 23:17 #17
Hej exelent.
Det virker, men kun på 43 rækker. Nu vil jeg lige prøve om det virker på excel 365 på min Ipad. Jeg vender tilbage.
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
25. juli 2016 - 23:27 #18
Hej igen.
Der findes ingen navnefelt på excel 365, så hvad gør jeg så? Har i  nogen ide?
Ib
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2016 - 08:03 #19
Så prøv tryk på F5 så får du en liste over definerede navne
Avatar billede prinsib Seniormester
26. juli 2016 - 10:55 #20
Hej excelent.
Jeg må nok forklarer mig lidt. Din løsning virker perfekt på min hjemme komputer, (Excel 2010) men når jeg gemmer det i iCloud og henter det ned på min ipad med Excel 365 fungerer det ikke. Der er ingen navnefelt og heller ikke en F5.
Jeg bør måske lukke dette spørgsmål for det er vel løst, og så oprette et nyt omkring Excel 365 på ipad.
Hilsen Ib
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2016 - 11:44 #21
på min pc er genvejs tasten til F5 = CTRL+g

den findes også i søg/find menuen

prøv det
Avatar billede prinsib Seniormester
26. juli 2016 - 23:22 #22
Jeg kan godt se det du skriver virker på en pc, men kan slet ikke få det til at fungere på min ipad, med Excel 365.
Der findes ingen CTRL og ingen søg find menu.
Jeg vil sige mange tak for din hjælp, for jeg fik det da til at fungere på PC.
Hvordan gir man points her? Skal man trykke marker som løsning?
Hilsen Ib
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2016 - 23:37 #23
ja  og  velbekom
Avatar billede prinsib Seniormester
27. juli 2016 - 23:20 #24
Hej excelent.
Håber jeg har gjort det rigtigt.
Ib