Avatar billede henrikwulff Praktikant
25. juli 2016 - 12:35 Der er 4 kommentarer

oscilloskop forvirring

Har lige udpakket mit nye digitale oscilloskop, DSO-1062d. Modellen er en 60mhz version, og burde som følge deraf have en tidsbase fra 4ns - 40s. Men mit apparat går fra 2ns - 80s. Hmmmm - det er nøjagtigt hvad den 1200kr dyrere model (200mhz) er opgivet til. Jeg så et utube klip hvor manden pakker skopet, mage til mit ud, tænder det, og det gør som det skal  4ns - 40s. Derefter kører han et lille snydeprogram og genstarter skopet, og bingo 2ns - 80s kan vælges. Softwaren i min model skriver som den skal under opstart 1062d. Skopet ligner ikke at det er et brugt, jeg mener svejset ind i plast, film på skærmen osv. Spørgsmålet er, om jeg kan regne med, at når den skriver den kan, at så kan den også.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juli 2016 - 15:48 #1
Du skal nok regne med at præcisionen er betydeligt ringere udenfor det område, det er specificeret til. Det var det samme med Fluke-multimetre i "gamle dage" - da kunne man også "ændre" et 75 til 77 ved at dreje en lus (peak-hold var den eneste funktionelle forskel), men præcisionen var en smule bedre på 77'eren.
Avatar billede henrikwulff Praktikant
26. juli 2016 - 20:04 #2
Hej CRKrogh, tak for deltagelse. De gamle Fluke instrumenter er jeg slet ikke bekendt med. Men da du taler om en lus, er det måske ikke helt sammenlignligt.
"Opgraderingen" her foregår softwaremæssigt og forklaringen skulle være at der kun er lavet en chip som bliver brugt i både 60/100/ og 200mhz modellerne. MEN foruden at programere den i ydelse, kunne der jo sagtens ændres på de omgivende komponenter. F.eks. er proberne i sig selv en neddrosling. ( De er nemlig kun 60mhz.) Det skulle imidlertid ikke ikke være tilfældet ( som jeg har opfattet det, måtte vælge mellem tysk/engelsk ) for de der fyre som jeg har det hele fra, har samenlignet  60 og 200 og kan ikke se nogle forskelle. Men hvis andre opdagede ændringer ville de meget gerne høre om det. Jeg må jo prøve at måle på et eller andet. Jeg kan bare ikke komme i tanke om at jeg har noget der svinger så højt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. juli 2016 - 20:33 #3
Det er nu sammenligneligt nok, selvom det ene "hack" er hardware og det andet i software. Under produktionen vil der være en forskel i omkostningerne, om f.eks. indgangsforstærkere skal have den ene eller den anden båndbredde, ligesom der kan være økonomi i de tolerancer, det trimmes op til.
Du kan roligt være helt sikker på, at de udelukkende garanterer specifikationerne på den firmware, scop'et blev leveret med.
Avatar billede henrikwulff Praktikant
27. juli 2016 - 17:13 #4
Hmmm, CRK det kunne godt tyde på at du har ret. Første måling var på 51mhz og efter den lidt bøvlede udregning fik jeg resultatet 14Watt, som også var det mit gamle analoge viserwattmeter kom op med. Anden måling kom ikke til at passe med virkeligheden. Jeg blev dog glad da jeg så den skabte en rigtig fin sinuskurve, men kom dog hurtigt ned på jorden igen. På 145mhz og samme effekt fik jeg efter udregningen 4,6watt, som jo er 10watt for lidt. Jeg har et skud til i bøssen, 51mhz testen blev foretaget med originalproben på 60mhz. 145mhz testen blev lavet med en ældgammel probe af ukendt fabrikat. Stoler ikke helt på den. Den teede sig alt efter hvordan jeg holdt på den og når jeg ændrede vinkel på den. men der står 150mhz på den. En ny 200mhz er på vej, men jeg er ikke optimistisk.